Wat te doen qua Visboot ivm auto?
Hallo Heren, ik wil me graag een aluminium visboot aanschaffen. Nu twijfel ik tussen een 14 voets of 16 voets met alles er op en eraan.

Eigenlijk wil ik de 16 voets, maar ik weet dat het geheel dan een stuk zwaarder wordt. Boot rond de 380 kilo, BBM rond de 110 kilo vervolgens dan nog de trailer en de overige accesoires. Dat zijn dan heel wat kilootjes.

Nu vraag ik me echt af of mijn auto dat met name bij de trailerhelling dan wel trekt. Ik wil niet bang hoeven te zijn hiervoor en wat is dus wijsheid.

De heren die zelf al een 16 voets boot hebben met bijvoorbeeld 50 of 60 PK motor, met wat voor auto trekken jullie het geheel? Eigenlijk gaat het dan met name om het traileren.

Ik zelf heb gewoon een Middenklassenauto VW Passat met 2 liter Benzine motor.

Hans, onbekend, 06/02/2009

REAGEER

Gravatar
.

subaru, altijd goed.

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
wouter
.

makkelijk met een 2 liter...

heb zelf een 1.9tdi en trek met gemak een 1200kg een helling op...

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
gert-jan
.

Ik heb zelf een lund pro v 1660 met 50 pk suzuki. Op de foto had ik nog een toyota avensis maar daar kwam ik toch regelmatig in de problemen. Daarom heb ik nu een hyundai tucson 4WD. Nu heb ik geen problemen meer!
Groeten Gert-jan

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
ruud
.

lund 1675 explorer 90 pk honda riba 1150 denk een kilootje of 1100 en trek m met gemak met een dodge ram 1500 pickuppie

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Bob
.

Heb een alumacraft 16 voets met een 30 PK honda en trek hem al jaren zonder problemen met een Opel vectra (model 2000) Enige wat je goed moet in het oog houden is de staat van de banden. Mijn voorbanden waren iets vlugger versleten dan voorheen (nu 55.000 km mee gereden) En uiteraard niet als een gek rijden, maar dat we nooit hé...

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Peter
.

Op een trailerhelling denk ik dat je het beste af bent met een achterwielaandrijving. Als er veel druk is op de dissel, steigert de auto a.h.w. en is er te weinig druk op de voorwielen. De auto zal dan bij een te steile helling gaan slippen. Een 2 liter automotor is ruim voldoende!
Gr. Peter

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Tjeb
.

Ik heb een orka 535 met een 100pk yamaha en ben daar mee naar Schotland gereden en weer terug. Met een Peugeot 406 station. Traileren was wel eens lastig maar dan moet de vismaat even een stukje duwen.
Voor de rest is die passat lachend sterk genoeg voor je setje.

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Pim
.

Dit mag geen probleem geven, met caddy sdi gaat dit ook goed,

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
peter
.

Hans kijk eens op http://www.caravantrekker.nl hier kun je alle aanhangwagengewichten type auto en motor ingeven en dan krijg je een heel rapport waar onder andere ook de maximum helling op staat die jij dan met die combinatie aankan

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Subaru
.

Subaru is inderdaad een prima trek-auto. Echter bij oudere exemplaren moet iedere 80.000km de koppeling worden vervangen; dat kost ca.800 euro! De ANWB heeft hier in het verleden al eens aandacht aan geschonken. Vraag dus bij aankoop van een gebruikte Subaru altijd extra garantie op de koppeling.
Ik weet niet of het probleem bij jongere jaargangen nog speelt.

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
richard
.

ik heb een lund 1775 pro v se met een 140 bb en een 9,9 bb en 2 minn kota,s en 3 accu,s en 122 liter benzine de totale gewicht
+- 1400kg ik heb er een kia sorento voor staan 3.5 v6, van 1900kg trek het met gemak.
alleen als ik de boot gaat op traileren en ik heb een middel steile helling dan
schuif mijn auto altijd een klein stukje naar achteren zels heb ik er nog een keg achter mij wiel. door het gewicht van de boot tilt hij de auto aan de achterkant uit zijn veering dus achterkant woord lichter,en schuif auto en trailer met boot een cm of 30 naar achteren,
ik kreeg een tip van iemand, van de trailer de rem aan trekken nu schuif het een heel stuk minder.

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Johan
.

