Verplaatsen as trailer
hallo,ten eerste een gezond en visrijk 2009 allemaal.Ik heb een alumacraft126ltd,deze staat op een pega 500/525.Om het geheel pasend te krijgen in de garage heb ik de boot een stuk verder naar voren op de trailer moeten zetten.het gevolg is dat ik veel te veel druk op de kogel van de trekhaak heb.(meer dan 100kg ik heb een weegschaal eronder gezet dus het zal wel pl/min zijn.Mijn vraag is kun je de as van de trailer naar voren zetten om de kogeldruk te verminderen en hoeveel kan ik deze verplaatsen zonder dat dit invloed heeft op het rijden ermee?Ik haal nu iedere keer de accus eruit maar dan heb ik eigenlijk nog teveel druk op de kogel.Als iemand het weet hoor ik het graag.gr,Fred
Fred, onbekend, 26/12/2008

REAGEER

Gravatar
rob
.

ja dat kan .
ik heb mijn as naar achteren gebracht om juist meer kogeldruk te krijgen.
wat ik heb gedaan is mijn boot van de trailer afgehaald,heb ik mijn neuswiel op zijn laagste stand gezet achterkant trailer uitgevuld met blokken hout neuswiel omhoog draaien en je as komt vrij van de grond,ik heb met de lier band mijn as naarvoren getroken en onder spaning gezet en met de hand meehelpen,dus niet heel de as loshalen alleen verschuiven .ik heb het alleen gedaan. maar ik heb het 2x gedaan het was een beetje schatten hoeveel ik naar achteren moest.veel suc6 er mee

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
wim
.

let wel op dat je de hoogte van je trek haak neemt met wegen ,ik zet er altijd een stuk balk tussen de weegschaal en de aanhangkoppeling.en kijk even wat de auto aan kogeldruk mag hebben,mijn auto mag 112kg kogeldruk hebben.

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
marcel
.

je kunt de as zó ver naar voor verplaatsen dat je kogeldruk naar wens is (kilo of 20 ?) Wat je daarna bij het achteruit rijden zult merken, is dat de trailer wat sneller reageert op je stuurbewegingen (en dus eerder "uitbreekt"), maar daar wen je wel aan.

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
rob
.

nee hoor geen 20kg aanhouden dan gaat de boot slingeren als je door een tunnel of berg af rijd, gemideld 60/65 KG KOGELDRUK.

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
fred
.

Ok,bedankt voor de info allemaal.

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
tom
.

laat het beslist door een deskundige doen of wees zeer secuur, dat de as recht geplaatst is, anders vraagt om problemen.

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
arjan
.

Hoi Fred ik heb het zelfde probleem, heb pas een marcraft gekocht en heb ook 2 x accu voorin de boot, mijn auto hangt zwaar achter over en bij het meten van de kogeldruk (met weegschaal) schrok ik aardig, een kogel drug van 129 kg, heb nu met PEGA gebeld en die gaan de achter as van de trailer 15 cm naar voren halen, volgens die mannen daar gaat de druk dan na 75 kg, heb begin januari een afspraak, ben benieuwd ? al vast succes arjan van de supersnoekers.com

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
fred
.

Hoi Arjan weet je al wat dit gaat kosten,anders laat ik het mischien ook wel doen.Mischien is het beter om er zelf niet aan te beginnen,Gr,Fred

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
Frits
.

Zo moeilijk is het ook weer niet.
Het is zelfs zeer eenvoudig.

Maak van tevoren bij de linker en rechter strop/beugel een markering met een stift.
Verplaats daarna met een gelijk aantal centimeters de as naar voor of achter.

Mocht het zo zijn dat je as niet goed uitgelijnd is, merk je dat aan trailer enigzins links of rechts uit het midden vd auto hangt. Let er maar een keer op, ik kom ze zo nu en dan tegen.
Op het moment dat het echt gevaarlijk gaat worden, moet je as zowat in de lengteriching van de trailer staan.

