Kielrollen polyurethaan
Beste mensen, wie heeft er een adres waar voordelig polyurethaan kielrollen kunnen worden gekocht? Ze zijn normaal zo'n 40 euro per stuk, en dat moet natuurlijk goedkoper kunnen. Heb een Pega trailer SH500/600, maat rol is 205 mm. Ik heb er 3 nodig!
Frank, onbekend, 19/01/2009

REAGEER

Gravatar
Mario
.

Frank ik kan er aankomen lengte 8" 203mm as opening i6 mm 18,08 Euro stuk waar woon je.

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Frits
.

Ik heb er ook een tijdlang naar lopen zoeken.

Die 200mm rollen met stalen bus heb ik ook nergens (goedkoop)kunnen vinden.
Ik heb uiteindelijk die goedkopere uitgeboord op 20mm en er zelf een RVS bus erin geperst.

Misschien ipv polyurethaan die blauwe kunstofrollen (draagkracht ±700kg)
Ik heb daar geen ervaring mee en het asgat is dacht ik 13 mm ipv 16mm

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Frank
.

Mario, wil je mij mailen via .(JavaScript must be enabled to view this email address) ?
Thanks!

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Michel
.

Bass Pro heeft ze. Kosten rond de 19 US dollar p/s. Let er wel op dat je die van Stolz koopt, ze hebben ook andere maar die zijn minder. Hou wel rekening met verzendkosten en BTW. Vemoedelijk kosten ze je uiteindelijk rond de 25 euro p/s.

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
andries
.

Frank wat zijn de voordelen van deze rollen. ik heb er zelf rubberen rollen onder en vind dit niet echt soepel draaien.
groeten andries

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Erik
.

ik heb er recent gekocht bij trailerplus en dacht dat het stolz rollen zouden zijn,zij lijken er op kosten 25 eur maar zijn niet zo goed (iets minder hard ,aluminium kielrand onderkant boot zakt iets in de rol)als de polyrethaan rollen van pega .In de toekomst hou ik het alleen maar bij polyrethaanrollen van Stolz die hebben hun kwaliteit bewezen.Kwaliteit moet men betalen.

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Erik
.

ik heb er recent gekocht bij trailerplus en dacht dat het stolz rollen zouden zijn,zij lijken er op kosten 25 eur maar zijn niet zo goed (iets minder hard ,aluminium kielrand onderkant boot zakt iets in de rol)als de polyrethaan rollen van pega .In de toekomst hou ik het alleen maar bij polyrethaanrollen van Stolz die hebben hun kwaliteit bewezen.Kwaliteit moet men betalen.

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Frank
.

Andries, voordeel van deze rollers zijn: ze zijn harder waardoor ze vele malen langer meegaan en ze veroorzaken geen strepen op je boot. Verder lopen ze mooier waardoor traileren weer net iets makkelijker gaat. Extra luxe dus!

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Frits
.

Dat rubberen rollen zwarte strepen zou achterlaten vind ik maar een flutreden.
Als dat al zo is betekent dat er teveel wrijving is ..!

Bij de meeste rubberen kielrollen hebben geen stalen binnenas. Dus het steunt direct op de as (die door de beugel en rol gaat). Dit houdt in dat het rollend vermogen een stuk lager is dan een rol met een binnenas, waar de diameter ± 2mm groter dan de as dik is.

De Stolz PU rol die Frank zoekt is wel voorzien van een binnenas, (in een iets ander model bestaan ze ook zonder binnenas en zijn de helft goedkoper).
Deze kielrollen zijn een stuk harder, waardoor het gewicht vd boot (, via de kiel) verdeelt wordt over de gehele rol.
En door het hardere materiaal drukt de kiel minder in de rol, wat ook bevorderend werkt voor het rolvermogen.
Zware boten en boten uitgerust met een stalen kielstrip hebben er het meeste profijt van. En boten met stalen kielstrip hebben minder last dat de kiel het rubber kapot snijdt.

Je moet wel zorgen voor voldoende (extra) steunpunten (kielrollen) omdat het raak oppervlak en de demping minder is tov rubber. De kans is dat de kwaliteit van de kiel minder wordt op het raakvlak.

Overigens kan je de bestaande rubberen rollen zelf voorzien van stalen binnenbussen. De binnenkant v deze bus en as invetten. Dat scheelt al een hoop.

Om even terug te komen op die zearte reden.
Dit wordt veroorzaakt door wrijving (schuren). Dit kan komen door verkeerd afgestelde trailer (kiel en steunrollen op de verkeerde plaats)
Of dat de rollen niet (voldoende) draaien.
Of dat de boot tijdens vervoer niet goed vast ligt.





  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Jeffry
.

Let op: gebruik GEEN polyurethaan rollen als je een dubbelwandig volgeschuimde boot hebt. Door de drukpunten kunnen zich luchtbellen vormen. Informatie afkomstig va EW Driessen Amsterdam. Ik vroeg op mijn trailer ook van deze rollen bij aanschaf van een Boston Whaler. Hij waarschuwde toen voor deze rollen bij polyester volgeschuimde boten.
Ter informatie!

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Frank
.

Frits,je hebt helemaal gelijk hoor. Dat van die strepen komt door een verkeerde afstelling van de rollers. Maar feit is dat de meeste boten niet optimaal zijn afgesteld, en daarworden dus strepen getrokken. Ik heb vanavond de trailer volledig opnieuw afgesteld met de laatste roller in Stolz uitvoering, en hij trailert nu alseen tierelier. Een combinaties dus. Er zijn nog hardere rollers, maar ik begreep van de kenner dat die alleen moeten worden gebruikt bij stalen boten of aluminium 4 mm boten. Mijn alu quicksilver loopt daar deuken van, op schijnt het. Feit blijft dat Stolz rollers prachtig lopen, mede door hun alu as en daarnaast gaan ze duidelijk langer mee!

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Frits
.

Klopt Frank,

Je moet es weten hoeveel boten ik 'fout' op trailers zie staan.
- of de boot wiebelt tussen steunpunten vd trailer, verkeerd afgesteld.
- of de boot staat op te weinig kielrollen.
Wat ook nog gebeurd is dat niet of onvoldoende alle kielrollen de kiel raken.
Reken maar uit dat er er enkele honderden kilo's op enkele cm2 draagvlak rusten. Dat wordt groter als je met de trailer rijdt, door al die hobbels en bobbels.

En dan wordt er geklaagd dat een bepaald merk van inferieure kwaliteit zou zijn, omdat de boot na verloop van tijd scheuren vertoont of naden scheuren of popnagels losschiten.

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Marco
.

Frits heeft het oon naar mijn mening helemaal bij het rechte eind.

Ook moet je bij alu boten (vooral bij geklonken boten ) de voorste rollen liever wel op de zachtere rubberen rollen laten staan omdat de trailer daar wel wil gaan klapperen. De hardere rollen kunnen dan na vele honderden kilometers tegen de bodem slaan, de klinknagels los slaan. Door meer rollen en ook kimrollen of stempels voorin te plaatsen kun je dat voorkomen.
Meestal is het zo dat de boot bij het traileren al bijna direct los komt van de voorste rollen, dus die hoeven niet perse zo gemakkelijk te rollen. Demping is dan belangrijker.

Achterop zijn ze wel eel zinvol. Daar wordt de boot toch meer ondersteund en de trailer slaat daar meestal toch niet.

  • 15 years and 3 months geleden