Schotland, het land van de ongekende, maar bijzonder goede sportvis mogelijkheden (Deel 3)

Door Leonard Muys en Ron Smits

Gisteren hebben we werkelijk een schitterende eerste dag beleefd met prachtig weer en een bijzonder goede haaienvangst. Vandaag, het is alweer dinsdag, is het wat druilerig, dus de regenpakken gaan mee. Omstreeks 09.00 uur zijn we aan het strand van Port Logan aan de westkust van het schiereiland. Ian is net voor ons gearriveerd.

Eenmaal op het water houdt het op met zachtjes regenen en moeten we de regenpakken aantrekken. Er staat, net als gisterenmiddag, nagenoeg geen zuchtje wind. Persoonlijk vind ik dit druilerige weer wat aangenamer dan het warme weer van gisteren.

Port Logan bij laag water.

Mooie polakken. Deze pollak heeft de sandeal van Savage Gear, dwars in zijn bek. Mijn regenjas zal tijdens de EK, die binnenkort gaan beginnen, niet misstaan, als Nederland zich geplaatst had…

We zijn alle drie zeer gespannen, omdat we, volgens Ian, heel veel pollak gaan vangen van een fors formaat. Maar net als gisteren, gaan we eerst weer de nodige makreel vangen als aasvis voor de conger, die we vanmiddag proberen te vangen en als back-up voor het geval we geen en/of te weinig zandspiering kunnen vangen voor de pollak, die we zo meteen gaan belagen.

Vissen met levende spiering is in Schotland (op zee) niet verboden.

Na weer een emmertje makreel te hebben gevangen gaan we de zandspiering vangen op een stek, van ongeveer een voetbalveld groot, om straks op de pollak te vissen. De zandspiering vangen we aan haringonderlijntjes en regelmatig komen er twee en meer zandspieringen tegelijk aan boord.

Levende zandspiering is volgens Ian het allerbeste aas voor de pollak. We vinden het maar raar dat er geen andere vissen komen azen op deze locatie, waar heel veel zandspiering aanwezig is.

Voor het vissen op de pollak kun je drie verschillende onderlijnmethoden toepassen.

De methode met een dobber. De dobber wordt regelmatig helemaal onder getrokken.

Joris kiest voor de montage met de dobber, waaraan een door de dobber schuivende lijn met haak is bevestigd, met ongeveer een anderhalve meter boven de haak een loodje, om het aas op de bodem te brengen en te houden.

Met deze dobbermethode krijgt hij werkelijk de ene aanbeet na de ander op de levende zandspiering. In het begin heeft Joris te maken met een klein aantal lossers, want het vereist toch wel enige handigheid om de pollak op deze manier te haken. Vaak zet hij de haak te vroeg, waardoor de pollak niet gehaakt wordt, omdat de zandspiering uit de bek van de pollak wordt getrokken.

Na een klein aantal missers komen de pollakken, gevangen aan de levende zandspiering, bij Joris aan boord.

Even later heeft Joris het door en de een na de andere pollak komt aan boord. Ikzelf probeer de pollak te vangen met kunstaas, de sandeal van Savage Gear, op mijn 24 grams pluggenhengel van Cor Spinhoven.

Tot op heden heb ik alleen maar met pluggen gevist, zodat ik weinig tot geen ervaring (en misschien wel geen geloof) heb in rubber kunstaas. Eddy Mares van Havfiske.nl (www.havfiske.nl) heeft mij vorig jaar echter verzekerd dat die sandeal een topkunstaas is voor de pollak.

Een dergelijk advies kan en mag ik niet in de wind slaan en dus heb ik vanaf het begin met de sandeal gevist.

Volop makreel, zodat we niet onnodige tijd verliezen om voldoende aasvis te vangen.

Ik kan niet anders zeggen dat ik er geen spijt van heb. Machtig mooie aanbeten van de pollak op dit fijne kunstaas. Vooral als je de sandeal net boven de bodem beweegt, krijg je de meeste aanbeten. Het werpen richting rotsen met de sandeal en dan langzaam binnen draaien, hebben weinig tot geen aanbeten tot gevolg.

De top van de hengel wordt vaak gewoon in het water getrokken en de hengel staat werkelijk hoepeltje rond, terwijl de slip overuren maakt. Heerlijk klinkt dat gierende geluid van de slip in mijn oren.

Mijn plezier tijdens de dril van de wat grotere pollakken, is op grote afstand nog hoorbaar en werkt aanstekelijk op de rest van ons team. Mooie pollakken heb ik gevangen aan dit gemakkelijk te vissen kunstaas.

Gedurende de ochtendsessie komen er vele pollakken aan boord, waaronder een paar zeer grote exemplaren. Joris krijgt een werkelijk geweldige aanbeet en even later giert de slip en is er geen houden aan. Even later voelt Joris dat de vis lost…… balen met een hoofdletter B.

Jammer, we hebben de vis niet mogen zien. Leonard heeft zich onder tussen vol overgave gestort om zoveel mogelijk vissoorten aan boord te krijgen. Hoe meer soorten hij vangt des te meer laat hij zich horen en hoe vrolijker hij wordt

Een zeedonderpad.

Met deze visserij is hij duidelijk helemaal in zijn element. Niet alleen vangt hij gul, wijting, lipvis en een donderpad, maar ook komen er af en toe mooie pollakken aan boord. Leonard heeft ’s morgens ook nog beet van waarschijnlijk een pollak.

Tijdens het indraaien, krijgt hij opeens een geweldige dreun op zijn hengel, gevolgd door waarschijnlijk de run van zijn leven. Hij roept nog “Dit is een hele grote”. We horen de slip krijsen en zien inderdaad een tot het uiterste belaste hengel.

Dit moet wel een hele grote vis zijn, maar gelukkig laat de zeehond de haak weer los nadat hij de pollak heeft onthaakt en er mee wegzwemt.

Maar wat een run, een hengel tot het uiterste belast en een constant gierende slip. Tegen dit geweld is niets in te brengen. Even later komt de tevreden zeehond boven water om zich voor het eerst te laten zien, waarna hij richting rotsen zwemt om daar waarschijnlijk van zijn maaltijd te bekomen.

De zeehond gaat richting rotsen om te genieten van de gemakkelijk gevangen maaltijd.

Leonard is helemaal in zijn element en bij elke gevangen vissoort wordt hij vrolijker. Hij wordt zelfs zo enthousiast dat hij denkt de wedstrijd (wie heeft de meeste vissoorten) al gewonnen heeft.

Zo komt er jammer genoeg een einde aan de ochtendsessie en vanmiddag gaan we proberen een conger te vangen. In deel 4 kun je lezen of het ons lukt.

Onderweg naar de volgende stek, onder het genot van een bakkie leut.