corrosie
Hallo
Heeft er iemand ervaring met corrosie aan een aluminium boot
Mijn boot van een half jaar oud vertoond namelijk de eerste blaren op en naast de sprairail over de gehele lengte van de boot
Nu staat in de garantie bepaling dat er 20 jaar garantie zit op de boot
Ik heb contact gehad met de dealer en die is bereid om de boot over te laten spuiten
heeft iemand hier ervaring mee en zijn er dingen waar ik speciaal op moet letten
Komt het dan niet terug of zou de dealer de boot gewoon om moeten ruilen
Alle adviezen zijn welkom
je dan ook reageren op mijn eigen email
Alvast bedankt voor de reactie's
a.vd.camp@home.nl
Heeft er iemand ervaring met corrosie aan een aluminium boot
Mijn boot van een half jaar oud vertoond namelijk de eerste blaren op en naast de sprairail over de gehele lengte van de boot
Nu staat in de garantie bepaling dat er 20 jaar garantie zit op de boot
Ik heb contact gehad met de dealer en die is bereid om de boot over te laten spuiten
heeft iemand hier ervaring mee en zijn er dingen waar ik speciaal op moet letten
Komt het dan niet terug of zou de dealer de boot gewoon om moeten ruilen
Alle adviezen zijn welkom
je dan ook reageren op mijn eigen email
Alvast bedankt voor de reactie's
a.vd.camp@home.nl
Arie,
dit is sinds de nieuwe wetgeving in us een veelvoorkomend probleem, er mag geen lood meer in de verf gebruikt worden en dan is deze uiteraard ook minder beschermend, ik hoef niet te weten welk merk boot het is ,het is reeds bewonderigenswaardig dat jou dealer zijn verantwoordelijkheid opneemt , er zijn er andere hoor ! ze hebben het allemaal die alu boten, laat je niks wijsmaken(en dan heb ik het niet alleen over de buitenlandse boten !!!)
een poliester is een optie, echter als er daar dan haarscheurtjes optreden , nog veel dramatischer dan gebobbelde verf.
het laten herspuiten is ook geen optie, ze komen geheid terug , persoonlijk zou ik me er geen zorgen overmaken, het doet niets af aan de kwaliteit van je boot hoor
ik begrijp wel dat het zuur is voor een boot van 6 maanden.
Een boot van een half jaar zou ik zeker onder de garantie laten herspuiten, gewoon doen als ze het aanbieden. Met een beetje geluk spuit het op "de oude manier" als je begrijpt wat ik bedoel... JP
He Arie, vervelend man. ben je van dat andere gezeik af heb je het weer Ik zou gewoon bij een spuiterij informeren wat de beste oplossing is. Maar ik weet niet wat je afgesproken hebt met de dealer. Bij mij is het op sommige plekken ook wel maar niet zo erg. ik hoop op een goede oplossing.
groet, Ruud
Dat verhaal over loodhoudende verf is gelul. Niet naar luisteren. Loodhoudende verf is juist heel erg slecht voor een aluminium boot.
Dit probleem kan verschillende oorzaken hebben. De meest voor de hand liggende is dat er gewoonweg verkeerde verf is gebruikt.
Ik zou eerst precies uitzoeken wat voor type verf/lak erop zit.
Wat erop zou moeten zitten is een 2-componenten POLYURETHAAN lak. Alle andere lakken zijn in principe niet goed. Het kan ook zijn dat er nu bv een 2-componenten lak op POLYESTER basis op zit. Dit is ook niet goed want die zijn eigenlijk niet geschikt tegen langdurige blootstelling aan water.
Dus uitzoeken wat voor type lak erop zit. Als dat geen 2-componenten POLYURETHAAN lak is en ze spuiten hem weer met dezelfde lak dan komt het bijna zeker terug dus dat heeft geen zin. Ik weet niet of de boot nu een anti-fouling laag heeft want in dat geval zou je de anti-fouling laag omhoog kunnen halen tot zeg maar 10cm boven de waterlijn. Dat is ook een goede oplossing maar dan wel het oude probleem eerst in orde maken natuurlijk. Het zou ook nog zo kunnen zijn dat de verf gewoon niet goed is aangebracht en dat zie je dan als eerste rond de waterlijn maar dat is wel iets minder waarschijnlijk. Het is wel mooi dat de dealer zijn verantwordelijkheid neemt en de boot opnieuw wil spuiten maar ik zou wel vragen naar de hoed en de rand (welk type verf dus etc.) en wat ze precies gaan doen. Onder de kleurlak (topcoat) zit als het goed is eerst nog een laag primer. Dus van beide lagen merk en type lak vragen. De boot moet eerst geschuurd worden tot het kale aluminium en dan weer kleur erop. Om dat helemaal weer goed te krijgen moet er dus weer overal primer komen en dan kleurlak. Is een flinke klus dus je hebt kans dat ze er zih makkelijk vanaf maken en dat het probleem dan terugkomt. Nogmaals goed uitzoeken en zorgen dat je ook weer garantie krijgt op de gedane werkzaamheden.
Succes ermee !
Een visboot is in de eerste plaats een gebruiksvoorwerp om een leuke tijd te hebben op het water, en geen museumstuk. Ik zou me er niet te veel zorgen om maken. Volgens mij komt dit bij vele alu boten voor. Als het probleem toeneemt kan je nog altijd beroep doen op de garantie. groeten