Minn Kota of Motorguide…
Beste Sportvissers,

Ik ben toe aan een nieuwe electromotor rond de 50 lbs stuwkracht. Nu hoor ik de laatste tijd veel problemen rondom Minn Kota. Heb er zelf ook eentje, maar ben er tevreden over. Wie heeft ervaringen met Motorguide...

Gr Ronald
Ronald, onbekend, 18/03/2008

REAGEER

Gravatar
Snoekvisser
.

Kan je geen informatie geven over de motorguide. Heb zelf nog wel een Maxxum 55 lbs liggen. Het is er 1 uit 2002. Deze heb ik nu dubbel ivm aankoop nieuwe boot. Als je interesse hebt hoor ik het wel.
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

  • 16 years and one month geleden
Gravatar
sjeerd
.

ik zou voor bewezen kwaliteit en betrouwbaarheid kiezen, MINNKOTA dus, hetgeen niet wil zeggen dat motorguide slecht is uiteraard

  • 16 years and one month geleden
Gravatar
Fred
.

Je maakt gewag over probelemen en ben er nog nooit mee geconfronteerd geweest???? als je deze niet kan staven dan laat je deze best achterwege !
er zullen idd wel nu en dan is defecten voorkomen, deze worden indien via regulier cicruit aangekocht, dan ook vakkundig hersteld en indien van toepassing onder garantie!

  • 16 years and one month geleden
Gravatar
Chris
.

De motorguide lijkt me goedkoop.

  • 16 years and one month geleden
Gravatar
nick
.

vaar al vijf jaar met een motorguide heeft me nog nooit in de steek gelaten.
en is nog een stuk goedkoper al een minn kota
groeten

  • 16 years and one month geleden
Gravatar
Ron
.

Ik heb toch het gevoel dat Minkota wat minder goed aan het worden is.
Ik had eerst een 42 maximiser. Af en toe eens een nieuw printje erin en hij ging weer een paar jaar mee.
Ongeveer 4 jaar terug ingeruild voor een 55 ponds. Toen een paar maanden geleden daar de potmeter van stuk was, bleek dat die niet meer gemaakt worden en ik het hele moderboord moest vervangen, 250 euries.
Ik dat ding ingeruild bij evin voor een vector 55.
Binnen een week wou die aleen maar vol gas. Marco heeft het moederboord vervangen en het ging weer een maand goed, toen deed hij helemaal niets meer.
De motor is toen naar een Duitse reparateur geweest die hem heeft gerepareerd en geloof het of niet, binnen 5 minuten kwam de rook eruit.
Marco heeft me toen een nieuwe gegeven die het nu al drie maanden probleemloos doet.
Ik heb geen ervaring met motorguide maar ik zeg niet meer dat minkota altijd het beste is.
Ook in mijn vriendenkring hoor ik naar mijn gevoel meer geluiden over stukken dan een tijdje geleden.

  • 16 years and one month geleden
Gravatar
Snoekbaarzer
.

Ik snap echt niet waarom iedereen altijd roept dat Minn Kota altijd het beste is? Ben er zelf met alle problemen altijd niet echt kapot van. Heb zelf al ruim 2 jaar een traploze 54 ponds Motorguide en gebruik deze zéér intensief, ook op de rivier. Nog nooit maar 1 enkel probleem of wat dan ook mee gehad. Meerdere maten van mij zijn ook al langzaam over aan het stappen naar Motorguide omdat Minn Kota toch wel wat vaker wat problemen geeft. Zij beginnen ook te zien dat dit bij Motorguide nauwelijks het geval is. Motorguide is gewoon een oerdegelijk merk dat staat als een huis en daar vang je je beslist geen buil aan. In de USA zijn ze ook niet gek natuurlijk...!

Succes met de keuze.

  • 16 years and one month geleden
Gravatar
Gerben
.

Beste Ronald

Ik heb ervaring met beide merken en zal in het kort proberen uit te leggen wat mijn ervaringen zijn. Ik heb eerst 3 verschillende typen MinnKota gebruikt van 55 tot en met 80 pond, allen Conventionele Maxxum backtrollers of omgebouwd tot backtroller voor het vertikaalvissen. Momenteel gebruik ik een 82 ponds MotorGuide 82. Over de MinnKota’s was ik in principe tevreden maar wanneer je elke week een dag vist door weer en wind dan komen de gebreken snel naar boven. Ik wil dan ook wel meteen aangeven dat er een wezenlijk verschil bestaat tussen gebruikers die paar keer per jaar vissen en alleen met mooi weer en gebruikers die elke week een dag vissen en dan ook nog eens op een snelstromende rivier met windkracht 6 en regen. Het verschil in duurzaamheid laat zich dan uiteraard raden. Kort door de bocht: De electromoteren zijn helaas geen ‘heavy duty’ producten. Dit komt simpelweg omdat ze naar mijn idee te veel goedkope materialen in zich hebben zoals plastic en andere kunststoffen.

