Traileren op slechte helling
Een tijdje geleden, bij een lage waterstand, heeft het traileren aan een hobbelige helling aan een van de grote rivieren meer bloed, zweet en tranen gekost dan me lief is. (Ik heb nu eenmaal geen vierwielaandrijving; de auto heeft power genoeg maar ging telkens op hetzelfde punt in de slip). Naderhand heb ik daar over zitten prakkezeren en kwam tot het volgende idee: Blokken achter de trailerwielen, neuswiel omlaag, trailer afkoppelen en auto boven aan de helling zetten. Nu met voldoende touwlengte (ankerlijn) de dissel aan de trekhaak binden en het zaakje naar boven trekken. Zou dat werken? Of is er een risico dat de kont van de boot dan naar achteren klapt? Voordat ik eventueel ga experimenteren leg ik het hier maar even neer. Dank voor jullie reactie!
Wilfred, Oirschot, 26/02/2009

REAGEER

Gravatar
wil
.

hallo wilfred,

heb bovenstaande zelf ook al eens ervaren en kan je vertellen dat het ver van ideaal was. de boot sloeg inderdaad naar achter, resultaat een beschadigde spiegel en een afgebroken transducersteun!
als oplossing gebruik ik nu een soort van oprijplaatjes om het spinnen te voorkomen! hopelijk kun je hier iets mee.
gr wil

  • 15 years and 2 months geleden
Gravatar
jan
.

probeer eens de boot niet helemaal op de trailer te zetten,zo dat je meer druk op je voor banden heb,werk bij goed.

succes

  • 15 years and 2 months geleden
Gravatar
Fons
.

ik heb dat al vaker gedaan. Laatste keer was vorig jaar in Zweden op een halfverharde trailerhelling waar de voorwielen zich ingroeven in de keien. Neem toch maar een touw met voldoende trekkracht. Als je een vismaat mee hebt, kan die met de dissel nog wat bijsturen al is dat natuurlijk ook niet zonder gevaar.

  • 15 years and 2 months geleden
Gravatar
martijn
.

Ik heb op deze manier wel eens een boot uit een meertje met een lage oever getrokken.gaat primaen zolang je blijft rijden trek je niks achterover ik heb door het zand wel mijn neuswiel wat vaker moeten vervangen (krom)

  • 15 years and 2 months geleden
Gravatar
sieb
.

dat is mogelijk, doen wij ook zo op een lange steile helling, trailer afkoppelen, lange band van 30 meter er tussen, dan traileren we de boot er op.
er moet wel 1 persoon bij de trailer staan om hem bij te sturen, als je omhoog ,weg rijd.
bij ons weegt boot, trailer, ongeveer 1300 kg.
de band die we gebruiken zijn banden die men in de havens gebruikt, voor zeeschepen te laden, er zit geen rek in.

mvrgr,

sieb

  • 15 years and 2 months geleden
Gravatar
gars
.

neem een spanband laat er 2 lussen aan naaien bij de schoenmaker eentje over je trekhak andere over je distel banden zijn ongeveer 8 m en heel sterk makkie zo traileren

  • 15 years and 2 months geleden
Gravatar
mark
.

sneeuwkettingen!

  • 15 years and 2 months geleden
Gravatar
snoeker
.

zorgen dat u wagen NIET lijnrecht voor de trailer staat , bij het eruittrekken van u boot als ruimte is dat u als het ware even schuin wegrijd als vertrekpunt werkt bij mij persoonlijk goed.
suc6

  • 15 years and 2 months geleden
Gravatar
Jacob
.

Is inderdaad vervelend met voorwielaandrijving, en er zijn verschillende hellingen in den lande waar het zeer steil is dus ook gevaarlijk!!! Ik heb besloten om mijn Skoda Octavia van 2003 in te ruilen voor een youngtimer Mercedes 300 D automaat met achterwielaandrijving uit 1993 !!en dit klinkt misschien raar (je moet er van houden) maar heb absoluut geen spijt dat ik het gedaan heb, want deze auto trekt gewoon heel simpel en zonder problemen alles uit het water op welke helling dan ook, om maar niet te spreken over het geweldige rij comfort met boot erachter, ik ben er in ieder geval blij mee, en heb nooit geen trek problemen meer op welke steile helling ook, omdat de kogeldruk alleen maar de grip verhoogt op de achterwielaandrijving. Ik begrijp natuurlijk heel goed dat we dit niet allemaal hebben of willen, en zou in Uw geval wel beginnen om de boot voor het traileren het eerst te ontdoen (of achterin plaatsen)van overtollig gewicht (zoals accu,s, tassen, anker, en zware voorraad boxen met loodkoppen (totaal toch zo,n 40 kg), dit scheelt zeker om de druk op de achterwielen te verlichtten. natuurlijk dat idee van die rijplaatjes is ook handig, succes!!

