Zeevissen 350 km boven de poolcirkel ( Deel 2 )

De volgende dag stelde Jacob voor om naar een zuidelijk gelegen stek te gaan waar hij de week er voor succesvol was geweest. Als groep waren wij hier in al de voorgaande jaren nooit geweest, maar gingen de uitdaging aan.

Deze dag werd voor ons vieren onvergetelijk en daarmee verdwenen ook de laatste vooroordelen t.a.v. het gecharterd vissen. Jacob toonde ons op zijn apparatuur, het visgebied. We driften over een gebied waar de diepte varieerde tussen de 10 en 40 meter. Op korte afstand hiervan was de drop off naar 200 meter. We visten met spinhengels met een lengte van ongeveer 2.70 m met een werpgewicht variërend van 50 tot 100 gram. We gebruikten jig koppen van 80 en 100 gram die voorzien werden van shads. Daarbij bleek al snel dat de Saltshaker in de kleuren geel en groen, favoriet was bij onze doelgroep de koolvis.

De manier van vissen was redelijk simpel. Tijdens de drift gooide je up tide in en liet je de jigkop naar de bodem zakken om deze vervolgens met een behoorlijke snelheid binnen te draaien. Zodra de stroming begon te lopen, ging het helemaal los !! Ik vis mijn hele leven al op zeebaars en ben best wel wat gewend qua dril en kracht van vissen maar dit ging helemaal nergens over !! Op een gegeven moment klapte er een enorme  koolvis op mijn Saltshaker. De hengel sloeg dubbel en ik zag vele meters lijn van mijn spoel verdwijnen. Er was zelfs een moment dat ik de schipper vroeg stand-by te zijn om achter de vis aan te varen. Er leek geen einde te komen aan die eerste run!. Uiteindelijk was ik aan de winnende hand en kon ik na vele kleinere runs dit monster binnen halen. Iedereen keek vol verbazing naar deze prachtige koolvis die 1.20 m lang bleek en 15,4 kg. zwaar was. Mijn grootste ooit. Kort hierna hadden Mark en ik tegelijk een grote koolvis aan de haak.  Tijdens de dril hebben we nagenoeg de hele boot gezien. Diverse hachelijke momenten beleefd toen onze lijnen elkaar kruisten maar uiteindelijk mochten we onze vangsten verzilveren en konden we met 2 joekels van koolvissen op de foto.

Ook bij mijn vismaten gierde de adrenaline regelmatig door hun lijf op het moment dat hun hengels kennis maakten met de oerkracht van deze prachtige tonijnachtige krachtpatsers. Nagenoeg iedere worp werd ons aas getrakteerd op snoeiharde aanbeten van koolvissen en kabeljauwen. Er waren meerde driften waarbij wij alle 4 met een kromme hengel stonden te knokken met een grote vis. Zelfs vriend Heilbot mengde zich meerdere malen in de strijd! Groot was onze verbazing toen we meerdere keren zagen dat een heilbot ons kunstaas tot de oppervlakte volgde. Jan en John overkwam dit beiden. Zij konden hun zenuwen met moeite in bedwang houden toen zij zagen dat 2 van deze volgers hun shad’s  op nog geen 3 meter onder de oppervlakte grepen. Dit waren vissen van rond de 80 cm. De runs aan het lichte materiaal waren er niet minder spectaculair om !

Ik kan niet precies zeggen hoeveel grote koolvissen en kabeljauwen we deze dag vingen maar zonder overdrijven kan ik u melden dat er tientallen bij waren van 10 kg +. Tijdens de vaart naar ons huisje raakten we er niet over uitgepraat. Alle 4 moesten we toegeven dat we zonder onze schipper nooit op de plekken gevist hadden. We wisten simpel weg het bestaan er niet van. Verder was het ook best gezellig met z’n vieren op de boot i.p.v. steeds met tweeën apart te varen zoals we vroeger deden. Tijdens onze vakantie zijn we 3 x naar deze zuidelijke superstek gevaren en alle keren was het bingo ! Toen er 1 dag was meer wind stond hebben we een stek iets dichter onder de kant bevist. Spinnend boven het kelpwier vingen we tot onze stomme verbazing een paar polakken waarvan de grootste maar liefst ruim 8 kg woog. Deze super sportvis hadden we zover noordelijk nog niet eerder gevangen.  Nog een andere bijzondere soort was een zeeduivel die eveneens aan een shad gevangen werd. Wonderlijk genoeg vergreep deze diepwatersoort zich op 22 meter diep aan het aas. Ik totaal vingen we deze week 11 heilbotten en zoals beschreven talloze kapitale koolvissen, kabeljauwen, pollakken, 3 enorme zeewolven waarvan de grootse 10,2 kg woog en niet te vergeten de zeeduivel.

Los van de geweldige vangsten die wij deze week mochten beleven maakte moedernatuur ons ook deelgenoot van de schoonheid van enkele van haar andere onderdanen. Wat te denken van de otter familie die onder de steiger van ons huisje woonde, de walvis van ongeveer 6 meter die uren lang in de nabijheid van onze boot foerageerde, de papagaaiduikertjes, de vele bruinvissen en een grote visarend die af te toe een fly by deed. Al deze hoofdrolspelers maakten deze week voor ons een onvergetelijke ervaring die ik iedereen zou willen aanraden. Wij hebben in ieder geval al weer geboekt voor volgend jaar !

De nadere info voor het artikel luid: "nadere info kunt u vinden via www.lauklines.no tel +4799794049 en https://explorethearctic.no/