vraag voor accu kenners.

Kan het zijn dat een accu zichzelf ontlaad?.
De hoofd schakelaar staat op uit en meet geen lekstroom. Op een meet instrument van Nasa kan ik zien bij het varen wat de accu verbruikt,laad enz.
Bij het verlaten van de boot gaat de hoofd schakelaar uit en zie ik dat verbruik ofwel lekstroom 0 is.
Toch loopt de accu al na een week stil liggen van de boot terug met -20 ampère ???.
Zijn er gewoon slechte accu's ?.
Ik heb een Panther 105 ah semitractie nieuw gekocht bij accuweb.nl ik vertrouw de accu niet.
Ben ik te zuinig geweest met deze koop ?.
of is het wat anders.?
Misschien leren andere hier ook van als de vraag beantwoord wordt.

Gr. Roel.

Roel, onbekend, 14/06/2015

REAGEER

Gravatar
Vonkie
.

Ik zou toch maar eerst alles van de accu ontkoppelen van de hoofdschakelaar, om alles uit te sluiten.

De VDC31M is een veelgebruikt type accu en wordt onder verschillende merknamen verkocht. Hoor er weinig klachten over.
Zelfontlading dit type is dacht ik 3% p/m.
Voor de duidelijkheid, dit gaat over de spanning (Voltage).

De Amperage(stroom) meten is vrij ongebruikelijk en volgens mij ook nutteloos in dit geval.
Tijdens het varen wordt de accu bijgeladen door de motor. De waarden die je dan hebt en kort na het uitschakelen vd motor wijken sterk af.

Sowieso moet je metingen verrichten op een ontkoppelde accu direct op de polen.
Nasa ding of niet, elk apparaat gebruikt stroom, zelfs ook als iets uit lijkt te staan.




  • 9 years and 10 months geleden
Gravatar
Wouter
.

Het meten van de stroom is juist wel belangrijk! Immers daar 'draait' de boel op. De spanning meet je in belaste toestand. Onbelast kan je makkelijk 12-15 volt meten maar zodra je de boel belast stort de spanning in en als je pech hebt veel te ver. Conclusie is dat dat a. de accu niet goed bij laadt of dat b. de accu defect is.

Dus eerst de accu volledig laden en dan kijken welke stroom deze kan leveren voordat de spanning in elkaar zakt. Pas dan kan je conclusies trekken!

Succes!

  • 9 years and 10 months geleden
Gravatar
Roel
.

Vonkie En Woud
Allereerst bedankt voor de moeite van het reageren.
Ik ben een leek en onbenul in stroom.
De volgende info heb ik.
Accu 105 ampère.
Bij aankomst boot geeft accu aan ofwel BM1 monitor compact
85% geladen accu lekstoom 0.
Zet ik mijn schakelaar op aan en de rest alles uit!! dan geeft ie aan lekstroom 0.4 volt verbruik.
Dit kan kloppen want ik den dat het de geheugen is van de radio. daar staat namelijk dan stroom op, ondanks uit.
Tijdens het varen laad hij bij en geeft aan 14.7.
Leg ik de boot stil hoofd schakelaar uit, dan geeft hij aan
12 volt accu 95% capaciteit 199 uur tegoed lekstroom 0 neem aan in deze toestand. Na 7 dagen kijk ik weer en staat er
capaciteit 76% in accu. Nu kan het best zijn dat hij terug loopt maar zo veel vind ik veel.
Dus vandaar dat ik me afvraag is de accu wel goed ?.
De nasa Battery monnitor Bm1 compact is 100% goed aangesloten
Ik zou het met logisch nadenken niet weten.
En beter kan ik het ook niet uitleggen.
Ik zou graag weten wat hier aan de hand zou kunnen zijn ?.
Veel groeten Roel,


  • 9 years and 10 months geleden
Gravatar
Vonkie
.

Je draait de zaken om.

Als je nou een 7Ah accu hebt of een 200Ah het aangesloten apparatuur werkt/draait.
Met een 7AH weliswaar niet zo lang als een 200Ah, Maar zo te lezen wordt de accu bijgeladen daar de motor.
En aangezien je de ampére meet in een gesloten circuit, dus met apparatuur die stroom trekt en anderzijds stroom levert, heeft t weinig zin om de Amperage te meten.
Daarmee meet je de conditie van de accu niet. Je meet alleen wat er aan stroom verbruikt wordt met een amepre meter.

Om de conditie vd accu te meten heb je een accu-analyse/diagnose apparaat nodig. Hiermee wordt de koudstartstroom gemeten (CCA)

Spanning(voltage) stort niet zomaar in. Het fluctueert, ja.
Maar 12V apparatuur werkt dan ook met spanning tussen de 10 en 17 volt.


En een beetje raar dat je (uit de losse pols) eerst conclusies trekt dan advies geeft en daarna pas een conclusie trekt.


  • 9 years and 10 months geleden
Gravatar
ronny
.

hey vonkie

heb de indruk dat je er wat van weet nu zijn mijn accu's aan vervanging toe het is voor een 24 volt motor wat raad je aan??

gr

  • 9 years and 10 months geleden
Gravatar
Jonny
.Kampen

Roel,
Heb je alleen een probleem met jouw tester of ook echt met jouw accu's?
Als je een accu direct na het laden gaat testen krijg je een andere waarde als wanneer je hem bv een dag laat rusten, is inerte spanning.
De accutester die je gebruikt is een leuke 'gadget' maar ik hecht er niet veel waarde aan.
Je moet in ieder geval wanneer je de accu wegzet deze aan een onderhoudslader zoals Victron of Ctec zetten.

  • 9 years and 10 months geleden
Gravatar
Vonkie
.

Roel,

Mn vorige reactie was natuurlijk voor Wouter bedoeld.


Ik heb snel de handleiding van de BM1 Monitor doorgelezen.
Ik kom er nou niet zo snel uit op welke basis ie meet. De opgenomen stroom of de koudstartstroom (zoals gebruikelijk om de conditie vd accu te meten.)
Als ik het volgende lees, vermoed ik de opgenomen stroom.
En verklaart ook mogelijk de 'afwijking'.

"If the BM-1 Compact is left for long periods registering little or
no charge or discharge current, the estimate of capacity may
become unreliable. It is important to switch some load onto the
battery for a few minutes so a reliable estimate can be calculated,
and its value settles, before starting charging.--"

Zoals Jonny al zegt. Om je accu goed 'vol' te laden, moet je dat doen met een geschikte meertraps acculader. Dan pas kan je tot op zekere hoogte een enigszins sluitende conclusie trekken.


@Ronny
Ik ben niet iemand die zomaar iemand een 'advies' geeft.

Neem aan dat je een 24V electromotor hebt.
Een aantal belangrijk zaken om te weten:
-hoe vaak gebruik je die p/m
-hoe lang per trip
-kan je je accu's thuis/in stalling laden
-hoe lang zou je deze accu's willen gebruiken.
-wat is je budget?

Er is nogal wat keus in typen,formaten, prijs en duurzaamheid. Prijzen van €110 een gewone VDC31M Calcium accu tot €6000 voor een 24V 180Ah Lithium accu.


  • 9 years and 10 months geleden
Gravatar
Roel
.

Vonkie en de rest
Hartelijk dank voor alles het was leerzaam.

  • 9 years and 10 months geleden