Vector Transom Mount 1:1 55LB

Praktijktest 1 - Vector Transom Mount 1:1 55LB
(getest op een 16 voet aluminium boot)

Tijdens de montage van de test- elektromotor op de spiegel van de boot valt op dat de motor robuust is afgewerkt. De kop van de elektromotor alsmede de bedieningshendel zijn grover uitgevoerd dan bij de standaard Endura en de Maxxum. Tijdens het vooruit wegvaren van de helling deed de motor goed zijn werk en maakte een krachtige indruk. De fijn in de hand liggende bedieningshendel voelt stabiel aan en er wordt weinig trilling van de motor/schroef doorgegeven.

                       


“Alle Vector motoren hebben een uitschuifbare stuurhendel en zijn stevig uitgevoerd”

Op het grote water, bij het achteruitvaren, was het duidelijk dat de kop van de motor nog niet was omgedraaid, zodat de elektromotor op hoog vermogen een beetje begon te trillen. De reden hiervan is dat de schroef eigenlijk gemaakt is om zijn vermogen maar in één draairichting te genereren, de andere kant op werkt een schroef nooit 100%. Je merkt dit ook bij een gewone buitenboordmotor.

Het systeem om de motor te kantelen werkte uitstekend en is eenvoudig te bedienen. Tevens kan de gehele kop van de elektromotor scharnieren zodat de hendel omlaag en omhoog kan worden geklapt. De hendel ligt echt goed in de hand en geeft de motor een volwassen indruk. Tevens kan deze hendel een eind worden uitgeschoven tot 2x de normale lengte, zodat de motor veel beter binnen je bereik komt.

Niet meer bukken of reiken naar de motor, maar gewoon sturen vanuit de luie stoel. De lengte van de uitgeschoven hendel heeft ook een nadeel, namelijk bij een volledig uitgeschoven hendel is de uitslag van een flinke stuurcorrectie zo groot dat je theoretisch uit de boot zou moeten stappen als je deze vast wilt blijven houden. Leuk verzonnen deze mega lange hendel maar een voordeel in de praktijk?

                       


“Minn Kota motoren staan qua techniek en kwaliteit op eenzame hoogte. Toch laten zelfs zij aan de praktische kant soms een steekje vallen”

Dan tot slot de standenschakelaar waar deze motor mee was uitgerust. Deze ging erg zwaar, maar waarschijnlijk gaat dit na een tijdje wat soepeler. Wij vinden het trouwens onbegrijpelijk dat een keurig nieuw ontwikkelde motor nog wordt uitgevoerd met een standenschakelaar. Je gaat of net te hard, of… je raad het al! Nee onze keuze zou altijd naar een motor met traploos vermogen uitgaan, veel preciezer te doseren en dat is tijdens het vissen toch wel heel prettig.

Technische gegevens: Vector Transom Mount 1:1

Montage: Spiegel Vermogen: 40 LB 12 Volt 55 LB 12 Volt 65 LB 24 Volt Schachtlengte: 36” of 42” Batterij-indicator: ja Snelheidsregelaar: standenschakelaar 5 vooruit - 3 achteruit

Adviesprijs Vector Transom Mount 1:1 vanaf 539 Euro

Hieronder de testresultaten nog even op een rijtje:

Pluspunten: De handgreep ligt erg goed in de hand, is uitschuifbaar en in hoogte verstelbaar.

Minpunten: Ontbreken traploze bediening. Standenschakelaar gaat zwaar en is niet nauwkeurig te doseren. De volledig uitgeschoven stand werkt alleen bij een kleine stuuruitslag.

Resumerend: Een fijn lopende motor, maar heeft door zijn minpunten (te) weinig toegevoegde waarde t.o.v. bijvoorbeeld de goedkopere Endura.

 

Kwaliteit materiaal 8 Techniek 6 Design 8 Verbruik (stroom) 8 Onderhoud 8 Bediening 6 Prijs-kwaliteit 5

Eindwaardering Total Fishing:

                       

Meer info:
Baron Marine in Roosendaal
Telefoon: +31 651406223
Website: www.baronmarine.nl
E-mail: info@baronmarine.nl t.a.v. B. Jenje of R. v. Wijk

ANDEREN LAZEN OOK

image description
Westin Edge Dynamic spin G.C.getest
Willem Moorman -
image description
Test DK River hengel
Willem Moorman -
image description
Test Godfather III Specialist 270 Spinning.
Willem Moorman -