slippen op helling
Ik overweeg een Lund Pro Angler aan te schaffen met een geremde, kantelbare trailer. Totaalgewicht ongeveer 1.000 kg. Mijn auto is een Peugeot Partner HDI met voorwielaandrijving. Hij kan dat gewicht op de vlakke weg makkelijk trekken. Maar zal hoe zal dat gaan met traileren op een vochtige helling, of uit een berm aan de waterkant bij het kantelen. Heeft iemand hier ervaring mee. Kan er iets gedaan worden met van die rijplaten. Graag een reactie.

Theo
theo, berg en dal, 07/02/2011

REAGEER

Gravatar
Stef
.

Ik weet niet hoeveel koppel je HDI Peugeot heeft, maar doorgaans is dit bij een diesel in het voordeel ten opzicht van een Benzineuitvoering.

Het koppel (trekkracht) van je auto is belangrijk.

Het feit dat je een voorwielaandrijver hebt is niet in je voordeel. Ik denk persoonlijk dat je op steile hellingen met slecht weer wel problemen gaat hebben met deze combinatie.

Voor ieder persoonlijk om een afweging te maken. Je kan er voor kiezen om bij risicoweer gewoon te kiezen voor een water met een goede het niet te steile helling. Of koop toch maar beter een andere auto, maar ja, dan heb je het toch financieel weer over een ander plaatje.



  • about 14 years and 3 months geleden
Gravatar
Raddy
.

Hallo ik heb een pro angler en mijn
auto een Caddy tdi trekt dat probleemloos.
gr Raddy

  • about 14 years and 3 months geleden
Gravatar
ray
.

hoi heb een passat 130pk break gehad voorwiel aandrijving maar juist genoeg pouwer op een steile helling. boot woog totaal 980kg, dus let op.

  • about 14 years and 3 months geleden
Gravatar
Hendrik-Jan Verheij
.

Gaat op zich wel lukken hoewel je altijd goed je verstand moet blijven gebruiken.

Op een vochtige helling of in natte graskantjes zou je wel eens problemen kunnen krijgen doordat je teveel wielslip hebt. Een vismaat op de motorkap wil dan wel eens helpen.

Ook op steile hellingen trekt zo'n combinatie er behoorlijk aan en kan dit problemen geven.

Zorg daarom voor een optimale kogeldruk zodat je voorwielen goed contact met de grond houden. (Teveel kogeldruk is dus verre van optimaal) Daarnaast goede banden, liever wielslip dan een rokende koppeling, zand of troep wegvegen op steile hellingen maar liever nog gewoon een goede helling zoeken.

Zelf trek ik een lund explorer met een handgeschakelde skoda octavia 4-wheel drive en daar is grip niet het probleem maar juist de koppeling.

Omdat je met deze combi geen wielslip hebt krijgt de koppeling het maximaal voor de kiezen en als je veel vist (1 à 2 keer per week)en je trailert vaak op twijfelachtige plekken dan heb je toch snel een hoop ellende.

Onderschat niet het effect op de hele combinatie van het elke week de boot in en uit het water halen op de meest uiteenlopende plekken.

Mocht je nog vragen hebben dan kun je me bellen op 06-22406800

  • about 14 years and 3 months geleden
Gravatar
Wiebe
.

Gewoon de boot niet geheel op de trailer trekken. Hierdoor heb je minder kogeldruk dus behoud je meer gewicht op de voorwielen. Eenmaal boven aan de helling de boot verder op de trailer lieren.

  • 14 years and 2 months geleden
Gravatar
Frans
.

Hallo Raddy, ja trekken doet die wel daar gaat het niet om, de topic starter wil graag ook weten of je geen problemen hebt bij de trailerhelling. Daar gaat het natuurlijk om he.

Geen probleem met je VW Caddy voorwiel aangedreven auto op een steilere en vochtige helling?

  • 14 years and 2 months geleden
Gravatar
Raddy
.

Traileren gaat prima met een Caddy en in de graskant trailer ik niet.
en gekanteld traileren vergeet je wel met een Pro Angler
Sucses Raddy

  • 14 years and 2 months geleden
Gravatar
lucifer
.

De helf van de wagen mag dat nog niet trekken zelfs geremd tot dat jullie eens ongeval zuld tegen komen en op ne uitgeslapen zult vallen dan zullen ze wel jullie kot verkopen.Leest eerst wat jullie wagen mag trekken een mus vliegt ook maar is geen trekvogel.
suc66666666

  • 14 years and 2 months geleden
Gravatar
Raddy
.

Lucifer effe in het nederlans ?
gr Raddy

  • 14 years and 2 months geleden
Gravatar
Boudewijn
.

wat lucifer aanhaalt is terecht , de huidige generatie dealers doet niets liever dan verkopen en als dat dan moet ten koste van de veiligheid, dan moet dat maar, de meeste van de rondrijdende lund en alumacraft en marcraft boten hangt achter een wagen hiervoor totaal ongeschikt, en zoals lucifer zegt, tot je een ongeluk maakt, dan verkoopt men je kot (lees huis) onder je reet onderuit en dan zal de dealer ook niet thuis geven hoor !
dus , goede raad , bespaar vooral niet op de trailer , koop liever een boot een maatje kleiner !!!

  • 14 years and 2 months geleden
Gravatar
Nol
.

Als je zo`n dure Lund kan kopen dan kan er ook nog wel een Subaru Forester turbo vanaf die trekt je boot zonder enige wielspin en krachtverlies bij elke helling omhoog.

  • 14 years and 2 months geleden
Gravatar
Jurgen
.

wij hebben als oplossing voor datzelfde probleem zo'n rubbermat (deurmat) gekocht bij de cooperatie kost niet veel en bij traileren gewoon ff onder de bandjes leggen probleem opgelost suc6

  • 14 years and 2 months geleden
Gravatar
Robert
.

Wat ook goed helpt op gladde hellingen is het gebruik van winterbanden of all weather banden. Ze zorgen voor echt meer grip. Mijn ervaring hiermee is erg positief.

  • 14 years and 2 months geleden