pega trailer wiellagers
3 jaar oud en de wiellagers helemaal aan gort, is dat nou normaal of ben ik nou gek. de remvoering lag los in de trommel, ook daar van geschrokken. viel me allemaal wat tegen kwalilatief gezien, ik ben erg geholpen door mijn onderhoudsbedrijf maar wat pega betreft......hhhmm hoe is jullie ervaring
jan, alphen aan den rijn, 11/12/2010

REAGEER

Gravatar
Wilfred
.

Jan, wat jij beschrijft heb ik ook meegemaakt: na 2 jaar al kapotte lagers. Ternauwernood goed gegaan in Denemarken; wiel was er bijna afgelopen. Men had me bij aanschaf van mijn Pega verteld dat de lagers waterdicht waren. Welnu, waterdichte lagers bestaan niet. Door een paar dingen in acht te nemen kun je wel veel ellende voorkomen:
-rijd, als je boot het toelaat, nooit tot en met je lagers in het water; niet in zout én niet in zoet water.
-Controleer met enige regelmaat de lagers. Krik onder de trailer en wielen ronddraaien, voort en terug. Als je geen ruis en/of geknars hoort, en geen speling op het wiel voelt, dan zijn je lagers OK.
-Als je regelmatig grote afstanden rijdt is het raadzaam om bijvoorbeeld elke 2 á 3 jaar de lagers te vervangen. Maar het belangrijkste is: rijd er niet mee het water in en check regelmatig. Het schijnt overigens dat sommige (amerikaanse) trailers een systeem hebben, waarbij je de lagerruimte vol kunt spuiten met vet, zodat er geen ruimte voor water over blijft.
Pega is overigens een prima merk; niks mis mee. Ook de SKF lagers die zij gebruiken zijn op zich van prima kwaliteit. Maa water in de lager is en blijft een slechte zaak.
remsystemen zijn mogelijk nog gevoeliger, al heb ikzelf geen geremde trailer. Het is niet voor niets dat een geremde trailer (jaarlijks) gekeurd moet worden. Zeker voor zeevissers bittere noodzaak lijkt mij...

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
rudy
.

Klopt wilfred ik heb een trailstar amerikaanse trailer waar ik de rubber van de lager kan halen en indien nodig kan bijvullen met vet.

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Jonny
.

Hallo Jan,
hoe zit het met het onderhoud van de trailer?
Als je de trailer regelmatig gebruikt en de as[en] geheel onder water gaan moeten de lagers en remmen zeker 1X per jaar worden losgehaald en voorzien worden van vet. Dan kan tevens de remvoering gecontroleerd worden op het loslaten van de voering.
Gewoon onderhoud uitvoeren dus!

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Bas
.

Als je 2 of 3 jaar met je trailer blijft rondrijden als is hij hagelnieuw dan loop je gewoon grote risico's. Hoe korter de trip vanaf het water naar je huis des te meer kans op schade omdat er dan veel water inblijft. Als alles wat langer rolt en het is normaal weer dan zijn ze meestal wel droog als je thuis bent. Maar een kwartiertje rijden is al tricky en zeker zonder controle en onderhoud.

En traileren zonder de wielen in het water lukt mij echt niet.

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
marcel
.

mijn ruim 30 jaar oude pega heeft nog van die na-stelbare (naald)lagers. In al die jaren ooit één kant ietsjes bijgesteld, verder nooit last...Ben dus ook huiverig om een nieuwe te kopen! Zijn de tegenwoordige lagers misschien wat te klein bemeten voor de krachten die ze te verwerken krijgen?

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Henk Broers
.

Ik ben zelf in het bezit van een Load-Rite trailer. 11 jaar geleden nieuw gekocht bij Eggers. Minstens 1 maar dikwijs 2 keer per week zit ik op het water en rijd wekelijks gemiddeld 100 km. Mijn lagers zijn nog nooit vernieuwd ,wel enkele keren volgespoten met vet.
waarschijnlijk zijn deze lagers van topkwaliteit !! Anders kan ik het niet verklaren.

Groet

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
rob
.

wiellagers en remvoeringen zijn een bekend probleem bij pega trailers. Ik vind het onbegrijpelijk dat er nog steeds slecht gelijmde remvoeringen gebruikt worden. Als de remtrommels onder water komen laat deze lijm naar verloop van tijd los! met vaak hele nare gevolgen. De losse remvoering komt tijdens het rijden klem te zitten in de trommel met als gevolg dat de hele boel gloeiend heet loopt!! Een goed geklonken remvoering kan mi dat probleem oplossen. De wiellagers moeten absoluut droog blijven!!! Kortom een geremde pega nooit meer dan een banddikte in het water rijden! Een ongeremde pega kan iets dieper, maar nooit de asdop onder water rijden!! Wiellagers kun je controleren door als je een flink stuk gereden hebt, je hand op de asddop te houden. Handwarm mag ,maar als deze heet is dienen de lagers onmiddelijk vervangen te worden. Het lagersysteem op de usa trailers is veel beter, door de drukpot wordt het lager continu in het vet gehouden zodat water geen kans krijgt. Omdat deze trailers geen afneembare lichtbalk hebben, zijn deze trailers veelal voorzien van waterproof led verlichting, zodat deze desnoods tot aan de lier onder water kan! De amerikanen lieren zelden of nooit de boot op de trailer , maar varen deze er simpelweg op. Ik denk dat nederlandse trailerfabrikanten nog iets op kunnen steken van bijv een shorelander of een ezloader, zeker wat betreft de wiellagers, remmen, verlichting en het feit dat een lager liggende boot beter rijdt en veel makkelijker trailerd

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
stephan
.

