Struinen met Jaimy deel 20 : Rivermonsters!

Na teruggekomen te zijn van de vakantie werd het natuurlijk volle bak vissen! De zeebaars liet het in het begin van de week een beetje afweten, althans niet wat ik gewend ben in deze periode. Dus mijn zinnen ook maar even op wat andere visserijen gezet.

En niet geheel zonder succes, uhm… ik kan beter zeggen; “wat een week!” Een week met diverse monsters uit de rivier en aan het einde van de week nog een heerlijke zeebaarssessie met mijn maatje Sven vanuit de boot! Afgelopen dinsdag was het dan zo ver. Afgesproken met mijn maatje Leo en Simcha en tegen het donker richting Europoort vertrokken. Eerst even wat aas vangen in de vorm van zachte krab en steurkrab en vervolgens met de dobber aan de slag! Na 1,5 uur besloten we te vertrekken naar een ander plekje, want er was hier geen zeebaars te bekennen. Op de andere stek met de minnow aan de slag gegaan en al snel wisten we wat baarzen te vangen, maar het merendeel was ondermaats. Na kort overleg met Leo werd er besloten plan B in werking te zetten… Snoekbaars vangen op ondiepe stukken van de rivier!

Prachtige snoekbaarzen op ondiep water!

Eenmaal aangekomen bij de rivier hoorde we de snoekbaarzen al jagen aan de oppervlakte, dat moet goedkomen zeiden we tegen elkaar. Deze ondiepe stukken langs de rivier zijn plekken waar diverse roofvissen massaal naar te trekken in het donker om op de aanwezige aasvis te jagen die op hun beurt weer proberen te schuilen op deze ondiepe plekken en de harde stroming op de rivier kunnen ontlopen. Het water wat we bevissen is maximaal 1,5 meter diep, maar eerder 50 tot 100cm diep… Ondiepe duikende pluggen zijn favoriet op deze stekken en door drijvende exemplaren te gebruiken wordt de kans op vastlopen beperkt. De hoofdmoot bestaat uit snoekbaars, maar ook grote snoeken en zelfs roofblei en windes kan je op deze stekken verwachten! We wisten in een kort tijdbestek diverse mooie snoekbaarzen te vangen en wat zijn die aanbeten vlak voor je voeten toch verslavend! Toen we op de klok keken was het inmiddels al een uur of 4 en Leo besloot zijn bedje op te gaan zoeken. Ik besloot nog even een stek aan te doen… “Ga jij die dikke maar even vangen” waren Leo zijn laatste woorden voor hij in de auto stapte…

Stuk voor stuk prachtige vissen!

Op de volgende stek besloot ik een nieuwe swimbait van Fox Rage van 18cm aan de speld te hangen met een 5 grams screwhead om selectief op die dikke te vissen… De eerste worp over de stek leverde al gelijk een keiharde aanbeet op, maar de boef wist te ontlopen. De takel was uit de swimbait gekomen, maar echt weerstand had ik niet gevoeld. Zeker in de nacht krijg je dan nog wel een tweede kans. En ja, die kreeg ik! De volgende worp op exact dezelfde stek leverde weer een keiharde beuk op en deze keer was het wel raak! Al snel verscheen dit monster aan de oppervlakte en na een spannende dril op licht materiaal mocht ik deze dikke snoekbaars op de foto vastleggen! 85cm gaf het meetlint aan! Yes, plan B dik gelaagd! Ze zeggen dat je moet stoppen op je hoogtepunt, dus besloot ik na deze vis voldaan richting huis te keren!

85cm vol over de 18cm swimbait!

De volgende ochtend had ik een afspraak in Rotterdam staan en besloot ik vooraf aan deze afspraak eens de roofblei te belagen. Iets wat ik niet heel vaak doe, omdat ik de dril niet zo spannend vind. Volgas draaien, harde aanbeet, een paar runs en daarna is het wel gedaan en kan je ze binnen sleuren in de volle stroming. Niet echt mijn visserij zeg maar. Toch kon ik het dus niet laten en stiekem in de hoop een groot exemplaar te haken. De eerste worp was het al raak en zo ging het maar door. Bijna iedere worp een minimaal een aanbeet. Veel groter dan een cm of 55 wist ik ze niet te vangen en al snel was het weer tijd om in te pakken.

Geen grote exemplaren maar actie genoeg!

