Riba trailer
Hallo,
Ik heb een riba Bv 350 en deze is beperkt in het kantelen doordat er een bout zit die het kantelen beperkt, zou ik die bout mogen verwijderen zodat hij veel meer kan kantelen? Wie helpt mij?
Groeten Ivan
Ivan Vanpraet, Bredene, 25/12/2008

REAGEER

Gravatar
Gerard
.

Ik heb ook een Riba en heb het idee dat de blokkering er op zit voor de stroomkabel. Zodat deze niet stuk getrokken wordt. Maar als hij genoeg ruimte heeft dan kan hij volgens mij net zo ver kantelen als je handig vind.

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
wim
.

hallo ivan ik zou het niet doen
die bout er uit halen
met het terug er opkrijgen van je boot krijg je probleemen
door dat het gewicht achterop blijft

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
Raymon
.

Hoi Ivan,
Ik heb al een paar jaar een riba trailer. Ik heb deze bout er direct uitgehaald en kan prima kantelen met de trailer. De bout die jij volgens mij bedoelt is een soort beschermingsbout voor tijdens het rijden op de snelweg.

Ik bedoel de onderste bout op de foto, die tijdens het kantelen de scharende delen van de trailer blokkeert.

Dat dat een berschermingsbout was, dat vertelde de dealer mij destijds tenminste. De dealer gaf aan dat een dergelijke bout in Frankrijk 'verplicht' was op de snelweg, maar dat ik hem er gewoon uit kon halen. Zeker weet ik dit ook niet. Het simpelste is Riba even bellen!

Succes!

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
Ivan Vanpraet
.

Hallo Gerard,
Dat dacht ik al, van hoe hoog trailer jij en hoe zwaar is je boot?
Gerard, Raymon en wim bedankt!!

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
Ivan Vanpraet
.

Hallo Raymon die vraag hierboven is aan u gesteld, sorry misverstand.

Groeten Ivan

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
Ivan Vanpraet
.

Ik heb uitsluitsel van Riba, de bout mag verwijderd worden om te kantelen en teruggeplaatst om te rijden. Alvast bedankt voor de hulp!
groeten Ivan

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
Raymon
.

Hoi Ivan,

Ik rijdt nu al een jaar of 4 zonder die bout, dus iedere keer die bout terugplaatsen kun je best achterwege laten. Maar ja een leverancier kan je dit natuurlijk nooit adviseren lijkt me.

Ik denk dat mijn boot inclusief motor, accu's, electromotoren etc ongeveer 400-450 kg weegt (sylvan sportroller 14ft/honda 25 pk).

Hou er rekening mee dat door het kantelen de 'scharende delen' van de trailer precies in de lijn van de lierband kunnen komen. Wellicht kun je een handdoekje oid tussen de metalen delen doen tegen het schuren, maar echt noodzakelijk is dit niet.

Op de kabel komt tijdens het kantelen veel meer spanning dan bij het normale traileren op een helling. Dit omdat het geheel onder een hoek omhoog moet. Als je nog nooit eerder een boot 'gekanteld' hebt, dan raad ik je aan om dit niet gelijk de eerste keer op een 'hoge kade' te doen. Vanwege de hoge spanning in de lierband kan ik je aanraden om een lier te gebruiken die een slag groter is dan de standaard lier. Omdat je dan een grotere arm hebt tijdens het takelen, gaat de hele handel wat soepeler het water uit.... wink

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
Ivan
.

Ik heb vorige week voor het eerst gekanteld maar dan met de bout er in van op 120 cm tussen wateropervlakte en onderkant boot, dat was even schrikken die boot stond(ging)haaks op het water maar toch goed gelukt, het enige waar ik schrik voor kreeg was dat het oog waar het touw aan hangt zou uitscheuren, ik neem aan dat de boot ongeveer 35O kg weegt.

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
Raymon
.

Hoi Ivan,

Kantelen van je boot moet je echt beperkt houden tot kantjes waar je wielen maximaal iets van 50 cm boven het water staan. Als je, zoals je beschrijft, je boot kantelt op onderzijde boot 120 cm boven waterniveau, dan belast je de boot volgens mij wel heel erg. Zeker als jouw trailer niet volledig kantelt! Je bent de boot dan volgens mij aan het kraken/overbelasten en daar is hij echt niet voor gemaakt.

Het mooiste zijn kantjes waar je auto net even hoger staat dan de trailer en de wielen bijna gelijk met waterniveau. Vaak ben je wel even aan het zoeken voor je een geschikt kantje met voldoende ruimte voor auto+trailer hebt gevonden.

Tijdens het kantelen moet de boot gewoon netjes over de rollen van jouw trailer lopen, zodat de boot eigenlijk niet anders belast wordt, dan bij 'normaal' traileren op een helling. De achterzijde van de gekantelde trailer staat immers in de schuine stand, net zoals op een helling. Je trekt alleen wel iets harder aan het oog van de boot, maar dat hoort bij het normale gebruik. Dat oog van je boot kan echt wel wat hebben, zeker als je een gekeurde boot van een gerenomeerd merk hebt.

Nog en paar tips voor de riba: ik klap voor het optakelen van de boot de trailer alvast. De trailer staat dan geknikt en de achterzijde van de trailer staat dan al helemaal klaar om de neus van jouw boot te ontvangen. Als je dit niet doet, dan kantelt de trailer redelijk plotseling als de boot tegen de neusrollen komt en er kracht op de lierband komt te staan. Als de boot weer vlak op de trailer staat, dan schuif ik de vergrendelingspin er altijd gelijk weer in de balk. In die pin zit nog een extra gaatje, waar je nog een borgpennetje in kunt doen. Deze kun je bij iedere ijzerwarenhandel of bouwmarkt kopen.

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
Ivan
.

Hey Raymon,

Dat heb je goed gedaan!!

Hartelijk Dank,
Groeten Ivan

  • 15 years and 4 months geleden