Is volkomen normaal als je niet regelmatig het boeltje opspuit met vet.
Maar nu kun je ook al gesloten circuits instaleren en dit bespaard u ook een hoop narigheid .
grtjs.

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
arjan
.

Ik heb ook een pega trailer en heb de lagers pas na 7 jaar vervangen. Toen waren ze echt op. Veel gebruikt en geen problemen. Verder kan je over de service van pega niks zeggen want die is top.

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Bertino
.

Leerzaam onderwerp. Waar ik benieuwd naar ben zijn de kosten van vervanging. Kan iemand dat vertellen. Ik heb ook een Pega euroliner. Alvast bedankt.

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
ronny
.

wat zeggen de jongens van pega zelf??

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Tjeb
.

Wat trailers betreft heb ik alles zo'n beetje wel meegemaakt. Mijn conclusie is dat de trailer die ik nu heb, een LoadRite, gewoon de beste tot nu toe is voor mijn type aluminium boot. Dat zit hem nog niet eens in zijn lagers maar in allerlei dingen. Zoals waterdichte verlichting, kantelbaar neuswiel en meer van die dingen.
Ik heb ook verschillende soorten Pega's gehad maar wat je ook versteld die boot ligt er nooit lekker op.
Met die LoadRite hoef ik niet eens wat te verstellen en zelfs met harde zijwind draai ik die boot er fluitend op in mijn eentje en ligt hij altijd goed. Wat wel jammer is, is dat hij ongeremd is. Trommelremmen zijn ook puur waardeloos voor een boottrailer want wat je ook doet er komt altijd water in met het gevolg dat alles verroest. Ik kocht ooit een nieuwe Sterk trailer die geremd was en na de eerste keer traileren zat de rem al vast. Toen ik daarop de dealer belde vond die dat volkomen normaal en adviseerde mij om er een klap met een hamer op te geven....
Toen ik de rem openmaakte begreep ik wel waarom die vast zat. Alles was gewoon onbehandeld blank ijzer dus een druppel water en alles zit vastgeroest, voor een paardentrailer kom je er wel mee weg maar niet voor een boottrailer.
Ik vraag me overigens wel af waarom schijfremmen in Nederland verboden zijn dit lijkt mij een prima oplossing en in Amerika volledig geaccepteerd.
Verder denk ik dat als er een importeur voor LoadRite komt er voor mensen met een aluminium boot geen beter trailer is en dat Pega een probleem heeft goede service of niet.

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
JAN
.

een groot nadeel van een amerikaanse
trailer vind ik dat de wielen altijd buiten de breedte van de boot staan waardoor je onnodig breed word, vaak lastig in een normale garage.

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
arjan
.

De lagers van mijn trailer waren 60euro per stuk. Heb ze zelf vervangen je heb wel een pers nodig want ze zitten goed vast.

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Hen
.

Wat zou Pega trailers zo bijzonder maken ?
Ze maken ook gewoon gebruik van toeleveranciers en onder mijn Pega trailer zit een as van het merk BPW.
Toen ik hiervan de lagers moest vervangen bleken hier zeker geen waterdichte lagers in te zitten !
Heb de lagers zelf vernieuwd door een beter type, maar of deze werkelijk waterdicht zijn zal de tijd leren ?
Bij oudere assen werden kegellagers gebruikt die je gemakkelijk zelf elk jaar van nieuw vet kon voorzien en ook kon stellen.
Echter de nieuwere assen zijn voorzien van ECO-kompact lagers die ook wel in auto's worden toegepast.
Deze zijn niet na te stellen en in principe niet van nieuw vet te voorzien.

Hier mijn foto verslag van ECO-kompact lagers zelf vernieuwen.
http://www.viswereld.nl/vervangen.htm

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
marcel
.

heb al jaren tot volle tevredenheid een pega trailer.
de lagers heb ik wel een jar of 4 geleden moeten vernieuwen, en toen heb ik op de 'dop' die je van buiten ziet een smeernippel gemaakt..
spuit er iedere keer dat ik op zee ben geweest nieuw vet in ( niet eens zoutbestendige , want dat is ook allemaal flauwekul), ik weet dat je waarschijnlijk een simmerring of zo wegspuit, maar beter alles vol vet dan alles vol roest.
de lagers blijven nu als nieuw!
grts. marcel

  • 14 years and 4 months geleden
Gravatar
Hen
.

Op zich een goed idee, maar bij een redelijk "waterdicht" ECO-kompact lager zul je wel de voorste dubbele simmering moet verwijderen omdat anders het vet echt niet door de afdichting geperst zal worden.
En als het vet in de ruimte van de dop en voorkant van het lager zit kan er via de achterkant nog water bij de kogellagers komen.

  • 14 years and 4 months geleden