Canada steur en zalmvissen

Cordes Travel visreizen biedt meer aan dan alleen Noorwegen en IJsland, wij hebben ook Zweden, Ierland, Panama, Spanje, Costa Rica, Madagaskar en Canada in ons programma. In oktober 2018 waren we voor de laatste keer in Canada om te vissen op steur, Linda ving daar een steur van 275cm met een geschat gewicht van 200kg.

Iedereen op de boot ving toen één of meerdere steuren boven de 200cm ! Dus het is bij ons niet de vraag óf je een steur gaat vangen, maar hoeveel boven de 200cm, wij geven dus steur-garantie, zo zeker zijn we van onze visgids.

Vissen op steur, dubbele dril

Het plan was om in 2020 nog eens terug te gaan naar Canada en niet alleen om te vissen op steur, maar ook op de Chumzalm en Cohozalm. Maar zo’n reis is niet alleen voor het vissen, het is geweldig om in Canada te zijn en dit deel van noord Amerika eens van dichtbij te zien. We kijken onze ogen uit aan de grote auto’s, 50% of meer vd auto’s is een Pickup en bezoeken de beroemd “Wallmart” een winkel waar je cola, chips, autobanden, bankstel, pistolen en kogels kunt kopen, hier hebben ze alles, de winkel is altijd open, 24u per dag 365 dagen per jaar. En zo vertrokken we 30-09-2021 met z’n vieren naar Canada, Linda, Teun, Maurits en ik (Raffie Cordes)

Raffie met een mooie steur

Maar het is ook het land vd grote steaks, enorme porties eten en het land vd wilde dieren, we hebben deze reis oa een zwarte beer, zeeleeuwen, edelherten, bizons, zeearenden, bevers, zeehonden en elanden gezien. Het is een land waar bijna alles kan en dat is het mooie, na het vissen kun je nog van alles zien en doen. Een rondje rijden met je huurauto is al een hele belevenis, de natuur is prachtig en overal is weer wat nieuws te zien. Canada is echt een prachtig land en alleen al om daar te zijn is al een genot.

Zwarte beer in het wild

Het hoofddoel van deze visreis naar Canada was natuurlijk het vissen, we hebben 3 dagen op de steur gevist en 1 dag op de zalm, we zouden eigenlijk 4 dagen op de steur vissen, maar we wilde ook gaan schieten, daar later meer over. We hebben 3 dagen gevist en dat was geweldig, heel anders dan het vissen wat we normaal doen. Je hebt hier om te beginnen een visgids en een boot, dus je hoeft eigenlijk weinig te doen en al helemaal niets mee te nemen, hij heeft alle materialen en aas aan boord, zelfs een lunchpakket, koffie en drinken. Een ander groot voordeel, er zijn geen golven dus niemand kan zeeziek worden, ook bij wind zijn er geen golven.

Linda met een grote steur

Een makkie ? hahaha wacht maar tot je er een 200cm+ steur aan de haak krijgt, dan vergeet je je grootste heilbot, want zelfs de kracht van een grote heilbot valt in het niet bij een grote steur. De steur zwemt zijn hele leven al tegen de stroom in en zo’n steur van 275cm is rond de 90 jaar oud. Het zijn de allersterkste zoetwater vissen ter wereld. Wij hebben allemaal wel een grote heilbot rond de 200cm gevangen, we hebben tonijnen gevangen van meer dan 100kg, maar een steur die de grens van 250cm passeert is een monster, is een beest en trekt je overboord als je niet goed op let. Deze vis is zo sterk, dit kun je je niet voorstellen, wat een enorm sterk beest !

Maurits met een 302cm steur

Dat ze ook groot worden was bekend, zoals gezegd ving Linda een steur van 275cm in 2018, Maurits had nooit gedacht dit te verbreken. We hadden de eerste twee dagen al een paar steuren boven de 200cm gevangen waarvan de grootste 220, 237 en 263cm waren, dus we hadden niets te klagen. Op de laatste uren vd laatste dag kreeg Maurits een enorme beet en kon de haak goed zetten, de vis nam enorm veel lijn en langzaam liep de grote spoel vd reel leeg. De visgids moest de boot snel draaien in de enorme stroming. Na een flink kwartier pompen en trekken was de steur bijna bij de boot en draaide hij zich om voor nog een rondje, leek net of de steur er plezier in had en dat ging zo nog een paar keer. Na een gevecht van bijna een uur waar handen, armen, rug en benen totaal verzuurd waren en pijn deden kwam het oermonster dan eindelijk langszij en kon hij onthaakt en gemeten worden…… 302cm !!!! 302cm steur met een geschat gewicht van 250kg.

