Aspius Aspius en I-Pilot


Aspius Aspius en I-Pilot

Door Lodewijk Harmeling

Roofblei en I-Pilot… Ik zie veel mensen denken: waar heeft hij het over? Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een nieuwe boot, een Lund Rebel XL 1625. Voor deze boot heb ik 19 jaar een polyester boot gehad, een PC45 (4,50 mtr.).

Met deze boot kon ik lezen en schrijven. Fantastische drifteigenschappen gecombineerd met een 55 LB Vector van Minn-Kota, kon ik alle kanten op. Voor de snoekbaars, snoek en de roofblei (mijn favoriet) had ik mijns inziens een prima boot, maar ja, je wilt toch wel eens wat anders. Na veel wikken en wegen heb ik begin dit jaar een nieuwe Lund Rebel XL gekocht met alles erop en eraan.


Nieuwe Lund Rebel XL 1625.

Daar ik vanaf de opening van het seizoen tot aan de herfst een fanatiek roofbleivisser ben, had ik besloten mijn boot te voorzien van een fronttroller en een backtroller. Vooral een fronttroller waar ik mijn handen vrij mee had, was een pré.

Ik kwam uit bij een Minn-Kota Terrova 80LB met het nieuwe I-Pilot systeem en eerlijk gezegd was ik een beetje sceptisch over dit nieuwe GPS gestuurde systeem. Een elektronisch anker (Spot Lock), bepaalde routes die je vaart die je kunt opnemen (Track Record), Cruise Control, Autopilot, kortom teveel om op te noemen en dat allemaal GPS gestuurd.


Minn-Kota Terrova I-Pilot.

Zoals ik al schreef zijn de zomermaanden en de herfst mijn maanden voor de roofblei. Een schitterende tijd om met mijn nieuwe boot en de Minn-Kota Terrova I-Pilot deze tarpon van het zoete water te bevissen.


Tarpon van het zoete water.

De eerste keren met je nieuwe uitrusting zijn een leerschool, veel tijd investeren in de mogelijkheden, maar ook onmogelijkheden van deze Terrova I-Pilot. Krib in, krib uit met de Track Record functie leverde me mooie bleien op, maar niet dat formaat waar ik eigenlijk naar op zoek was, namelijk de 80+ jongens. Mijn pr stond sinds 2 jaar op 84 cm en een nieuw pr moest er maar eens van komen.

Door middel van de Spot Lock functie (elektronisch anker) kon ik verder uit de buurt van de schuwe roofblei “ankeren” zodat geen stek werd verstoord.


Elektronisch anker, geen stek werd verstoord.

Vooral ’s morgens vroeg voor het licht werd, kon ik vrijwel geruisloos naar mijn hotspots varen en wanneer ik dacht de goede werpafstand te hebben bereikt, schakelde ik het elektronisch anker in. Werkelijk geen meter week mijn boot van de ingestelde ankerplek af (ondanks de stevige stroming en wind), zodat ik mijn handen vrij had om alle hoeken en gaten uit te kunnen gooien.


’s Morgens zeer vroeg voor elektronisch anker.

Ving ik een kneiter, dan schakelde ik het elektronisch anker snel uit om deze vis goed te kunnen drillen. Bij de kleinere roofbleitjes was dat niet nodig. Was de vis uitgedrild en op de gevoelige plaat gezet, dan drukte ik op de toets Spot Lock Recall en de boot ging precies weer terug naar de in het geheugen opgeslagen ankerplek. En dat alles via GPS.


Kneiter van een roofblei.

Zo viste ik gedurende de gehele dag met dit elektronisch anker alle, voor mij bekende roofbleistekken af. In één woord fantastisch, een verademing voor het roofbleivissen, maar ook voor de snoekvisser die graag werpend zijn kantjes uitvist of de snoekbaarsvisser die verknocht is aan het “sleepie” of penvissen.


De handen vrij voor het drillen.

Het is geen kleine investering, maar voor mij het geld dubbel en dwars waard. Wat mijn pr betreft, die werd nota bene verbroken met 1 cm: een prachtige volle roofblei van 85 cm.


PR van 85 cm.

Lodewijk Harmeling