image description

De haken en ogen van een vistrip: Vertikaal vissen ( deel 2 )

Tekst en fotografie: Geert Luinge

Hallo vismaat.

Ik was eigenlijk van plan om samen eens uitgebreid te gaan filosoferen over de beste aas-aanbieding tijdens het vertikalen op roofvis, maar zover zijn we nog niet.

Want voordat we uberhaupt ergens vertikaal ons kunstaas kunnen laten zakken... zullen we vaak eerst een boot vanaf een trailer (voorzichtig) tewater moeten laten. Maar... bij dat traileren van visboten gaat nogal eens wat mis !  

Ik zal je een paar voorbeelden geven van de leerzame en soms lachwekkende trailer-toestanden die ik In de afgelopen 50 jaar heb meegemaakt, bij mezelf en bij andere bootvissers. Misschien kan het jou een hoop ellende besparen als je zelf het water op gaat. 

Helaas heb ik geen fatsoenlijke foto's gemaakt tijdens die hectische toestanden, dus terwijl we de problematiek van het boot-traileren even zullen doornemen... laat ik je ondertussen een paar watervogels zien... die langs komen vliegen terwijl jij vreselijk druk bezig bent met je boot... en geen tijd hebt om van de natuur te genieten. Dus je ziet vogels, maar het gaat over vissen. 

De trailerhelling is bijvoorbeeld spekglad door de regen en/of begroeid met algen, of de helling is te steil, of er zitten een paar gemene kuilen in, waardoor de trailer schuin wegzakt en vastloopt. Of... de trailerhelling is zó glad dat de auto tijdens het draaien aan de lier achteruit schuift... en als je dan geen steen of blok achter de achterwielen van de auto had gelegd... dan kun je zó met-auto-en-al achteruit de plomp in schuiven ! 

Dat heb ik een keer meegemaakt bij de trailerhelling aan de Vasumweg in Amsterdam Noord. Daar ging even iets helemaal fout... toen een gozer met een Mercedes (met gladde sportbanden) zijn luxe speedboot uit het water wou halen. Opeens hoorde je een heleboel geschreeuw, want de hele combinatie, dus trailer + boot + auto schoof langzaam achteruit de helling af... Hij probeerde het zaakje nog tegen te houden door de handrem aan te trekken, maar dat hielp niet... en een paar seconden later stond die Mercedes tot aan zijn spiegels onderwater. Wat een tafereel. 

Maar weet je wat nog het mooiste was ? Wij (de omstanders en de vissers die in de buurt waren) probeerden hem gauw te helpen om die ondergelopen auto weer zo snel mogelijk uit het water te halen... maar de eigenaar van het verzopen vehikel wou juist dat het hele zaakje onderwater bleef staan, omdat hij eerst een expert van de verzekering wou laten komen om de schade te taxeren... anders zou dat verzopen wrak rechtstreeks doorkunnen naar de sloop. Maar... daar namen de andere bootvissers geen genoegen mee, want die wilden ook eindelijk wel eens traileren en gaan vissen, dus na wat verhitte discussies werd het zaakje toch maar uit het water getrokken (door een visser met een fatsoenlijke fourwheeldrive en flinke profielbanden)... en even later stond er een total-loss verzopen Mercedes op de kade waar het water uit gutste. De eigenaar kon wel janken, en de rest van de mannen stond ook met tranen in hun ogen... van het lachen. 

Het kan ook minder ernstig, maar nog steeds vervelend is bijvoorbeeld:  

- Tijdens het traileren knapt de (verroeste) kabel van de lier... Pang!... Nog mazzel dat je niet gewond raakt, maar... de boot schuift in zijn uppie achteruit het water in. Als je dan niet een lang-genoeg touw had uitgegooid dat je op de kant stevig had vastgezet, dan drijft de boot weg en ben je de Sjaak. Gauw je broek uittrekken en er achteraan zwemmen? Koud hoor. Of zielig roepen om hulp van andere vissers? Sowiezo knap genant.

- Er wordt deze keer een boot getrailerd waarbij de eigenaar is vergeten om de dop/plug terug te doen in het gat in de bodem van de boot ( ligt nog thuis in de schuur) en tijdens het achterover zakken van de boot zie je de kuip langzaam vollopen met water. Dus die klotsende kuip moest eerst weer omhoog getrailerd worden en helemaal leeglopen, voordat de mannen met hun zakmes een passende dop hadden gemaakt van een oude dobber... en die in dat gat gedouwd... om te zorgen dat de boot bleef drijven. Risky business.