Met 2 Foresters ben ik nu aan mijn 5e koppeling toe. Heeft niets met mishandelen te maken. In mijn vorige 12 auto's heb ik slechts 1X een koppeling vervangen bij 200.000 km. Die auto had meer getrokken dan de 2 Foresters bij elkaar!
Voor het overige over de Forester niets dan lof; (h)eerlijke auto!

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
harry
.

Heb een alumacraft met een honda 50 en trek dit spulletje met een 1.9 benzinemotor. Gaat "pas" een jaar of zeven prima. Als ik naar Ierland ga, rijd ik zo'n 110 km/u. In Nederland houd ik maar 80 aan....vanwege de controles.
Gaat helemaal prima! Een 4x4? Heb ik niet nodig! Zou hem wel willen hebben, maar dan voor de "heb".
Er zijn mensen met een veel zwaardere caravan achter hun auto, die hebben ook niet een 4x4.
Geef wel toe dat zo'n 4x4 akelig mans is!
Oh ja, ik vis ook ieder weekend.....rijd dan met dezelfde auto.
Groeten en veel plezier met je nieuwe boot! Ennneee....vang ze.

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Hans
.

Hallo jongens bedankt voor jullie reacties. Kijk dan de meeste auto's zo'n combinatie trekt dat geloof ik ook wel. Waar het mij om gaat is dat de auto ook "mans" genoeg is het hele spulletje van z'n plek te trekken op de trailerhelling. Daar gaat het juist om.

Maar gezien de reacties moet het geen probleem zijn met een middenklassen auto en een gemiddeld motor.

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
harry
.

trailerhelling op gaat prima. Ook de wat steilere. Nog geen problemen mee gehad. Let wel, waren alle steenachtige hellingen. Denk dat een grashelling i.c.m. regen/sneeuw wel problemen geeft.

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
J&H
.

Hangt mede van de ondergrond van de trailerhelling af. De zwaarste boot die we hebben is een Zodiac Pr Open 550 rib met een 115 pk Mariner 2-takt.
Deze combi weegt kaal 600 kg (boot 440 kg en motor 160 kg) zonder de ongeremde Freewheel kanteltrailer die er nog onder zit. Met mijn Peugeot 307SW 1,6 HDI (90 pk) trek ik dit nog het water uit zonder problemen of wielspin op een stenen of asfalt trailerhelling. Weinig gas geven en veel met koppeling werken. Op een zanderige ondergrond wordt bovenstaande lastig met dit gewicht en een gemiddelde 2WD auto. Je kan ook schuin de helling op rijden als je twijfelt in het begin. De situatie die jij schetst is gewoon te traileren met jouw auto op een 'normaal' aangelegde trailerhelling.

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
pikeviking
.

ik heb een G3 167 Angler met 50pk 4t en een shitload met kunstaas hengels enz in de boot en trek hem overal weg met een caddy tdi 90 pk van 2002 . het is maar net hoe je het doet . als je als een razende met slippende koppeling van die trailerhelling wil gaat alles stuk.
doe je het met beleid kom je verder.
ik wil hiermee zeggen dat je niet speciaal een auto met 300pk 4x4 lachgas turbo blower en raketaandrijving nodig hebt.......

gr Pikeviking.

  • about 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Robbie
.

Ik heb Alumacraft lunker met 50 pk honda en een Ford Focus 2liter benzine. Geen enkel probleem op een normale helling of met kantelen. Let wel op als je in losse grind gaat traileren, dan kun je wel wat problemen krijgen. Met Passat dus zeker geen probleem.

  • 15 years and 2 months geleden
Gravatar
aldo
.

ik rijd een toyota hilux d4d.2wd

ik trek er aanhangers mee tot 2ton zonder problemen.

  • 15 years and 2 months geleden
Gravatar
Roelof
.

Beste mensen.
Er is maar een ding belangrijk voor de trekkracht (je koppel )
dit wordt aangegeven op je papieren van de auto.
hoe lager de koppel hoe sterker je trekkracht.bij een koppel van +/-
3000 dan trek je elke boot omhoog.
met de snelheid op de weg wordt het verhaal anders. dus het heb niks te maken met een twee liter of 1.8 of 2.5 let op je koppel.
dit doe ik al jaren bij aankoop nieuwe auto. ik zelf heb een 2 liter
maar trek wel even 2 ton.
Een diesel heeft vaak een lagere koppel dan benzine motor.
Pak anders een kabel en trek je boot op het vlakke,je maat kan de boot dan met de hand mee sturen.
succes.

  • 15 years and 2 months geleden