De MinnKota brackets waren op de lichtere (12v) modellen bv. van plastic... één jaar intensief gebruik en het spul ging stuk. De 55-ponds modellen in combinatie met een zwaardere boten klapten na verloop van tijd uit hun vertanding, omdat het plastic te snel slijtte. Later zijn de brackets van soort ijzerlegering gemaakt, een hele verbetering maar nog steeds van ‘pisbakstaal’ en dus ook nog steeds breekbaar. Dit heb ik een paar keer meegemaakt. Overigens wel door eigen schuld, maar bij gebruik van goed staal zou dit ondenkbaar geweest zijn. De schaft is ook van kunststof en een veelvoorkomend probleem is de slijtage van de (plastic!) geleidingsringen en (plastic!) drukpalletjes die door de stelschroef op de schaft worden gedrukt. Ten eerste is het zo dat bij het omhoogklappen van de motor het motorhuis tegen het onderste drukpalletje aan ‘knalt’. (Dit is overigens zelf op te lossen door een rubberen ring te plaatsen aan de onderzijde van van de schaft tegen het motorhuis). Dit palletje kan heel snel stuk gaan tenzij je altijd heel erg voorzichtig bent. Mede daardoor maar ook omdat het gewoon van plastic is slijten deze onderdeeltjes veel te snel waardoor het voorkwam dat de drukpalletjes eruit konden vallen en alles aan vervanging toe was. Bijkomend probleem was dat wanneer je dit niet tijdig verving, de schroefkop van het stelknopje rechtstreeks op de schaft kwam te staan en zo slijtgroeven in de schaft deden ontstaan. Hierbij is een vergelijking met de MotorGuide motoren meteen op z’n plaats: deze hebben namelijk een gepolijste RVS schaft en zijn daarmee veel slijtvaster.

Dan het welbekende probleem met de potmeters. Ik heb de afgelopen jaren van talloze vissers gehoord dat ze dit al een of meerdere keren hebben moeten vervangen. Dit is bij MinnKota echt een zeer slecht onderdeel. Met verbazing heb ik bij de reparatie ervan zitten kijken dat dit gesoldeerd moet worden... Hoe makkelijk zou het zijn om door de fabrikant een stekkertje aan te maken zodat het vervangen ook veel en veel makkelijker is? Ook hier weer teveel plastic en gebruik van niet duurzaam materiaal. Dat neemt niet weg dat het onderdeel (te) vaak stuk gaat. Eerlijkheidshalve wil ik hierbij wel aantekenen dat dit ook wel gebruikers-afhankelijk is. Ikzelf draai erg veel aan de ‘gas’-handel waardoor het ook eerder problemen zal veroorzaken in tegenstelling tot vissers die meer ‘gelijkmatig’ varen.

Over de Frontrollers, Vantages etc. kan ik zelf niet te veel oordelen maar hoor met name van andere gebruikers dat bij Vantages het inwendige radarwerk op een gegeven moment kapot loopt (plastic!) en dat bij de Vector modellen de (verniewde) potmeter ook veel problemen zou veroorzaken.

Wanneer ik MinnKota Maxxum 80 en de MotorGuide 82 dan met elkaar vergelijk dan komt de MotorGuide een stuk robuuster over. Dit komt naar voren met name in het materiaal van het bracket met de stelknoppen met grote rubberen grepen. Ook lijkt de hele motor zowiezo steviger en met minder speling dan de MinnKota’s in het bracket te hangen. Verder de eerder genoemde RVS schaft en het gelijdingssysteem (met ijzeren palletjes!). Daarnaast heeft de MotorGuide een beter ‘Klemsysteem’ wanner je de motor opklapt en gaat varen. Dit is een (RVS!) handel die de schaft met hard rubberen stuk afklemt. Daarnaast kan je de schaft nog eens ‘extra’ vastzetten met een stelknop. Dit systeempje is voor de doorgewinterde MinnKota gebruiker even wennen maar werkt erg prettig. Je krijgt er gewoon een beter ‘kwaliteitsgevoel’ bij. Verder heeft de MotorGuide een anode op het motorhuis waardoor er geen of minder snel oxidatie plaatsvind op het motorhuis. De ‘heavy users’ van MinnKota die hun motor al een paar jaar hebben kennen de kale plekjes waarschijnlijk wel... Ook vaart de MotorGuide naar mijn idee iets rustiger en dat komt door de driebladschroef die met name bij het ‘tegengestelde’ vooruitvaren veel minder trillingen veroorzaakt dan bij de tweeblads MinnKota.

