Klapperen/ stuiteren boot
Hallo,

Tijdens het planeren gaat de boeg van mijn boot hevig op en neer stuiteren.
Ik heb een polyester boot van 5 meter met een 50 pk 4takt. Het klapperen begint al bij het planeren, wanneer ik de trim gebruik wordt het alleen maar erger. De motorpin zit in het gat, welke het dichtst bij de spiegel is.

Heb op internet gelezen over hydrofoils (planeervleugels), maar durf eigenlijk niet in mijn cavitatieplaat te boren.

Heeft iemand een tip, wat ik het best kan doen?

Alvast bedankt.

Gr. Jan

Jan, onbekend, 28/10/2010

REAGEER

Gravatar
Jacob
.

Hoi Mario,

Heb ook interesse. Betreft het ingewikkelde aanpassingen?

.(JavaScript must be enabled to view this email address)

  • 14 years and 6 months geleden
Gravatar
Baitrebel
.

Mario..heb een alumacraft navigator 1650 met 50 pk. zelfde probleem.
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

Dank je voor de moeite.

  • 14 years and 6 months geleden
Gravatar
Joop
.

Mario: Vast bedankt voor de moeite!

.(JavaScript must be enabled to view this email address)

  • 14 years and 6 months geleden
Gravatar
ricardo
.

hoi mario ook alvast bedankt voor de moeite om het ook naar mij te sturen
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

  • 14 years and 6 months geleden
Gravatar
Jeroen
.

Hey Mario,

Zou je mij ook verder kunnen helpen?

.(JavaScript must be enabled to view this email address)

BVD,

Jeroen

  • 14 years and 6 months geleden
Gravatar
Mark
.

En als iemand van jullie het nu gewoon op de site zet, is alles opgelost.
Mvg,

Mark

  • 14 years and 6 months geleden
Gravatar
Kurt
.

Mario,

Een kameraad van mij heeft ook dit probleem, zijn spiegel staat te haaks op het water, het is al gedeeltelijk opgelost door een spie te maken en er tussen te monteren. Maar wanneer hij alleen in de boot zit gaat hij op volle snelheid nog steeds klapperen. Moesten wij ook kunnen gebaat zijn met uw oplossing wil je ons dan ook even uw oplossingmail door sturen.

.(JavaScript must be enabled to view this email address)

Bedankt alvast
Kurt

  • 14 years and 6 months geleden
Gravatar
jan
.

zou je mij ook willen vertellen hoe je het gedaan hebt mario,bvd.

.(JavaScript must be enabled to view this email address)

  • 14 years and 6 months geleden
Gravatar
pleeg
.

Ook ik ben geinteresseerd.
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

  • 14 years and 6 months geleden
Gravatar
Ben 1121
.

Een hydrafoil plaatsen en je probleem is opgelost,ik heb hem er nu al een tijdje opstaan en be super content.Het is vooral een verbetering bij wat zwaarder weer!

  • 14 years and 6 months geleden
Gravatar
chris
.

Hallo,

Graag ook eens doormailen naar: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

Ik ben benieuwd.

Alvast dank.

  • about 14 years and 6 months geleden
Gravatar
jef
.

hallo mario
graag wat uitleg over het klappernen van de boot
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
mvg
jef

  • about 14 years and 6 months geleden
Gravatar
harry
.

ik hoop dat bodo straks de oplossing op dit forum zet want mario krijgt het nog druk zo te zien.

  • about 14 years and 6 months geleden
Gravatar
Frans
.

ben ik de enige die meent dat het nogal "zwak" is dat er zelfs geen poging wordt gedaan om een uitleg op dit forum te zetten ?
of heeft iedereen zijn antwoord binnen en zwijgplicht...

  • about 14 years and 6 months geleden
Gravatar
Peter
.

Frans, ik heb nergens jouw mailadres zien staan, of zag ik dat over het hoofd?
Lekker om alleen maar te klagen.

  • about 14 years and 6 months geleden
Gravatar
wil
.

hallo mario ik ben ook benieuwd naar jouw oplossing
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
bvd.

  • about 14 years and 6 months geleden
Gravatar
Super Mario
.

Ik vind het maar een vreemde praktijk dit. Mario vind het geen enkele moeite om iedereen afzonderlijk een mailtje te sturen en een uitleg te geven over de oplossing. Maar vervolgens is het wel een probleem/bezwaar als dit gewoon hier op het forum wordt gezet.

Volgens mij is dit forum er juist om informatie "openlijk" uit te wisselen. Dat maakt dit forum ook zo toegankelijk. Ik vind dit maar vreemde praktijken en begrijp ook niet dat de redactie niet een slotje zet op dit topic aangezien dit topic voor het publiek totaal niets toevoegd.

Ik begrijp Mario ook niet waarom het wel een probleem is om hier een uitleg te geven. Het zou dan kennelijk verkeerd opgevat worden, nou vreemd hoor.

Ik hoop dat een ander die het verhaal van Mario vernomen heeft wel de moeite neemt om het hier gewoon op het forum te zetten.

  • about 14 years and 6 months geleden
Gravatar
A3 (Adrie)
.