In de avond was het weer tijd om de zeebaars te gaan belagen en ook deze dag was hetgeen verpot en wist ik een handje vol baarzen te vangen waarvan één net maatse vis. Dus tijd voor plan B! De snoekbaars liet het een beetje afweten op een paar kleintjes tot een cm of 60 na. Dan maar naar de volgende stek… Kijken of hier wel een dikke lag. Weer een flinke shad aan de haak om selectief op die dikke te jagen! Tijdens de eerste worp kreeg ik een keiharde aanbeet tijdens het zakken van de shad en wist ik alles finaal af te slaan… Ik vis meestal met vrij licht materiaal om ook lichte pluggen weg te kunnen zetten en ja, dan gat het wel eens mis… Snel een nieuwe voorslag en weer een flinke shad aan de speld gehangen, op exact dezelfde plek ingegooid en weer tijdens het zakken een ongekend harde aanbeet! Deze keer was het wel raak! De eerste minuut van de dril dacht ik even een meerval te hebben gehaakt (ja deze zwemmen hier ook), want de vis bleef diep en er was geen houden aan. Keer op keer nam de vis flink water meters lijn mee. Toen de vis voor de eerste keer aan de oppervlakte verscheen werd het duidelijk, een hele dikke metersnoek had zich aan mijn shad vergrepen! Zo’n formaat dat brasems eet! Door het lichte materiaal en het toch nog steeds warme water wist ik dat ik wat haast moest maken om de vis weer de vrijheid terug te geven die zij verdient. Hierdoor was het foto’s maken wat gehaast en chaotisch, zeker als je net als ik 9 van de 10 keer alleen op pad bent, maar ze staat erop. Na de foto’s nog even snel het meetlint ernaast en deze gaf 121cm aan… Wow! Niet eerder wist ik zo’n joekel te vangen, dus een nieuw pb! Euforisch reed ik lekker richting huis tot een konijn mijn pad kruiste en ik het beestje niet meer wist te ontwijken…Een beetje jammer, maargoed.

Wat een bak! En met 121cm een nieuw pb!

Vrijdag maar weer een poging wagen op vriend zeebaars in de Waterweg. Hier kwam ik mijn maatje Enzo tegen die ook met zijn maat op stap was. Dus gezellig even lekker staan vissen, maar de vis dacht er anders over. Enzo zijn maat wist een leuke baars te haken die net voor de kant wist te ontkomen, maar er zat dus vis. Vrij snel mocht Enzo een baby baars verwelkomen en wist ik na een paar gemiste aanbeten toch nog een leuke baars te haken van zo’n 50cm. Weer geen vetpot dus…

Toch niet voor niks geweest!

Vervolgens ben ik langs een paar maten gereden. Het was tenslotte vrijdag avond. Toen ik hier om een uur of 3 wegreed kon ik het niet laten en besloot ik het heel eventjes te proberen om een stek langs de rivier die ik al een tijd op het oog had… Weer die grote swimbait eraan en gooien maar! In de tweede worp kreeg ik al de aanbeet die ik verwachte, grote snoekbaars! Maar ik wist de aanbeet niet te verzilveren. De vis even een paar minuten rust gegeven en van aasje gewisseld. Mijn favoriete Rapala Shadrap Shallow aan de speld gehangen en over exact dezelfde plek heengeworpen. Binnen een paar slagen was het raak en kreeg ik weer een keiharde beuk om mijn 30 gramst stokje! Heerlijk! Het water was kraakhelder en toen ik mijn hoofdlamp aanzette zag ik een dikke snoekbaars aan de plug hangen! Een prachtige donkere snoekbaars! Wat mij betreft qua uiterlijk verreweg de mooiste sportvis die wij in Nederland hebben rondzwemmen!

Een prachtige dikke riviersnoekbaars van net geen 90cm! Precies waar ik hem verwachte!

Zondag werk ik door mijn maatje Sven gebeld om mee te gaan zeebaarzen met de boot. Daar zeg ik natuurlijk een nee tegen en al snel werd het plan gesmeed. Om 05:00 uur liep de wekker af en om een uur of 8 lagen we in het water. Op de eerste stekken gaf de vis geen sjoege op de shad, dus besloot Sven een diepduikende X-rap aan de speld te hangen. Binnen een paar worpen was het raak en wisten we diverse baarzen te vangen met een aantal uitschieters van begin 60! Geweldige visserij, waarbij na een baars gehaakt te hebben zijn broeders gewoon ziet volgen tot de boot.

Kogeltje rond en oersterk!

Na een vis of 6/7 was het gedaan en was het tijd voor de volgende stek. Ook hier wisten we weer diverse baarzen te vangen en zo ging het de gehele dag door! Een heerlijke dag op het water gehad en behoorlijk wat baars mogen vangen! Wat zijn ze dik en sterk op het moment zeg! En dat gaat alleen nog maar beter worden!

We wisten diverse 60+ vissen te haken!

Terugkijkend op een week met diverse riviermonsters! En tot slot ook nog een aantal prachtige zeebaarzen! Vanavond staat er weer een kantsessie op de planning en als plan A niet werkt hebben we plan B en eventueel nog plan C, dus we gaan het meemaken!

Tot volgende week!

Voor vragen kunnen jullie me altijd benaderen op Facebook of Instagram!