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
hans leijtens
.

hallo Fred
dit is geen probleem en als je een beetje handig bent ook zo gebeurd
let wel op meet eerst de hoogte van je kogel van de terkhaak en maak dan een stuk hout min de hoogte van de weegschaal en zo meet je de echte druk dan krik je de traialer op en maak de stroppen van de as los schuif ze per keer 5 cm op en ga dan weer wegen als je juiste gewicht hebt tussen 50 en 75 kg dan kun je stroppen weer vast zetten voor je dit doet meet met een rolmaat vanaf de kogel naar een vast punt op de as en dat aan beide zeide als deze gelijk zijn draai je alles weer vast en de klus is geklaard en vergeet niet deze moeren na 2 of 3 ritten weer te controleren en zet met een stift een merkteken op de as zo kun je snel zien of de as eventueel is verschoven
hopelijk heeft U iets aan deze informatie
met de vriendelijke visgroeten
hans leijtens
tel nummer 0653255325

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
Roger Evers
.

Fred,
Waarom kort je de dissel niet in? Scheelt een hoop werk en functioneert ook net zo goed. De hele combinatie wordt zo ook een een stuk korter. Of is de dissel al ingekort en is de combinatie nog te lang? Eggers heb ik toen gelijk de dissel laten inkorten, anders bel hun eens voor meer info.

Lang niet meer op het water gezien trouwens....

Gr,
Roger

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
Fred
.

Bedankt voor de info mannen.
Hey Roger.Ja ik heb al een hele tijd niet meer gevist.Ik had de boot te koop staan.Maar ik wacht toch maar tot het voorjaar.Als je de dissel inkort heb je wel meer ruimte maar volgens mij verminder je de kogeldruk er niet mee.Ik denk dat ik de as naar voren zet en de dissel zo maak dat je deze eraf kan halen heb ik tevens meer plaats heb want ik wil er ook een keer een 30pk achter.Ik weet niet of deze groter is als een 20pk of dat alleeen de cilinderinhoud groter is.Mischien zien we elkaar volgend jar weer op de plas.Of ik moet de boot toch nog verkocht krijgen dan moet ik eerst weer voor een andere kijken.Mischien wel een Marcraft vind ik ook wel een mooie boot.is ook een stukje korter.Dat past weer wat beter in de garage.Groet Fred

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
Roger Evers
.

Hoi Fred,
Jammer dat je je boot wegdoet en nog niet verkocht hebt, prachtboot man! Als je de dissel inkort moet je inderdaad de boot weer naar achteren schuiven neem ik aan? Anders blijf je inderdaad de hoge druk op de kogel houden. Heb je dit pas gedaan of had je dit van de zomer ook al dan? Een Marcraft is een mooie boot maar kijk zeker ook eens naar de Fisherman 145 die ik heb, stuk goedkoper en je hebt niet zo`n zware motor nodig om een vergelijkbare snelheid te halen. Met een 30 pk heb je zat op de Fisherman. Op een Marcraft (Pikemaster) heb je dan toch al gauw 40 pk nodig, alles loopt dan behoorlijk door in de prijs. Tevens komt in 2009 een nieuw model Fisherman uit met meer opbergruimte. Succes met de verkoop en keuze van je nieuwe boot!

Groetjes en tot ziens weer eens op het water,

Roger

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
peter
.

de manier hoe hans het doet is de goede en gemakkelijkste iedere keer een stukje de as opschuiven maar ik zou ze wel aftekenen met een stift de moeren op de stroppen niet overdreven vast draaien die stroppen rekken namelijk een beetje mee en na vast komt kapot dan inderdaad de as op die plaats aftekenen en na een paar honderd kilometer even de moeren naspannen heb de mijne al een keer of drie moeten verplaatsen en dat was nog een geremde trailer en het is eigenlijk simpel succes er mee

  • about 15 years and 4 months geleden