Ik denk dat we rustig moeten afwachten.
Mario heeft al degenen die een mailadres hebben achtergelaten een mail gestuurd. Uitleg zal t.z.t. komen, is een beetje te gecompliceerd om het ineens hier neer te pennen.
Waarom zijn er mensen die willen dwingen?

  • about 14 years and 6 months geleden
Gravatar
dirk
.

nou mijn boot stuiter ook
heb een 50 op een bootje van 200 kilo
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
met vriendelijke groet

  • about 14 years and 6 months geleden
Gravatar
Jan
.

Mario,
Is het niet beter om de oplossing v/h probleem op dit forum te plaatsen. Dan moet jij veeeel minder mailtjes sturen en weet iedereen hoe hij het probleem nu of in de toekomst kan oplossen.
Of is dit te simpel gedacht?

  • about 14 years and 6 months geleden
Gravatar
Patrick
.

Of je de uitleg nu in een mail zet naar een stuk of 20 geintresseerde, of misschien wel meer. Of je legt het even uit in een bericht hier op totalFishing. Keuze snel gemaakt lijkt me.

Ja, als je bang bent dat de uitleg verkeerd begrepen wordt, nou daar kan dan toch ook weer een uitleg of reactie op komen. Daar is een forum voor.

Ik ben het er in de huidige status ook mee eens hoor, topic heb je zo niets aan. Gedachten kan nu alleen maar bij de mensen komen van dat bijna iedere boot stuitert op het water etc...... gewoon onzin.

  • about 14 years and 6 months geleden
Gravatar
Mario
.

Het probleem ligt aan de onderkant van de boot tegen de spiegel aan bij een Aluminium boot moet je de onderste plaat van de bodem 3 mieliemeter naar beneden trekken zowel 20cm aan de linkerkant en 20cm aan de rechter kant van de spiegel dat kan je best doen met een platte beitel de popnagels van de onderste plaat zitten een 2 cm van de spiegel dus vanaf de popnagels tot de spiegel gewoon 20 cm links en rechts en dan wat kit ertussen als je gaat varen drukt de boot de neus naar beneden omdat het laatste gedeelte van de onderplaat 3 mieliemeter naar beneden staat.
Bij een polyster boot kan je onderaan 2 stukjes L profieltjes van 20cm lang monteren ook aan de likse en rechtse zijde van de spiegel maar dan wel ook een mieliemeter of 3 schuin naar beneden tegenover de onderkant van de bodem.Hopelijk begrijpt iedereen het, maar dit is de oplossing vele polyster boten zijn zo gemaakt vannuit de mal onderandere die van mij.

  • about 14 years and 6 months geleden
Gravatar
Mario
.

Hopelijk is de tekening duidelijk genoeg als je dit toepast vliegt je boot als een speer over het water zonder te klapperen dit wil ik nog kwijt met een boot rondvaren uit de states zonder CE mag niet van de Daelers maar met een boot rondvaren die we hier kopen die met de neus klappert en bijna onbestuurbaar vaart mag wel!!!

  • about 14 years and 6 months geleden
Gravatar
wout
.

dit geef toch het zelfde resultaat als ik trim tabs(trimplaaten) achter op mijn spiegel plaats

  • about 14 years and 6 months geleden
Gravatar
Frans
.

bedankt voor de verduidelijking

  • about 14 years and 6 months geleden
Gravatar
bodo
.

kan ik het l profiel ook onder mijn aluminium boot monteren want het gehak met een beitel lijkt mij niet, want heb je zondag niet gezien toch bedankt voor de uitleg, ik vind het klasse dat je het hier op gezet heb. Een persoon moet je wel bedanken de anderen die commentaar leverden heb ik geen bedankje van gezien, groeten bodo herzberg

  • about 14 years and 6 months geleden
Gravatar
Bart
.

klasse actie Mario heel netjes van je dat je het nog even hier op het forum plaatste. jij maakt de aanpassing dus idd aan de boot, ik denk dat wat andere mensen hier noemen met trimtabs ook een oplossing zou kunnen zijn, het effect lijkte me nagenoeg hetzelfde. persoonlijk denk ik ook dat de meeste mensen er niet zo happig op zijn om aan het beitelen te gaan en dus liever trimtabs of hydrofoils installeren. Ik vind je uitleg wel echt een toevoeging, waarvoor dan ook bedankt!

  • about 14 years and 6 months geleden
Gravatar
Mario
.

Dat dacht ik wel dat de maaste bang zijn om aan de boot te beitelen het is enkel de naad 3 mieliemeter naar beneden buigen meer niet en je ziet het niet die trimplaten als je die op de boot monteerd dat is geen mooi zicht plus de bevestigings gaten die je in de boot moet boren.
De oplossing die ik zeg een kleine moeite en je ziet het niet.

  • about 14 years and 6 months geleden
Gravatar
fishingfool
.

Hoi Mario, ook van mijn kant bedankt voor de uitleg.
fishingfool.

  • 14 years and 5 months geleden
Gravatar
tonnie
.

he marco mag ik ook jou geheimpje weten over het klapperen op te lossen mijn email adres is .(JavaScript must be enabled to view this email address)

  • 14 years and 5 months geleden