traileren
hallo,
misschien een stomme vraag, maar maakt het wat uit of een alu. boot op blokken of rollen op de trailer ligt??
wij kunnen onze boot soms bijna niet van de trailer krijgen, je moet dan echt met 2 man drukken, misschien dat dit met kimrollen makkelijker zou gaan dan met die blokken?

willie
willie, onbekend, 02/10/2009

REAGEER

Gravatar
Peter
.

Willy, een vraagje. Zit er een draaimechanisme onder die blokken?
Zoniet, dan zijn klimrollen wel een stuk makkelijker. Als je dan ook nog eens opdraaibare blokken op de trailer hebt, is het helemaal safe.
Losse traileronderdelen kun je o.a. bij een PEGA dealer bestellen.
Kan ook bij mij: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

Groeten,
Peter

  • 14 years and 7 months geleden
Gravatar
Hendrik-Jan Verheij
.

Er vanuit gaande dat je de blokken niet zo strak onder de boot hebt staan dat deze bijna gelift wordt, zou het niet heel veel uit mogen maken.

Natuurlijk zullen soepel draaiende kimrollen wat meer meewerken dan een stroef blok, maar het grootste rollende effect komt van je kielrollen.

De boot rolt dus op de kielrollen en de kimrollen of blokken houden hem in evenwicht.

Bij rubberen kielrollen zie je vaak dat ze helemaal niet draaien waardoor je je ongans staat te duwen.

Goed afstellen van je trailer doet vaak al een hoop, kijk daarbij ook eens of je je boot niet over je centreerwielen heendraait bij het traileren anders moet je hem daar ook eerst overheen duwen.

Gelagerde kielrollen en polyurethaan rollen werken in dat geval ook al veel beter.

  • 14 years and 7 months geleden
Gravatar
willie
.

bedankt voor jullie reacties,
die blokken achter kunnen idd naar beneden (en dat doen we dan ook) en de blokken voor zijn vaste. misschien idd ff checken of de kielrollen nog wel draaien smile

  • 14 years and 7 months geleden
Gravatar
Pim Busker
.

Boten zijn gemiddeld gemaakt van 2 tot 2.5 mm dik plaatmateriaal. Niet echt dik dus.
Om de boot te traileren, gebruik je de gele verharde rollen, met metalen bus. En nu komt het. Ga je reizen, zoals als ik elk jaar naar het buitenland doe, dan heb ik blokken aan beide zijde van de boot gemonteerd,van ongeveer 50 cm gemoteerd. Die ik omhoog en omlaag kan brengen, met een draaiwiel op schroefdraad.

Die zorgen er voor dat het gewicht van de boot goed ondersteund word, en er geen druk komt te staan op het metaal als je gaat autorijden. Menig onderzijde van een boot is na een reis zwaar beschadigd. Lekkages kunnen ontstaan doordat het gewicht op de rollen (die relatief weingig gewicht opvangen) en het konstante schudden van de trailer tijdens het rijden gepopte naden kan losmaken. Zorg dus voor goede rollen die de boot begeleiden tijdens het traleren en ook nog extra blokken als je vaker gaat reizen.

  • 14 years and 7 months geleden