  • 15 years and 2 months geleden
Gravatar
Wilfred
.

Dank allemaal voor jullie reacties tot dusver. Jan uit Oosterhout: kun je iets zeggen over die rijplaatjes? Van welk materiaal zijn ze en hoe lang? Ik heb op de genoemde helling matjes voor de wielen gelegd, maar die werden "vrolijk" weggezwiept...

  • 15 years and 2 months geleden
Gravatar
Tjeb
.

Probeer LANGZAAM weg te rijden zonder veel wielspin en niet recht maar onder een hoek. Verder helpt het wel als je voorwielaandrijving hebt om je vismaat op de motorkap plaats te laten nemen dan heb je meer druk op je wielen. Je koppeling vind dit trouwens niet echt leuk.
Wat ook erg goed werkt is heel simpel je vismaat laten duwen voordat je zit ingegraven het risico is alleen dat je de volgende keer alleen vist....

  • 15 years and 2 months geleden
Gravatar
wil
.

de oprijplaatjes zijn van aluminium kokertjes
met geperforeerd aluminium als toplaag voor meer grip! ze zijn 2 m lang.
gr wil

  • 15 years and 2 months geleden
Gravatar
chris
.

Op caravans wordt tegenwoordig vaak electrische aandrijving rechtstreeks op wielen van de caravan geleverd. De ANWB heeft ze getest en ze reden met een zware caravan moeiteloos over een zandweg. Je kan er nog mee sturen ook. Mogelijk is dit ook een oplossing voor een trailer op een gladde helling.

  • 15 years and 2 months geleden
Gravatar
Theo
.

Voor dat soort situatie's heb ik een extra liertje op de trailer geplaatst.
Als het me te link is laat ik de auto boven staan, en lier de trailer naar beneden.

  • 15 years and 2 months geleden
Gravatar
Rene
.

Trekhaak op je voorbumper ?
Is ook makkelijk in de file hahaha

  • 15 years and 2 months geleden
Gravatar
Raymon
.

Hoi Wilfred,
Traileren met een goed touw gaat prima (minimaal 3 strengs, max trekkracht ca. 1500 kg). Als je een lus-strop verbinding gebruikt op zowel trekhaak als trailer, dan hoef je echt niet bang te zijn dat het losgaat.
Als je de boot op de trailer draait, dan komt de voorzijde ca. 70 cm omhoog doordat het zwaartepunt van de motor+boot zich in het begin nog achter de as bevindt. Je kunt de dissel eenvoudig naar beneden duwen, maar noodzakelijk is dit eigenlijk niet. het touw staat immers onder spanning, dus de trailer KAN HELEMAAL NIET achterover klappen. Het touw zorgt hier gewoon voor. Je neuswiel moet wel goed in orde zijn en je moet hem goed vastzetten.

Je moet e.e.a. rustig en met beleid doen en voor steile hellingen is het echt een prima methode die wij al jaren gebruiken. De zwaarste combi waar wij ervaring mee hebben is een Rhea gipsy 430 en 40pk Mariner (zware motor die met slotbouten in de spiegels zit).

Ook als je alleen bent lukt het, maar dan is enige oefening noodzakelijk en moet je vooral heel rustig rijden.

  • 15 years and 2 months geleden
Gravatar
.

bij voorwielaandrijving je vismaat op de motorkap lukt dit niet is je auto niet zwaar genoeg

  • 15 years and 2 months geleden
Gravatar
Johannes
.

Wilfred,
Geschaard traileren maakt je sterker, doordat je het eerste stukje slechts een deel van het gewicht van de trailer met boot hoeft te trekken. Je hebt dan al een beginsnelheid. Zie voor tips maar eens op de onderstaande link. Gaat over sleurhutten, maar ook wel interessant voor ons bootvissers.
Suc6

http://caravantrekker.nl/algemeen/wegrijden.php

  • 15 years and 2 months geleden
Gravatar
Wilfred
.

Bedankt voor jullie tips en reacties; hier kan ik mee vooruit! In de laatste Roofvis (nr. 70) las ik overigens in een artikel van Rob Kraaijeveld dat hij in een vergelijkbare situatie de lierband losmaakte, afrolde en die aan de trekhaak van de auto boven bevestigde, om vervolgens de boottrailer naar de auto te lieren. Ook een idee, al is mijn lierband voor de helling waar ik problemen had, te kort. Maar daar verzin ik wel wat op.

  • 15 years and 2 months geleden
Gravatar
jan wals
.

Zet je auto bovenaan de helling en lier de trailer naar de auto toe

  • 15 years and one month geleden