alumacraft
Ben een beetje aan het kijken naar een andere boot en nu lijkt de fisherman 145 me wel wat.
Wie weet of de 16 voets uitvoering meer binnenruimte biedt dan de 14 voets?
Het lijkt mij niet als ik de folders zie.
Ook vindt ik de sylvan sporttroller wel mooi,maar deze lijkt mij niet zo mooi afgewerkt als de alumacraft.
Mischien weten jullie de voor en tegens van beide modellen.
mvg:Steven
steven, onbekend, 11/08/2008

REAGEER

Gravatar
Freek
.

natuurlijk heeft de 16 voets uitvoering van de fisherman meer binnenruimte. Dan alleen wel in de lengte want breder is hij niet. Voordeel van de 16 voets is ook dat hij bij de spiegel een plateau heeft waar je op kan staan bij het jerkbaitvissen.

Sylvan is net zo duur maar de sporttroller is toch wel minder hoor, niet onbelangrijk de vrijboorden zijn een stuk lager bij de sylvan.

  • about 15 years and 9 months geleden
Gravatar
Thijs vd Sanden
.

Ik vis nu 3 seizoenen uit een Sylvan Sporttroller 1400. Zelf ben ik er super tevreden over en ook al mijn vismaten zijn vol lof.

Tevens heb ik ook vanuit een Alumacraft 145 gevist. Ook een prachtboot.

Verschillen: Bij de Sylvan zit je verder uit elkaar, er is meer ruimte in de boot. Dat vind ik een pluspunt. In de alumcraft zit je dichter op elkaar en zit er achter de bestuurderskant een dikke wand. In mijn ogen niet echt fijn.

Sylvan heeft lagere vrijboorden, maar dat is in mijn ogen absoluut niet nadelig. Kijk als je 4 dagen in de week vist (zoals de pro's) dan zou ik idd niet voor een Sylvan kiezen, maar wij als 'weekend' vissers (max 2 keer per week) hebben aan een Sylvan een super boot. En je gaat ook met een Alumacraft 145 bij windkracht 5 het grote water niet op, ondanks dat de vrijboorden hoger zijn.

Alumacraft heeft meer opbergvakken, de Sylvan heeft er 1, en dat is onder het werpplatform.

Beide boten hebben maar 1 werpplatform. Heb je echter zeebenen dan kun je bij de Sylvan ook op de bun staan om te gooien, dat gaat bij de Alumacraft niet. De lagere vrijboorden van de Sylvan hebben nu dus wel een voordeel. Je jerkt wat makkelijker als met de wat hogere vrijboorden als je gewoon op de bodem staat.

De bun is ruim en niets mis mee in beide boten.

Water in de boot en in de bun kan automatisch worden afgevoerd.

Spatwater hou je altijd, dat is bij iedere boot. Misschen bij de Sylvan net wat meer als de Alumacraft.

Hengel opbergvak gebruik ik nooit, zit in mijn ogen verkeerd. De klep zou naar boven open moeten gaan, maar gaat naar de binnenkant van de boot open. Bij mij staan er altijd tassen voor.

Drifteigenschappen vind ik niet zoveel verschillen bij beide boten.

Wil je ermee gaan backtrollen, dan zou ik bij de Sylvan spatschermen monteren, bij de Alumacraft hoeft dat dan weer niet zo nodig.

Alumacraft zal net wat zwaarder zijn als de Sylvan.

Afwerking is iedereen's persoonlijke smaak. Ik heb niets te klagen over het uiterlijk van de boot. Uiteindelijk wordt hij toch vies, je gebruikt hem om te vissen en niet om in je garage te laten staan en mooi te wezen?

Heel belangrijk! De stoelen in beide boten zitten heerlijk en zijn goed voor je rug.

Naar mijn weten is de Sylvan net wat goedkoper als de Alumacraft. Beide boten zijn van uitstekende kwaliteit waarmee je perfect uit de voeten kunt op de Nederlandse wateren.

Gooi er een 25 tot 30pk motor op, een goede electromotor en je bent klaar voor het water!

Succes met je keuze!

Vriendelijke groeten,

Thijs van der Sanden

  • about 15 years and 9 months geleden
Gravatar
nico
.

verder op de side staat een alumacraft fisherman te koop

  • about 15 years and 9 months geleden
Gravatar
henry van der velden
.

hoi steven ik zou zelf voor een alumacraft gaan. Ikzelf heb ook een sporttroller gehad mooie boot maar erg ongeschikt voor wat groter water zoals de grote rivieren. Een kennis van mij heeft een fisherman 14 en ik moet zeggen een degelijke boot zeer veilig en geen probleem met de grote rivieren en bv volkerak. het verschil tussen de 16 en de 14 voets is dus dat de 16 wel iets breder is en natuurlijk langer en ook wat hogere vrijboorden ik heb afgelopen dinsdag de specificaties zitten bekijken de 16 voets is gewoon wat flinker op alle fronten en zeer vergelijkbaar met een lunker het scheelt een paar cm in breedte .
maar het is ook wat thijs zegt het ligt ook aan wat voor een visserij je beoefent als je sleept op kanaaltjes op snoek dan is een sporttroller een fijne boot zodra je op wat groter water wilt vissen zou mijn keuze makkelijk zijn
gr henry

