Onderhoudsbeurt Elektromotor
Ik heb al een paar jaar een minn kota 36lbs elektromotor. Maar de afgelopen tijd heb ik het gevoel dat het vermogen wat afneemt. Zo kon ik eerst in de 2e stand effectief trolen tegenwoordig alleen nog maar in de 4.
Een vismaat raadde mij aan de motor een onderhoudsbeurt te geven en ik ben benieuwd wat er dan zoal aan de motor gebeurt en wat het zou moeten kosten?
Arowana, Friesland, 23/09/2013

REAGEER

Gravatar
Pieter
.Almere

Hallo Arowana,
Zou hem geen beurt laten geven,is onnodig. Maak je accu aansluitingen(klemmen) schoon,verwijder eventuele oxidatie.
Geloof eerder dat het probleem aan je accu ligt.
Leen van iemand een goeie en volledig opgeladen accu en probeer je motor.
Succes.
m.v.g Pieter

  • 10 years and 7 months geleden
Gravatar
johan
.friesland

nieuwe accu denk ik eerder .

  • 10 years and 7 months geleden
Gravatar
Henk-Jan
.Eemdijk

Ik denk dat je accu dan slechter aan het worden is.

Voor zover ik weet (en dat is niet veel van elektro) zitten er geen slijtende delen aan zo'n motor.
Je kunt een keer kijken of er geen troep om het asje achter je schroef zit, daar zat bij mij ook weleens vislijn tussen.

  • 10 years and 7 months geleden
Gravatar
Rene.B
.Friesland

MK heeft volgens mij koolborstels.
Zijn die niet versleten?

  • 10 years and 7 months geleden
Gravatar
Arowana
.Friesland

Accu's zijn nieuw,dus het zit hem in de motor. Waar ik wel mee zit zijn inderdaad mijn accuklemmen,de bevesteging van de accuklem naar de kabel is namelijk aan beide polen doorgeroest en moest ik vervangen met soortgelijke metalen hulsels van een autodealer, deze zijn verre van ideaal blijkt nu want deze worden gloeiend heet en de koperdraadjes smelten daardoor steeds door. Iemand idee hoe ik dit makkelijk zou kunnen fiksen?

  • 10 years and 7 months geleden
Gravatar
John
.

Je energie gaat dus niet meer naar de motor maar wordt omgezet in hitte op de plek waar de verbindingen met de motor te dun zijn (flessehals principe). Die flessenhals werkt nu als een soort zekering en zal doorbranden (heet worden) als de vraag naar vermogen van de motor groter wordt.
Je moet er voor zorgen dat de hele aansluiting op de accu met zo dik mogelijke kabels en connectors gebeurd.

  • 10 years and 7 months geleden
Gravatar
Rene.B
.Friesland

Slechte verbindingen

Ga bijvoorbeeld langs een installateur om er een klauke persschoen op te laten persen, ben je verzekerd van een goede verbinding. Ervan uitgaande dat de originele bedrading er nog op zit.

Slechte verbinding zorgt voor een overgangsweerstand en zoals hier boven vermeld, Omgezet naar warmte. Vaak een brandstoftank in de buurt de rest kan je zelf wel invullen.

Ff inversteren voor een stukje zekerheid

  • 10 years and 7 months geleden