- Het traileren ging deze keer wèl vlekkeloos en zonder ernstige problemen ... alleen was de knoop waarmee hij de boot hadden vastgebonden aan de steiger perongeluk losgeschoten (door de golfslag van een passerend vrachtschip). Dus die gozer zette na het traileren nog even zijn auto terug op de parkeerplaats, checkte of hij alle spullen had uitgeladen, gooide vol vertrouwen de achterklep dicht... draaide zich om .. en zag zijn eigen boot 10 meter uit de kant wegdrijven... Losgeslagen. Meegenomen door de stroming... Godv...! Wat een toestand. Die vent was totaal uitgeput en tot op het bot verkleumd toen hij eindelijk (zwemmend met zijn boot op sleeptouw) terugkrabbelde aan wal. Foutje ! 

Nog zoiets... de trailerhelling is prima, de boot ligt vrij gauw te water en deze keer verliep alles op rolletjes... Maar... de steiger waar je vervolgens de boot aan wilt vastknopen om de spullen in te laden... die is besmeurd met dikke klodders eendenpoep, meeuwenkak en ganzenstront, die altijd zo heerlijk blijven plakken onder de profielzolen van je laarzen. Dus je bent nog niet eens begonnen met vissen... en de boot zit gatverdamme al helemaal onder de stront ! Kreun. Je moet wel wat overhebben voor dat vertikaalvissen.

Nog een paar akkefietjes die ik in de praktijk heb meegemaakt:  

- Je rijdt met je volgepakte auto met boot-op-trailer over de snelweg, maar op het moment dat je toevallig even het autoraampje opendraait... hoor je een vreselijk piepend geluid... Je zet de auto aan de kant en je voelt aan de wieldop of hij misschien warm is. Nee, hij is niet warm... hij is gloeiend heet ! Kogellager naar de kloten. Kuhút. Dat wordt wegenwacht bellen, een heleboel rompslomp, een dure kostenpost en vet balen. Snotverdorie. Daar sta je dan... met je vertikale visplannen. Die gaan niet door. Kun je schrappen. Delete document.

Verder zag ik onder andere:  

- een boot-op-trailer die wegzakte in een modderpoel... en een andere die bleef hangen in een boom.   

- een boot-op-trailer die ietsje te enthousiast een rotonde op kwam gereden en... Pang !... daar knapte een spanband en daar schoof de boot zijwaarts van de trailer af. Hele rotonde geblokkeerd. Oeps. 

- een auto + trailer + boot combinatie die juist te lángzaam optrok... waardoor hij op de parkeerplaats vastliep onder een neerdalende slagboom. Lekker bezig. 

Volgende probleemgeval: 

- een kanteltrailer die eerst niet wou kantelen, maar toen ze de borgpen eruit trokken opeens keihard naar beneden klapte, waardoor de transducer afbrak. Gvdgvd...  Dus dan kun je meteen aan de bak als reparateur en dan is het te hopen dat je gereedschap en knutselmateriaal in de auto hebt liggen, anders zit je de hele dag zonder fishfinder en dat is (als je daar eenmaal aan gewend bent) helemaal geen pretje. 

Of ... de trailer met boot wordt tewater gelaten terwijl de lichtbalk er nog op zit (dat gebeurt elk weekend wel ergens in Nederland).  

Of juist andersom... gasten die aan het einde van de visdag wegrijden met een getrailerde boot ... terwijl hun lichtbalk nog ergens in het gras blijft liggen.  

Of... de stroomkabel van de lichtbalk hing los en die sleepte op de heenweg over het asfalt, waardoor het snoer is doorgesleten... maar daar kwamen de mannen pas achter toen ze 's avonds terug naar huis wilden. Ehh... gaan we de snelweg op in het donker ?... met een trailer zonder achterverlichting ? Niet verstandig. 

Een andere knaap had het wèl slim aangepakt, want die had een electrische lier op zijn trailer gezet. Dan hoef je tenminste niet zo zwaar te zwengelen. Gemak dient de mens, nietwaar. Maar... als je dan perongeluk de achterklep van de auto niet goed afsluit... en de binnenverlichting blijft branden terwijl jij een lange dag op het water bent... dan loopt je accu leeg... dus dan werkt die electrische lier ook niet meer. Als je dan geen tweede accu of een reserve hand-zwengel bij je hebt... krijg je die boot niet meer terug op de trailer en... dan heb je weer een nieuw probleem. Het is ook altijd wat.

Ook leuk: een boot die getrailerd wordt terwijl er een gast in de boot blijft zitten. Op het kantelpunt van de trailer maakt de boot door het extra gewicht een plotselinge dip... en die gozer raakt zijn evenwicht kwijt... en hij slaat vol met z'n smoel tegen de buitenboordmotor. Daar moest meteen de verbandtrommel aan te pas komen, maar... ze hadden wel een vracht aan hengelspullen bij zich... maar geen enkel pleistertje. Dus die gozer zat met een smerige vislap zijn bloedende hoofdwond af te deppen. Lekker hiegiejeenies.  

