Buitenboordmotor: 1 of 2 cylinder?
Bij de aanschaf van een nieuwe 6 pk -viertakt buitenboordmotor, is er de keuze tussen 1 of 2 cylinders (bij verschillende merken). Een 2 cylinder werpt aanmerkelijk meer gewicht in de schaal, wat voor mij een issue is. Een motor met 1 cylinder zou meer lawaai/resonatie maken bij een aluminium boot (wij hebben zelf een Linder 440 fishing). Is dit ook echt zo?

Graag ervaringen!

Bij voorbaat dank
Maarten, onbekend, 24/10/2009

REAGEER

Gravatar
steven
.

  • about 15 years and 7 months geleden
Gravatar
Frans
.

Ik heb sinds enige tijd een Yamaha 6pk. en dat is een supermotor. Weegt ca. 35 kg. en ik haal/til hem altijd alleen van mijn boot. Loopt mooi rustig en stil. Het grote voordeel dat hij bij stationair draaien/varen met een een goede afstelling van de staarstukslip bijna rechtuit blijft varen. Een 1-cilinder gaat bij elke werkslag een stukje om. Veel plezier bij je keus. FF goed rondneuzen want rond deze tijd zijn er nog al eens voordeeltjes te halen als het een overjarige motor betreft, niks mis mee!

  • about 15 years and 7 months geleden
Gravatar
Lange
.

Indien mogelijk altijd kiezen voor tweecilinder. Als je een dag getrold hebt met een een-cilinder zit je de rest van de avond nog na te trillen op de bank als een afgestudeerde vibrator:)

  • 15 years and 6 months geleden