Test Linder Arkip 460

Test Linder Arkip 460

Linder staat voor aluminium boten die worden geproduceerd in het Zweedse Tingsryd. Deze fabriek maakt een overzichtelijke range boten van lichtgewicht kano’s tot aan het topmodel de Arkip 460. Deze laatste is tevens het grootste en duurste model die Linder in productie heeft.


De Linder 460 Arkip.

Populair in Nederland zijn vooral de Fishing modellen 410 en 440 en de Sportman 355 en 400. De Fishing modellen zijn vooral goed om mee te roeien of met een lichte buitenboordmotor tot max. 4 pk. Zij zijn extreem licht en makkelijk mee te nemen en volgens de folder zelfs op het dak van een personenauto.

De Sportsman modellen zijn ook goed te roeien, maar eigenlijk meer ontwikkeld voor snelheid en stabiliteit. Het zijn ook fijne boten om bijvoorbeeld werpend uit te vissen en hebben weinig motorvermogen nodig. Zo haalt een Sportsman 400 al gauw een snelheid van rond de 45 km per uur met slechts een 15 pk motor.

Van de Sportsman 400 naar de Arkip 460 is een flinke sprong in zowel lengte, uitrusting maar ook in de prijs. Betaal je voor een Sportsman 400 inmiddels rond de 4000 Euro, de Arkip zit op ruim 11.000 Euro en daar mag je dan ook wel wat van verwachten voor een boot van 460 cm lang en 185 cm breed. Voordeel van de Linderboten is dat ze nauwelijks onderhoud vergen, van topkwaliteit aluminium zijn gemaakt en behoorlijk waardevast blijven.


De boot is mooi strak en straalt kwaliteit uit.

De Arkip is nog niet zo lang op de markt en er zijn niet veel dealers die deze boot op voorraad hebben. Wij maakten een afspraak met Linder én Yamaha expert Rob Gorsseling van Gorsseling Watersport - uit de Rijp, die ons een Arkip ter beschikking stelde om eens uitvoerig aan de tand te voelen.

Achter deze boot hing een 50 pk Yamaha 4 takt, een flinke motor voor zo’n relatief lichte boot van 286 kilo. Maar de constructie van de Arkip kan dit hoge motorvermogen probleemloos aan en is er zelfs voor gebouwd. Op de kant lijkt het allemaal wat groots, maar zo gauw het setje in het water ligt ziet het er allemaal gelikt uit en kloppen de verhoudingen helemaal.

Direct wordt een van de grote voordelen van zo’n lichte boot duidelijk en dat is dat je maar een laag kantje nodig hebt om te kunnen traileren. Zeker in combinatie met een lichte kanteltrailer zijn er maar weinig wateren waar je niet terecht kunt.  


Traileren is een fluitje van een cent.

De boot ziet er perfect en compleet afgewerkt uit en heeft standaard een stuurconsole. Er zitten veel zaken op die als familieboot nuttig en aangenaam kunnen zijn, maar als sportvisser op de roofvis heb je die niet direct nodig. Zo loopt een prachtige reling om de boot heen, maar voor het actieve vissen is dat eerder een ‘sta-in-de-weg’ dan een praktisch voordeel.

Het mooie van de Linderboten is echter dat bijna alle onderdelen geschroefd zijn en daardoor heel makkelijk weer te verwijderen of opnieuw te monterenzijn. Zo’n reling bijvoorbeeld kan je er zonder problemen zomaar afhalen, maar ook weer opzetten als je dat zou willen.


Uiterst wendbaar en zeker sturend….

Vandaag gaan we voor de vaareigenschappen, waar we heel nieuwsgierig naar zijn. Eerst de 50 pk Yamaha even warmdraaien waarbij opvalt dat je deze 4 cilinder nauwelijks hoort lopen. Ook trillingen zijn niet tot nauwelijks voelbaar. Dus met een bootgewicht van 286 kg en daarachter 50 pk vermogen betekent toch een zeer gunstige kg-pk verhouding en dat merk je…

We overdrijven niet graag, maar meer als 10 meter heeft de boot niet nodig om in plané te komen en dat met 2 man aan boord. Ongelofelijk wat een acceleratie! Ook de stuurvastheid is bijzonder. De boot reageert supersnel op het gas en is uiterst wendbaar. Je kunt draaien op de vierkante meter en uiterst nauwkeurig sturen, zeldzaam goed mede dankzij het vrij ranke onderwaterschip.


Zelfs de vloer is van aluminium…

Dan leggen we de boot stil en maken een stel lange driften. We gaan met 2 man aan één kant staan om de stabiliteit te testen en dan merk je dat de boot daarbij wat moet inleveren. Hoewel ook het driften erg goed gaat door de vrij stevige kiel, komt hij dan toch een beetje wiebelig over vergeleken met  bijvoorbeeld een semi-V bodem.

Het is niet echt storend, maar daaraan kan je zien dat het onmogelijk is een boot te bouwen die aan alle specificaties perfect voldoet. Kies je bijvoorbeeld voor comfort bij het doorklieven van de golven of wendbaarheid bij het sturen, dan moet je direct weer inleveren bij een ander onderdeel.

Ook het backtrollen staat op een hoog niveau en je kunt gewoon zien en merken dat de boot door echte vaklui is gebouwd. Ook de afwerking wijst daarop. Het ziet er allemaal erg fraai en onderhoudsvriendelijk uit. Geen kwetsbare onderdelen en dingen die kunnen gaan rotten of snel slijten, echt een boot voor het leven.


Een plezier om op het water te zijn met deze boot.

We hebben nog een heel tijdje rondgevaren met de Arkip en het is een boot die niet snel verveelt. Je blijft er graag mee op het water en hij vaart echt heel relaxed en je voelt je er erg veilig in. Na afloop van de sessie weer traileren en opnieuw valt op hoe gemakkelijk dat allemaal gaat.

Conclusie

Heerlijk toeren, maar ook waterskiën bijvoorbeeld is geen enkel probleem met deze uiterst wendbare en als het moet, razendsnelle boot. Alhoewel het niet de ultieme visboot is, kan je er daarvoor ook prima mee uit de voeten, vooral als er gedrift moet worden en ook het trollen zal geen problemen geven. Zoek je een boot die geschikt is voor zowel gebruik met het hele gezin én om mee te vissen, dan is de Linder Arkip echter een ideale, probleemloze, Combi-Gezinsboot.

Dit vonden we goed

     
  • Kwaliteit van gebruikte materialen
  •  
  • Wendbaarheid, driften en backtrollen
  •  
  • Afwerking en funfactor
  •  
  • Gewicht

Dit vonden we minder

     
  • Stabiliteit bij zware belasting aan één kant
  •  
  • Prijs

Meer informatie voor Nederland: www.gorsselingwatersport.nl
Meer informatie over de fabrikant:
www.linder.se

Voor de sportvisser die geen compromis wil is de hagelnieuwe Linder Sportsman 445 wellicht interessant. Leverbaar met en zonder console in een aantrekkelijke lengte van 450 cm en de (vis)kwaliteiten van de Sportmans-serie voor een prijs van rond de 6000 Euro. Ook deze boot zullen we binnenkort aan een uitgebreide en stevige test onderwerpen!

 

ANDEREN LAZEN OOK

image description
Westin Edge Dynamic spin G.C.getest
Willem Moorman -
image description
Test DK River hengel
Willem Moorman -
image description
Test Godfather III Specialist 270 Spinning.
Willem Moorman -