schroef pitch kleiner ?
hallo ik sta op t punt een nieuwe schroef te bestellen, nu zit ik te dubben om 1 pitch kleiner te nemen , met huidige schroefmaat (maat 11= diameter x pitch, 10,6" x 11,3" ) (is nu kapot) kwam ik op 5400 rpm vol belast, 32 km/h , waar toerenbereik tussen 5200 en 5800 moet zijn, op zich goed , deze schroef zat weliswaar onder de antifouling en was ook niet geheel onbeschadigd , zou het nu zinvol zijn om snelheid omhoog te krijgen 1 pitch lager (maat 10= 10,8 x 9,9) te kiezen, waardoor toerental met 300 rpm omhoog gaat en toch nog binnen het max aantal toeren blijft , betreft hier een noorse visboot, nordan 5 mtr +- 400 kg (onderkant model rana) , 40 pk 2 tact tohatsu motor, of loop ik dan het risico dat als die in planee komt , boven mijn max toerental te komen vr gr chris
chris, onbekend, 20/07/2009

REAGEER

Gravatar
andre
.

Ik zou hem een maat kleiner doen en dan van rvs ,zo kom je sneller in planee en de top snelheid gaat ook om hoog.

  • 14 years and 10 months geleden
Gravatar
Frits
.

Het is een misverstand dat je met een RVS schroef sneller in planee komt en je gaat zeker niet harder.

Het is een theoretische benadering dat RVS minder snel vervormt dan aluminium, zodat het rendement groter zou zijn.

In de praktijk is het heel wat minder en gaat vooral niet op voor kleinere BBM's.
Voor speedboten vanaf 150 PK en meer heeft het meer nut.
Die zijn een heel stuk zwaarder en en tesamen met de het grotere vermogen van de motor, wordt er nogal wat kracht/druk op de schroef uitgeoefend.

  • 14 years and 10 months geleden
Gravatar
Marc
.

  • 14 years and 10 months geleden
Gravatar
Frits
.

  • about 14 years and 10 months geleden