  • about 15 years and 9 months geleden
Gravatar
Dick
.

de 16 voets heeft een doorlopende rand bij de spiegel. Hier kan je gewoon op staan en dus heb je twee plateau's. Ik zou inderdaad ook eerder voor een alumacraft gaan. In de Sylvan heb je veel meer last van spatwater en als je voor alumacraft kiest dan de 16 voets Fisherman. Maar waarom dan ook niet gewoon een Lunker. Prijs schilt niet zo gek veel meer volgens mij en je hebt de mogelijkheid om er meer vermogen aan te hangen.

  • about 15 years and 9 months geleden
Gravatar
steven
.

Daarmee wou ik eigenlijk zeggen dat de 14voets net zoveel loopruimte heeft als de 16voets omdat er bij de 16voets zo'n brede rand aan de spiegel zit.
Waar je dus wel op kan staan zo als ik net heb gelezen.
Ik vis nu met een linder 440 die ik op de trailerhelling er makkelijk uit krijg met mijn seat cordoba 1400.
Heeft er iemand ervaring mee of dit ook goed te doen is met de alumacraft of de sporttroller?
Of zou je dan ook nog een zwaardere auto moeten hebben?
mvg:Steven

  • about 15 years and 9 months geleden
Gravatar
Thijs vd Sanden
.

Nou Henry, ik vis met jouw oude boot gewoon op de Waal en andere grote rivieren hoor. Geen enkel probleem :D

Maar echt gericht op het Volkerak, Haringvliet, dan echt voor en 1600 versie gaan en dan is zelfs een Sylvan geen slechte keus.

Groeten, Thijs

  • about 15 years and 9 months geleden
Gravatar
henry van der velden
.

hoi die thijss ik weet dat jij mijn oude boot heb . maar ik spreek dus uit ervaring ik ben nu in het bezit van een alumacraft lunker en daarvoor een monark en daarvoor jouw sylvan .
Dus vergelijksmateriaal zat zou ik zeggen ik heb met alle boten op de waal en volkerak gevist de sylvan kwam bij mij het onstabielste uit de bus dat ligt onder andere dat hij voor een groot gedeelte 1 ronde bodem heeft en erg lage vrijboorden de 16 voets van sylvan heeft dat precies hetzelfde die is kwa afmeting breedte en vrijboorden hetzelfde allen 2 voet langer.
de alumacraft heeft hogere vrijboorden is breder kwa boot en heeft een diepe v bodem die veel stabieler is . .de sylvan is zeker geen slechte boot vooreen bapaalde soort visserij de alumacraft is meer een alroundboot .
ee om terug te komn of je een 14 of een 16 voets zou willenm ivm mee wicht het verschil is rond de 80 kg dat de 16 voets fisherman zwaarder is als de 14 voets .
gr henry

  • about 15 years and 9 months geleden
Gravatar
R. Evers
.

  • about 15 years and 9 months geleden
Gravatar
Anton
.

Hallo Henry, nu ik jouw "botenhistorie" zo gelezen hebt ben ik toch wel zeer benieuwd waarom je dan van een Monark vrij snel weer overgeschakeld bent op een alumacraft. Volgens mij heb je de Monark niet zo lang gehad, wat beviel er niet aan dan...

Als ik het goed heb heeft Marco Kraal na zich uitvoerig georienteerd te hebben gekozen voor een Monark DX1600. Dat zal niet zomaar zijn.

  • about 15 years and 9 months geleden
Gravatar
henry van der velden
.

hoi anton de monark beviel in principe prima maar de indeling was niet helemaal naar mijn zin ik had een monark met de indeling van een dlx dus geen hengelbakken maar grote opberg bakken en een wat lagere spiegel die bij het backtrollen toch wel wat water kon scheppen met wat golven en bij dat type zat dus ook geen opvangbak voor het water dus alles kwam dus rechtstreeks de boot in. Gezien mijn keuze in eerste instantie altijd een lunker was maar dat die mt mijn budget toen niet helemaal overeenkwam ivm dat ik de lunker niet zo makkelijk los kon kopen wat nu trouwens wel makkelijker gaat is het destijds de monark geworden .
maar nu sinds 1,5 week een lunker als komplete set gekocht en ben nu dus helemaal in mijn nopjes en ik moet er ook bij zggen die mannen van eggers weten dus wel hoe ze 1 boot af moeten leveren alles perfect weggewerkt en helemaal zoals de klant het wil hebben

gr henry

  • 15 years and 8 months geleden