lekkage aluminium boot
Iemand vertelde mij onlangs dat gepopte aluminiumboten niet bestand zijn tegen brak water. Na enige tijd zouden ze gaan lekken doordat het zout de popnagels aantast. Weet iemand of dit klopt en of je hier eventueel garantie tegen krijgt?
Wim, Gent, 13/03/2008

REAGEER

Gravatar
Alfred
.

De boten zijn niet gepopnageld, maar geklonken met alu klinknagels. Heb zelf al weer zeven jaar een alumacraft, vaar regelmatig op zee en op brak water. (Voorjaar naar Zweden, hoogzomer op Noordzee op de Zeebaars) Nog nooit een probleem gehad. Als ik thuis kom spoel ik de boot af met een tuinslang, ben er wel redelijk zuinig op...
In Amerika varen ze met boten als Lund en alumacraft e.d. ook gewoon op zee. Deze boten zijn daar al sinds 1950 of zo in de verkoop, dus ik zou me maar niet te ongerust maken.

Suc6

  • 16 years and 2 months geleden
Gravatar
joop
.

wie heeft je dat verteld?

  • 16 years and 2 months geleden
Gravatar
alfred
.

Wat verteld? Klinknagels/langere bestaansgeschiedenis/ op zee?
1) kijk maar eens goed naar zo'n boot
2) kijk op internet
3)Collega van me is regelmatig in Amerika. En bovendien, kijk eens op amerikaanse/australische sites over boten/hengelen. Echt leuke sites te vinden. Gewoon even op google wat zoektermen intypen en je vind de meest waanzinnige sites.
Leuk voor dit topic.....de discussie gelast/geklonken loopt in amerika en australie al weer een jaartje of 15. We kunnen dus voorlopig vooruit. grin

Groetjes!!


  • 16 years and 2 months geleden
Gravatar
Marco
.

Mijn ervaring is dat lekkage bij geklonken boten meestal wordt veroorzaakt door de trailer.
Dat komt m.i. door een aantal factoren;

Men ondersteunt de boot aan de voorkant onvoldoende. Aan de achterzijde zie je meestal een richtsysteem die ondersteund, stempels en veel rollen die de boot ondersteunen. Het meeste gewicht zit immers achteraan de boot.

De voorste helft moet het doen met twee kielrollen en een neussteun. De boot wordt vervolgens goed vast op de neussteun getrokken en vaak komt de boot dan los van de kielrollen.
Daarbij zie je dan dat de spanband ook aan de achterzijde om de boot zit of dat men enkel twee bandjes om de sleepogen heeft en de boot daarmee aan de trailer zetten.
Dat laatste verergert de situatie nog meer aangezien de boot daarmee ook naar voren wordt getrokken en er spanning op de trailer staat (in langsrichting) en de boot nog verder de neussteun op wordt geduwd.
Tijdens het rijden gaat de trailer dan klapperen tegen de kiel van de boot. Als je je trailer dan ook met die lekkere harde gele rollers hebt uitgerust (want dan rolt het lekker soepel) dan zijn die klappen heel behoorlijk.

Als ik een lekke boot moet repareren zie ik in 95% van de gevallen dat de lekke nagels alle boven de trailerrollers in de voorste helft van de boot zit.

Ik denk dat als men de boot goed op de trailer zet, zo dat alle rollers dragen, aan de voorzijde van de boot rubberen rollers plaatst (zijn zachter), ook in of voor het midden van de boot stempels plaatst, ook een spanband in het midden van de boot zet (zodat de trailer niet kan gaan slaan), er weinig zal gebeuren.

Ik blijf persoonlijk van mening dat een geklonken boot gevoeliger is voor lekkage dan een (goed) gelaste boot, maar tevens dat als je goed met een geklonken boot omgaat en deze goed op een trailer zet, je weinig risico loopt.

  • 16 years and 2 months geleden
Gravatar
Wim
.Amsterdam

Je kunt zo veel merken aluminium boten kopen

Maar een gelaste constructie is veel beter .

Nergens naar kijken met de klink nagels

Er zit in een klinknagel boot veel torsie

Dat is niet met een gelaste boot.
Ik heb zelf veel ervaring met een xpress boot.
Daar heb ik al 15 jaar niks mee.
En de boot gebruik ik echt veel .

Echt een super boot.




  • 10 years and one week geleden