Verlies stuwing bbm
Ik heb te kampen met een probleem met m'n bbm.
Wanneer deze een minuut of twee vol gas heeft gedraaid neemt het toerental plots toe en verliest hij aan stuwkracht. Het toerental van de motor is dus m.a.w. niet evenredig met het toerental van de schroef.
Wanneer ik minder gas geef kan de motor de stuwkracht evenredig aan de gashendel wel leveren.
Iemand met kennis hiermee?

Thanks!
Swa, Wevelgem, 25/11/2008

REAGEER

Gravatar
marcel
.

waarschijnlijk heb je een schroef met een slipkoppeling die versleten is. Met een nieuwe schroef moet het verholpen zijn.

  • about 15 years and 6 months geleden
Gravatar
jaap
.

de eerste 2min is je carburater nog vol dan raakt je benzine lucht mengsel vanslag ik denk je vilters schoon maaken

  • about 15 years and 6 months geleden
Gravatar
Gerrit
.

Je moet naar de schroef kijken misschien slipt hij bij veel kracht op het rubber, het toeren tal neemt dan toe, en de schroef niet.
Ze kunnen daar een nieuw in persen

  • about 15 years and 6 months geleden
Gravatar
Pieter
.

Hallo Swa,
Lijkt erop dat je schroef slipt,kleine b.b.m hebben een breekpen,is deze nog heel?Nazie,splitpen loshale en schroef eraf halen. Succes.
m.v.g Pieter

  • about 15 years and 6 months geleden
Gravatar
ed.
.

schroef is kapot.
er zal een nieuwe schroef op moeten vrees ik .

  • about 15 years and 6 months geleden
Gravatar
jan
.

als het goed is heeft jou motor een slipkoppeling i.p.v. een breekpen.
Deze koppeling is mogelijk versleten of verbrand.
De oorzaak ligt in het verleden.
mogelijk is er te lang doorgevaren met vuil in de schroef.
Of als het een oude motor is gewoon de leeftijd.

  • about 15 years and 6 months geleden
Gravatar
Frits
.

Waarschijnlijk cavitatie op de schroef/propeller.

Bij een propellerblad is de druk van het water hoog aan de achterkant van het blad (daar zet de schroef zich als het ware tegen af), terwijl de druk laag is aan de voorzijde (daar zuigt de schroef zich naar toe). Aan de buitenste rand van de schroef, waar de snelheid het hoogst is, ontstaan dampbellen: cavitatie
Draait de schroef sneller of is de omgevingsdruk lager (dichter bij de wateroppervlakte), dan neemt de cavitatie toe en ontstaat er een gaslaag die een groot deel van het oppervlak van het propellerblad bedekt.
De schroef draait in het luchtledige en heeft dus geen stuwkracht.

De horizontale plaat die bij veel buitenboordmotoren vlak boven de schroef is gemonteerd, in de wandeling "cavitatieplaat" genoemd, dient niet om cavitatie tegen te gaan, maar om aanzuiging van lucht te voorkomen.
Een goede werking is pas te verwachten als de lengte van het staartstuk zo gekozen wordt dat de cavitatieplaat zich net onder de spiegel bevindt.

  • about 15 years and 6 months geleden
Gravatar
Frans
.

Mercury?

  • about 15 years and 6 months geleden
Gravatar
Stefan
.

Ik sluit me aan bij het verhaal van Frits,

Cavitatie kan ook optreden wanneer een schroefblad een oplawaai heeft gehad. Misschien ben je met je schroef een keer op de stenen gebutst ofzoiets dergelijks. Je schroef verplaatst het water dan op zo`n manier dat het kromme blad een verkeerde stroom veroorzaakt die de andere bladen stoort en daardoor kan er caviatie optreden. Je merkt dit bijvoorbeeld heel goed wanneer je vol gas tegen een stevige stroom op vaart. Dan krijg je een hoop kabaal maar weinig snelheid.

Oplossing: Je schroef laten stellen.

Succes ermee!

  • about 15 years and 6 months geleden
Gravatar
Swa
.

Het betreft een tohatsu 5pk.
De schroef lijkt me nog steeds onbeschadigd.
Wat die cavitatie betreft, zou deze dan niet onmiddelijk moeten plaatsvinden bij het volledig opendraaien van de gashendel, en niet na zo'n 2à3 minuten?

Iedereen alvast bedankt voor de tips!

  • about 15 years and 6 months geleden