in de mist
Vandaag op het noordzeekanaal geweest en er werden visboten van het water gestuurd door politie en anderen ivm de dichte mist en er is zelfs bekeurd heb ik vernomen a 200 euro's. De (vracht) schepen bleven wel gewoon doorvaren. Thuis wat zitten lezen in het binnenvaart regelement zonder wijzer te worden tav dit punt. Wat zijn nu de regels tav het varen in de mist (hoeveel meter zicht moet er zijn) en op basis waarvan kan men bekeuren? Wie weet hoe het zit? Aan deze info hebben we allemaal wat denk ik.
Rob, Amersfoort, 06/02/2010

REAGEER

Gravatar
Chris
.

Als je verlichting in orde is en je hebt een radar reflector en je houd je uiterst rechts, dan zal de politie je niet van het water sturen denk ik!!!

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Willem
.

misschien is het verstandiger om jezelf af te vragen of je wel slim bezig bent als het zicht zo beperkt is. Tuurlijk kun je de regelmenten er op naslaan maar die heb ik niet nodig om te weten dat het gisteren gewoon onverstandig was om het nz- kanaal op te gaan, door dit toch te doen zorg je er alleen maar voor dat de controle's nog strenger worden en het straks misschien helemaal afgelopen is.

Niet zo slim dus.

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Pim
.

Wij waren er ok, en inderdaad, het ziht was heel er slecht.

Misschien is het een soort kapstok artikekl, net als dat artikel 5 bij het weg verkeer.?...

zal dit eens na vragen.

Maar alleen al voor je eigen veiligheid was het verstandig om het waqter af te gaan. leek erop dat de schepen die er voeren niet echt langzamer gingen :S

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Willem
.

Het is voor je eigen veiligheid geweest of denk je dat die grote zeeschepen, sleepboten etc je echt zien op een klein bootje, uitgerust met een radarreflector, waarvan de helft niet werken.
Vergeet niet dat als zo'n groot schip achteruit moet slaan, als er iets is gebeurd, het 5 scheepslengtes duurt voordat hij stilligt.

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Rob
.

Verlichting en radarreflector en rechts varen zijn zaken welke op de meeste visboten op orde zijn volgens mij. Verder werden ALLE boten van het water gestuurd en de KLPD deed dit ook maar gaf er tevens een bekeuring erbij.

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Ardi
.

Als je blijft varen in dichte mist met klein bootje ben je verplicht een marifoon bij je te hebben. Zo niet kan je geel papiertje krijgen.
En voor een marifoon heb je ook de juiste papieren nodig.

Gr Ardi

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Gerard
.

De regels tav varen in de mist(aantal meters zicht b.v.) word denk ik ter plekke bepaald door de haven dienst of politie zelf. Wij kregen een "waarschuwing" dat we moesten vertrekken ivm de veiligheid.Naam en registratienummer werden genoteerd en het werd te kennen gegeven dat je bij een 2de ontmoeting met hen of politie er niet afkwam met een waarschuwing. De vangsten waren goed voor die 2 uurtjes dat je kon vissen,maarja veiligheid boven alles zullen we maar zeggen.

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
jacco
.

Wij zijn ook door de havendienst aangehouden en met boete gedreigd indien we ons niet direct van het water zouden begeven. boetes konden oplopen tot 750 euro. het schijnt dat op het noordzeekanaal met dichte mist <50 meter absoluut niet gevaren mag worden indien men geen radar en marifoon heeft.....dus? wegwezen...omdat onze mooie visboten helaas dat nog niet hebben:). maar het was wel terecht denk ik, lees maar in BPR art. 6.37, en het was ook stronddicht van de mist, alleen komen die lui zeer arrogant over, en heb ik nog discussie gehad met ze over varen, opletten, zeemanschap etc. en wist ik het voor hem helaas beter omdat ik vaarbewijs 1,2 heb, schippersdiploma, radarpatent etc..(helaas geen radar op de boot), dus ik weet heel goed wat varen is, en met mijn opmerking van waarom ze niet in een auto bij de trailerhellingen gaan staan om de mensen dan te waarschuwen wat veel gedoe voorkomt zoals traileren voor niks, en extra werk voor hun, daar was ie heel kort over: wij zijn daar niet voor, wij zijn ervoor om de havens te bewaken etc.. en sommeerde hij ons om nu direct weg te gaan, en als we het zouden negeren (heeft ons registratienummer genoteerd) dan gaan we onherroepelijk op de bon, dus er zat niet anders op dan voortijdig te stoppen en naar huis te gaan.

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Denny
.

