gelast of geklonken boten
Beste mensen,

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een gelaste aluminium boot en een geklonken boot en wat daar de eventuele voor- en nadelen van zijn?

Bedankt alvast!!
Ben, .(JavaScript must be enabled to view this email address), Utrecht, 04/04/2014

REAGEER

Gravatar
roel
.

een geklonken boot kan los komen bij het transport

  • 10 years and one month geleden
Gravatar
Teun
.

Een gelaste ook als je hem niet goed vast bind.....

  • 10 years and one month geleden
Gravatar
mat
.

heb al jaren een geklonken boot.
gebeurt niets mee als je hem gebruikt zoals het moet.
een vliegtuig is ook geklonken en niet gelast,deze vallen toch ook niet uit de lucht.
veel succes met je keuze

mat

  • 10 years and one month geleden
Gravatar
Lex
.

Bij lassen is er een blijvende en directe verbinding gemaakt tussen twee stukken staan door middel van samensmelting. Bij klinken zijn de twee zelfde stukken staal door middel van klinknagels aan elkaar geslagen en zijn het in feite nog steeds twee aparte stukken staal.

Allebei zijn prima verbindingen voor het binnenwater in nederland.

  • 10 years and one month geleden
Gravatar
Kevin
.

geklonken boten kunnen bij bepaalde omstandigheden gaan lekker. Maar in de praktijk valt dit reuze mee.
Daarnaast is dat ook nog prima te repareren.

Een gelaste boot kan iets meer tegen een stootje, maar ook daar houd het een keer bij op met een ongelukje. Een gelaste boot heeft wel een hoger eigen gewicht, wat ik echt als groot nadeel zie. Dus groter bbm vermogen nodig voor vooruitgang. Meer gewicht werkt echt in veel dingen verder door, daar moet je wel bij stilstaan.

  • 10 years and one month geleden
Gravatar
Johannes
.Garrelsweer

Het gaat over klinken en een vliegtuig heb nog nooit een vliegtuig op het water gezien voor het vissen.
Een geklonken boot is op de trailer het schudden etc. Het meest gevoelig.
Alle boten geven problemen op de trailer en niet op het water.
Geklonken zijn gevoeliger als gelaste.

  • 10 years and one month geleden
Gravatar
Ben
.utrecht

Bedankt voor alle reacties! Ik snap het grin !

  • 10 years and one month geleden
Gravatar
Jan
.Assen

Kevin, waar haal jij de wijsheid vandaan dat een gelaste boot zwaarder zou zijn dan een gekloken boot, dit in namelijk grote onzin.

  • 10 years and one month geleden
Gravatar
Patrick
.

Hallo Jan, helemaal met je eens ! Alle lassen geven ook gewicht maar bij klinken heb je overlap tussen de platen en dat is dus meer onnodig gewicht dan dat lassen toevoegen. Geklonken boot is dus in principe zwaarder. Maar niet al te veel zeg maar. Is vooral de dikte van het alu wat het gewicht bepaald en uiteraard de soort en hoeveelheid materialen die gebruikt worden voor de afbouw etc.

  • 10 years and 4 weeks geleden