Vraag over welke schoef of stand van de
Pas voor het eerst een proefvaart gemaakt met de boot polyester 5 meterlang 180 breed en een 50 pk motor met powertrim.
De motor hangt naar mijn weten goed de cavitatieplaat van de motor hangt gelijk met de bodem van de boot toch vaart hij nog niet naar mijn zin want bij driekwart gas blijft de boot in plane en de punt van de boot mooi omhoog maar als ik het gas helemaal open doet gaat de punt naar beneden en remt de boot af ik krijg hem doormiddel van de powertrim ook niet meer goed onhoog want dan gaat de schroef lucht happen heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen.
gr Willem
De motor hangt naar mijn weten goed de cavitatieplaat van de motor hangt gelijk met de bodem van de boot toch vaart hij nog niet naar mijn zin want bij driekwart gas blijft de boot in plane en de punt van de boot mooi omhoog maar als ik het gas helemaal open doet gaat de punt naar beneden en remt de boot af ik krijg hem doormiddel van de powertrim ook niet meer goed onhoog want dan gaat de schroef lucht happen heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen.
gr Willem
misschien een langstaart kopen?
ik zou eerst wat uitleg geven van wat u bezit van boot en motor,en de verdeeling van battereien en zo voort succ6
Is volgens mij een persoonlijk verhaal. Bij 3/4 zit je blijkbaar op je kantelmoment en gaat je boot weer horizontaal liggen. Eigenlijk is dit heel goed want dat vaart vaak het meest comfortabel. Maar uiteraard ga je dan wel iets meer weerstand creeren en dat kost dan wat snelheid. Hij zou echter bij volgas wel sneller moetn lopen dan bij 3/4. Ik weet natuurlijk niet wat voor boot je exact hebt. Het makkelijkst is het om eens te kijken naar je gewichtverdeling. Als je dus niet de behoefte hebt om zo comfortabel mogelijk op hoge snelheid te varen (dus min of meer horizontaal) zul je dus moeten zorgen dat je boot op een later moment (of helemaal niet) gaat kantelen naar een horizontale positie. In principe moet je dan gewicht voren naar achteren verplaatsen (dus bv een accu voorin achterin zetten) of indien dat niet mogelijk is kun je achter extra gewicht toevoegen maar dat maakt het hele spul alleen maar zwaarder dus dat is ook niet echt top. Hou er echter wel rekening mee dat als je gewicht naar achteren gaat brengen je boot dan ook anders gaat varen dus bij minder snelheid zal de kop dan ook meer omhoog komen. Kwestie van proberen en uitvogelen wat je bevalt. Maar als je het mij vraagt dan doet jouw boot precies wat hij moet doen en dat is op hoge snelheid bijna horizontaal gaan liggen. Dat is toch echt de bedoeling bij een boot in plane. Dat je dan oom iets meer weerstand creeert en daardoor relatief weinig snelheid wint (dat is wel iets anders dan snelheid verliezen tov 3/4 gas) is normaal en kan ook niet anders. En verder is de vraag of 3/4 gas wel echt 3/4 gas is. Misschien is dat ook zo of heb je alleen dat gevoel. Als jij zeg maar 3/4 van je ruimte op je gashendel hebt gebruikt wil dat zeker niet zeggen dat je pas op 3/4 van je toeren zit. je hebt bijna altijd ruimte over op je gashendel terwijl je al op vol vermogen zit. Dus misschien zit je bij 3/4 gas al op (ik noem maar wat) op 95% van je toeren/vermogen. Dan is het logisch dat als je kantelmoment (in horizontale positie gaan) op een laat moment zit dat je dus iets aan snelheid verliest vanwege de grotere weerstand na het kantelmoment. Je kunt dit makkelijk uitvinden dmv een toerenteller maar ik weet natuurlijk niet of je die hebt. Anders wordt het best lastig. Maar het is lang niet zeker dat er iets niet zou kloppen zoals de boot zich nu gedraagt. Maar mocht dat wel het geval zijn dan zou het vrij makkelijk op te lossen moeten zijn dmv een andere gewichtsverdeling. Daarmee kun je genoeg "rommelen" maar hoe dat moet zijn is wel een kwestie van persoonlijke wensen en nogmaals heb je kans dat het ook over het geheel gezien allemaal wat minder gaat worden.
Succes !