Kwestie van gezond verstand gebruiken. Ik las in de reacties dat iemand van zichzelf vond dat hij veel vaarervaring heeft. En dat hij een stapel vaarbewijzen heeft. Maar dan toch nog in discussie gaat met wetsdienaren over reglementen en veiligheid op het water. Zo'n persoon zou toch beter moeten weten, op basis van zijn ervaringen, dat dergelijke slechte weersomstandigheden voor (onervaren) vissers reden is om NIET het water op te gaan. Afgezien van de irritatie door o.a. bekeuringen (doet hier niet ter zake, is een andere discussie) doen de wetsdienaren hun uiterste best ongelukken te voorkomen. Wat een ellende voor familie als jouw visdag moet eindigen in een drama. Ik heb jarenlang op zee gevist. Met mijn vismaat ben ik een paar keer overvallen door plotseling snel opkomend mist of sneeuwbuien. Alles was potdicht binnen een paar minuten. Terwijl wij een paar mijl uit de kust waren. Met angst in ons lijf konden we, door voorzichtig terug te varen, de kust bereiken. Dat was geen pretje. Hoeveel ervaring je ook hebt, het blijft een risicovolle avontuur waar niemand op staat te wachten! Onze boot was voorzien van alle vereiste veiligheidsvoorzieningen, anders kwamen we nooit door de periodieke botenkeuring van de visvereniging. We hadden dubbele kompassen, marifoons etc. Dus daar lag het niet aan. Wat ik hiermee wil zeggen: zaterdag 6 februari jl. gingen vissers het water op terwijl het al mistig was. Dus ze wisten van tevoren dat ze een potentieel risico tegemoet gingen!

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Rob
.

Het probleem was dat het smorgens vroeg gewoon mistig was en je met de voorspelling van het KNMI met af en toe zon zou kunnen denken dat de mist wel minder zou worden in de loop van de ochtend. Maar de mist werd alleen maar dikker en als je dan al op het water zit is het toch een andere zaak want wat moet je doen, nog even wachten of terugvaren door de dichte mist wat nog gevaarlijker is.

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Kees
.

Het grote probleem op het Noordzeekanaal is dat veel vissers alleen maar aan vissen denken. Ik vis al 50 jaar op het kanaal. Als het vroeger mistte gingen we wel het water op, maar bleven vlak onder de wal en dan bedoel ik ook vlakbij 10-15m. Vandaag de dag zie je boten ook bij mistig weer zo'n 30 m uit de wal vissen, want daar krijgen ze meeste aanbeten. Logisch dat de beroepsvaart de pest in heeft, want ze krijgen die bootjes pas op het laatste moment op de radar. En dat RP te water, na jaren van waarschuwen nu de knuppel gebruikt, hebben we een beetje aan onzelf te danken. Met mist heb je twee opties; of je blijft thuis of je blijft vlak onder de wal en dan heb je geen problemen, tenzij je in de pontgaten gaat liggen, wat ik ook nog regelmatig zie.

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
Jacco
.

hallo beste Danny,
Je hebt gelijk om te zeggen dat ik beter had moeten weten ondanks mijn papieren en vaartijd in praktijk en om niet in discussie te gaan met hun. Waar het mij om ging en gaat is dat ze net deden of we niets wisten van varen, en waarom ik het veiliger vond om gelijk met de pont over te steken etc.., dus ik heb hem dat uitgelegd, maar dat terzijde, Feit blijft dat de het NIET verantwoord was om te vissen met die mist, vooral als je wat dieper vist zoals in de winter. Ik weet dat ik beter moest weten, alleen wat doe je als je er 2 uur rijden op hebt zitten, en de weerberichten heel divers in vooruitzichten zijn, en dat je hoopt dat het wegtrekt, maar niet dus, en volgende keer gewoon beter inschatten. wat betreft regelgeving in BPR, het staat onder artikel 6.29 t.a.v. varen met slecht zicht, en komt er op neer dat je alleen met rivierradar en dan alleen door diegene te bedienen met rivierradarpatent en een marifoon, dus dat is heel duidelijk: heb je dat niet, dan mag je daar niet zijn. verder vind ik dat de havendienst gewoon ons in het algemeen daar weg hebben willen, dat zeggen ze gewoon, en ook onder normale weersomstandigheden zijn we al genoeg keren weggestuurd als ze vonden dat dat nodig was etc.
Gelukkig geen boete gehad en zeker veiligheid voor alles!!!
Alleen is het wel frustrerend voor anderen dat die wel bekeuring hebben gekregen, want er waren naar mijn mening veel boten op het water, en dan kan klpd en havendienst toch wel
samenwerken en gelijke waarschuwingen geven?

  • 15 years and 3 months geleden
Gravatar
.

Even voor de duidelijkheid, onder de 400mtr zicht, is slecht zicht op het NZK. Het kanaal is ongeveer 200 mtr breed dus kun je de wal aan overkant niet zien dan moet je als klein(snel)visbootje SB wal houden en zo snel mogelijk naar binnen. Of je moet radar hebben en een marifoon, voor dit water geld dat 1 marifoon weer niet voldoende is bij slecht zicht. Je moet er dan 2 hebben, dit zijn speciale bepalingen. Ja mensen bij mist is het gewoon jammer maar gewoon stoppen met vissen. Het is voor je eigen veiligheid en die van anderen.
Ook wij zijn van het water gestuurd. Maar moet zeggen zijn heel redelijk en schappelijk behandeld, mensen doen hun werk, kregen een waarschuwing en een paar tips. Ga gewoon niet in discussie je vraagt dan alleen maar om ellende.

  • 15 years and 3 months geleden