Dan was er nog een gast die met zo'n achterlijk hoge snelheid over een verkeersdrempel reed... dat zijn hengels de lucht in vlogen en naast de weg neer pletterden. Er was een vent die met zijn trailer wegreed terwijl hij vergeten was om de wielklem eraf te halen...dus dat werd een stinkende rookwolk van verbrand rubber en een gedenkwaardige kras in asfalt. En een knaap die vergeten was om de lijn op zijn molen achter de lijnclip te doen tijdens transport. Dat lijkt een simpel detail, maar het bleek toch belangrijk. Die knaap was ik namelijk zelf. Ik had mijn vertikaalstok met molen en dunne gevlochten lijn in de boot gelegd, maar... op de snelweg was de losse lijn van de molen gewaaid en door de vlagerige wind afgewikkeld... en toen ik thuiskwam bleek er een meters-lange kluwen van gevlochten lijn achter de boot te wapperen. Ergo: voortaan nóg beter opletten tijdens het hele trailer-gebeuren... en altijd alles driedubbel checken !   

Nog een laatste geval uit de praktijk:    

Je hebt deze keer wèl foutloos getrailerd, alles is vlekkeloos verlopen, de boot ligt in het water, de trailer staat veilig op de kant en alle zooi is aan boord. Hèhè.  

Je start de motor (gelukkig... hij doetut)  en je wilt wegvaren, dus je geeft gas... ... de boot begint te varen en alles lijkt okee... maar dan opeens stopt de buitenboordmotor ermee. Shitzooi !  

Je denkt meteen aan een benzinetekort en je gaat zitten klooien met het ventiel van de tank en de knijpbal en de choke ... en ondertussen drijft de boot af richting vaargeul (de Waal bij Loevestijn waar het barst van de vrachtschepen) ... dus je wordt behoorlijk zenuwachtig. Je probeert uit alle macht de motor te starten, maar tevergeefs. Hijdoetutniet. Je staat een partij te vloeken en je voelt je totaal machteloos...

Totdat je merkt dat er een plastic vuilniszak in de schroef zit gedraaid, die er absoluut uit moet. Dus dan hang je met een fileermes buitenboord op een klotsende rivier om een plastic zak los te snijden uit de schroef... terwijl er in de verte een zwaar vrachtschip op je af komt. Gezellig ! En dan heb je misschien wel een paar peddels aan boord, maar dat wordt sowiezo kantje boord, ofwel levensgevaarlijk. 

De les die we hier leerden was: voortaan alleen nog de rivier op met een goed onderhouden buitenboordmotor van minimaal 10 pk èn een electromotor èn een volle accu èn een volle tank benzine   èn  peddels, want met 1 enkele buitenboordmotor op zo'n grote wilde stromende drukbevaren rivier... loop je echt teveel risico. Als dat ding ermee nokt ben je totaal hulpeloos en machteloos. Categorie hengelsport nachtmerries. 

Tenslotte nog dit: je hebt ondertussen wat foto's gezien van een paar onschuldige vogels die langskwamen terwijl we stonden te hannessen met die trailer... maar er is één vogel waarvoor ik je moet waarschuwen... de zwaan. Ik heb aan de waterkant een paar close-encounters gehad met agressieve zwanen en de klappen die ik kreeg toen ik toevallig langs een zwanennest kwam zal ik nooit vergeten. Net zoals die ene agressieve zwaan op de Bosbaan in Amsterdam, die het klaarspeelde om een roeiboot met 8 roeiers + stuurman overboord te laten kieperen. Nee, ik raad je aan om (vooral in april/mei) met een grote bocht om zwanennesten en moeders-met-jonkies heen te varen en elke confrontatie met papa-zwaan te vermijden, want jij gaat klappen krijgen. Save to memory.

In de volgende afleveringen zal ik je nog een paar voorbeelden geven van de domme pech die jou zomaar kan overkomen (ook als je jarenlange ervaring hebt) en de risico's waarmee je rekening  moet houden als je met een boot het water op gaat. Er is nog een hele waslijst aan haken en ogen. 

Tot de volgende keer.

Je kunt de vorige afleveringen van deze praktijk-serie over vistrips naar Noorwegen, Denemarken, Ierland, Wales, Schotland, Normandië, Bretagne en de Middellandse Zee nog eens teruglezen en de foto's bekijken via deze link 

Vissersgroeten van  Geert Luinge.  Email : g.luinge2@upcmail.nl