Snoekavontuur in Ierland Deel 1

Snoekavontuur in Ierland

Door Patrick Neering en Ed van Buijtenen

Op 16 april jl. was het eindelijk zover, we gingen voor de zevende keer naar Lough Derg in Ierland om een week lang de snoeken te belagen. We hebben de vakantie geboekt bij Ferdinand Heijerman, een Nederlandse visgids die al 16 jaar in Ierland woont. De voorpret was al maanden ervoor gestart met het klaarleggen van het “juiste” kunstaas, de hengels en reels inspecteren, proefvissen enzovoorts.

Onze bestemming: het prachtige Lough Derg.

Nadat we geland waren op Dublin, gingen we met een huurauto op pad richting Killaloe, wat 2 uurtjes rijden is. Daar verbleven we in de Bed&Breakfast van de zeer zorgzame gastvrouw Ursula. Nadat we waren aangekomen rond een uur of half twee, hebben we snel de hengels klaargemaakt en zijn we nog even 3 uurtjes gaan vissen. Het resultaat was mager met twee snoekjes tijdens het trollen, maar het echte werk moest tenslotte nog beginnen: jerken op de vele stekken met structuur en/of plantengroei.

Tijdens die avond keken we nog even naar de weersverwachting voor de komende week en tot onze schrik zou het een zeer zonnige week met weinig wind worden. Op voorhand hadden we ons voorgenomen dat we ons record van oktober 2008 zouden verbreken (in 4 dagen vissen bij Ferdinand maar liefst 12 negentigers en 14 meters!), maar die hoop leek snel te vervliegen.

Vol goede moed het water op, maar de jas kan zelfs ’s morgens vroeg al uit!

Dag 1
Deze dag gingen we met Ferdinand het water op en inderdaad was het zeer zonnig met (te) weinig wind. De stekkenkennis van Ferdinand is echter enorm en hij verzekerde ons dat we onze vissen wel zouden vangen. De eerste vijf aanbeten die we kregen waren echter allemaal mis. Ferdinand vertelde ons dat dit vaak het geval is na het paaiseizoen en dat vele snoeken slechts het kunstaas volgen en/of heel voorzichtig tegen het kunstaas stoten.

Dan om 13.30 uur uit het niets de eerste snoek die de jerkbait vol pakt. Om 13.36 uur komt de tweede in de boot en vervolgens meteen daarna een goede aanbeet voor Ed van een snoek welke 103 cm bleek te zijn. De eerste meter is binnen! Ongelooflijk dat je gedurende de eerste helft van de dag alleen maar missers krijgt en dan plotseling binnen een kwartier 3 snoeken in de boot hebt.  Even later vangt Ferdinand nog een snoek van 101 cm en aan het einde van de dag pak ik nog een dikke snoek van 105 cm op de Whopper. Dagtotaal 5 snoeken waarvan 3 meters!!

Daar is “eindelijk” de verlossende aanbeet: 103 cm op de Booner van Madcow.

Een Dikke dame van 105 cm op de Whopper.

Dag 2
Wederom gaan we een dagje met Ferdinand mee. Helaas is het nog zonniger, warmer en vrijwel windstil. We krijgen wederom een flink aantal slome aanbeten en diverse volgers. Veel actie, maar aan het einde van de dag staat de teller echter slechts op 3 snoeken. Wel allemaal mooie vissen van in de 80/90 cm, maar niet waarvoor we gekomen zijn. Snel vergeten deze dag!

Dag 3
Vandaag gaan we zelf het water op. Aangezien we Lough Derg al een aantal jaar bevissen, weten we ook wel een aantal stekken te vinden. Het blijkt echter weer een taaie dag te worden met slechts 3 vissen in de boot. Het gemiddelde formaat van de snoeken op Derg is veel groter dan we in Nederland gewend zijn, maar het zijn vandaag niet de aantallen/formaten waarvoor we gekomen waren.

Groet, Patrick Neering en Ed van Buijtenen.

Ga naar Deel 2 >

Wil je ook een snoekavontuur beleven in Ierland bij Ferdinand, kijk dan voor informatie en foto’s op www.pike-ireland.net. Je kunt bij hem terecht voor accommodatie, moderne visboten en goede adviezen over stekken, vismethode etc.

Desgewenst gaat Ferdinand met je mee als visgids om je de beste stekken te laten bevissen. Als Ferdinand met u mee gaat als visgids, dan geeft hij een unieke vangstgarantie.