302cm steur, een monster

De steur wordt voorzichtig naar het ondiepe water gebracht, daar worden er een paar foto’s in het water genomen en mag de steur weer zwemmen. Een unieke belevenis, een waanzinnige sport, een enorme kracht en de meest spectaculaire afsluiting van een geslaagde steurtrip. De volgende dag had hij nog pijn in de armen, maar we hadden een dag vrij om naar Vancouver Island te vertrekken om daar te vissen op Chumzalm en Cohozalm. Het vissen op zalm is trollend en is weer heel anders dan het vissen op steur, een grote steur kan wel 250kg wegen een hele grote zalm 8kg, dus daar zit wel verschil in.

Teun met een mooie zalm

Daar wij ook het visreizen naar Canada op zalm aanbieden, wilde we dit ook nog eens een keertje doen, leuk om mee te maken en te ervaren, iets wat je toch niet zo vaak doet. Ook nu hadden we weer prachtig weer, volle zon, fris, maar wel lekker. Je vist met een soort grote vliegvisreel voor op zee en op dieptes rond de 50m met een downrigger. de hengel is wel 3m lang en erg soepel, echt heel anders. Ook hier werken we alleen met de beste visgidsen, Cordes Travel gaat voor kwaliteit ipv kwantiteit. En zo gingen we één dag vissen en wederom met succes ! We vingen 20 Chumzalmen en 2 Cohozalmen, wat een sport en wat een kracht. 22 zalmen op één dag en dat hadden er meer kunnen zijn, want door gebrek aan techniek verloren we er ook nog een paar. Ook dit was weer perfect geregeld, mooi hotel en lunch aan boord. Wij hebben getrold, maar onze visgids doet ook aan vliegvissen en zelfs vissen in onbewoonde gebieden.

Linda met een prachtige zalm

Zoals eerder gezegd zijn we ook een dag gaan schieten, ieder heeft daar een eigen mening over, wij vinden het gewoon leuk om zelf ook eens, net als in de film te schieten. In Canada is dat niet moeilijk en ook daar weten we onze weg weer. We kozen voor een roze 9mm voor Teun en Linda, Maurits en ik namen een Beretta 9mm en samen kozen we nog voor een AK47 en een .45 Dessert Eagle, voor de experts onder ons. Leuk om weer eens te doen, spannend en ook weer leerzaam, altijd leuk om weer iets nieuws te leren. Ach en zoals gezegd heeft ieder daar een mening over, dat mag, het is een vrij land, in Canada en de USA is het heel normaal, daar gaan de kinderen ook schieten op de schietbaan.

Schieten met een Dessert Eagle

En we moesten natuurlijk nog even naar de grootste outdoor, jacht en viswinkels van heel Canada en de USA, het is een keten. Bass Pro en Cabella’s deze laatste valt nu ook onder Bass Pro. Hier loop je minstens 3u rond, soms wel 4-5u ze hebben alles op het gebied van outdoor, jacht en vissen, hengels, molens, boten, kruisbogen, wapens, munitie, haakjes, messen, zonnebrillen en heel heel veel kleding. En dan eindig je de dag weer met een waanzinnige Canadese steak natuurlijk, heeeeerlijk.

Kortom het was een visreis naar Canada met extra’s zou je kunnen zeggen, niet alleen vissen maar ook rond kijken, lekker eten, beetje vakantie en wat activiteit, je kunt zo’n visreis naar Canada indelen zoals je wil natuurlijk.

Bass Pro winkels

Wil je ook eens een visreis naar Canada maken, wellicht paar dagen vissen (minimaal 3) en wat rond trekken of dingen zien en bezoeken. Het is 10u vliegen vanaf Amsterdam en de KLM vliegt dan rechtstreeks. Meer informatie en prijzen zie je op onze website www.cordestravel.nl onder tabblad ”roofvissen” of stuur een e-mail naar: info@cordestravel.nl