Heeft de MotorGuide ook nog nadelen? Jawel... wat de potmeter van betreft: daar kan ik nog geen oordeel over vellen omdat ie nog niet stuk is geweest. Als ie stuk gaat is de MotorGuide wel lastiger te reparen omdat dit zich onder in het motorhuis bevind. (Ook is de MotorGuide iets minder makkelijk om te bouwen naar een Backtroller trouwens) Een ander nadeel is de borgmoer van de schroef: plastic met een messing schroefdraad. Deze komen te snel los waardoor je je schroef kan kwijtraken. Deze kan je beter vervangen door een RVS borgmoer. Nog een punt van irritatie: de rubberen greep van de ‘gas’handel zit niet vastgelijmd op de aluminium telescopische buis waardoor deze na verloop van tijd ten opzichte van elkaar gaat ronddraaien. (vastlijmen dat ding!)

Wat de prijs bij bovengenoemde modellen aangaat, dan heeft de MotorGuide een betere prijs/kwaliteitsverhouding. De electromotoren zijn wat mij betreft wel zowiezo veel te duur wanneer je naar het gebruikte materiaal kijkt en bedenk dat beide merken grotendeels gemaakt en verkocht worden op de Amerikaanse ‘wegwerpmaatschappij’. De markt is daar onnoemelijk veel groter en wellicht daarom is de kwaliteit zoals gezegd zeker (nog) geen ‘Heavy Duty’ maar mischien komen er in de toekomst nog eens een echt goede duurzame modellen op de markt. MinnKota heeft wel een uitgebreider assortiment en dus meer keuze. De Vector modellen zijn veel robuuster dan de Maxxums maar ik persoonlijk vind het sturen met de Vector (paar maanden geprobeerd) een drama omdat ik heel veel over een stek heen wil varen waarbij ik boot met de neus weer naar voren wil drukken (Denk ook aan heen en weer driften tegen rivierkribbetjes of langs dukdalven) Met een Vector lukt me dat niet, omdat de controle met een Vector op zo’n moment veel moeilijker is en het draaimoment in het ‘gas’-handel te lang is. Met een convetionele Maxxum of MotorGuide heb je een directere reactie in je bootcontrole maar dit is een zeer persoonlijke keuze en afhankelijk in wat voor boot je zit hoe je zitpositie in de boot is.


MVGroet en succes in je keuze!

  • 16 years and one month geleden
Gravatar
John
.

en als morgen mercedes het NKS sponsort dan zijn deze weer de beste???
voor beide merken is er ruimte op de markt , en beide zullen hun pro's en contra's wel hebben zeker !!!

  • 16 years and one month geleden
Gravatar
Marco (evin)
.

Even een correctie mbt de potmeters, als bij een MinnKota een potmeter stuk gaat is deze (zoals Ron al opmerkte) NIET meet los te krijgen en zit je aan een heel nieuw moederboord. Die is van een heel nieuw type waarbij het oude 'vierkante printje' vervangen is door een draai-potmeter als ook al on de Vector zit. Alleen dan met ook een achteruit.

Bij een Motorguide is een potmeter in 5 minuten te vervangen en kost ca 30 Euro.

Mbt de opmerking van John, deze is niet op zijn plaats. Gerben heeft altijd zijn motoren gekocht en nooit gekregen. Hij wilde nadat hij weer eens aan een nieuwe motor toe was iets anders en ging over op Motorguide. NIETS SPONSORRING !!
Hij zou op een MinnKota evenveel korting gekregen hebben als op een Motorguide, gewoon zijn eigen keuze.

Een voordeel van de traploze motorguide's wat nog niet genoemd is is de z.g. digital guardian. Dat is een systeem die ingrijpt als de motor te warm wordt of teveel stroom trek (Amperes). Tevens wordt hiermee storing op de dieptemeter voorkomen.

Is Minnkota slecht? NEEEN !. Ik vind het een goed product met een heel uitgebreid assortiment. Motorguide heeft echter met de vernieuwde modellen een hele sprong voorwaarts gemaakt met de kwaliteit maar heeft maar een beperkt modellen aanbod.

  • 16 years and one month geleden
Gravatar
Peter
.Nijkerk

Had een probleem dat deze niet meer na links of rechts wilde .dat na 2 uur max gebruik van de nieuwe minn kota powerdrive 55lbs
de connector even los gehaald en weer vast gaf een geluidsignaal en waarempel hij doet het weer

  • 2 years and 11 months geleden