Reisverslag Lauklines deel 1

Noorwegen Lauklines dag 1.

Door:  Pim Boudewijns

Vandaag was het zo ver. Onze jaarlijkse trip naar Noorwegen gaat beginnen. Dit jaar zijn we met een gezelschap van 6 personen van jong tot iets ouder. Dit jaar hebben we wederom weer voor Lauklines gekozen omdat we hier vorig jaar goede ervaringen hebben gehad en dus wisten we dit jaar een beetje hoe en waar we moesten zijn. We vlogen rond 11 uur vanaf Schiphol en waren we landden rond 16uur in Tromso.

Helaas zijn er 2 koffers niet aangekomen dus na melding hiervan gemaakt te hebben zijn we vertrokken naar het viskamp. Tim de visgids stond ons al op te wachten en heeft ons uitstekend geïnstrueerd. We zitten in een 6-persoons huisje met 2 boten tot onze beschikking. We kregen meteen de instructies van de boot en wat tip and tricks over de stekken. Omdat het weer zo rustig was hebben we besloten om onze eerste sessie meteen te gaan doen in de avond, en dit niet zonder succes.

We konden meteen naar buiten dus zijn meteen naar onze bekende stekken gegaan van vorig jaar. Over de aantallen kunnen we kort zijn, elke boot had een 8 mooie vissen maar Maarten was de held van de avond. Hij ging eerst een puntgave kabeljauw van 90cm en tot slot wist hij een heilbot te landen van 113cm. Kort samengevat, een leuke start van een geweldige visreis. Nu is het 04:49, alle vis is gefileerd dus we drinken dit biertje op en dan gaan we de luiken sluiten. Tot morgen

Dag 2
Vanochtend na een paar uurtjes geslapen te hebben om 11:00uur uitgevaren. Het wind was rustig dus we konden naar buiten. We hebben vandaag 2 sessies gedaan, zodoende konden we verschillende gebieden bevissen. Vandaag was het weer zoeken naar de vis. Het meest gevis op dieptes van 20-40m en allerlei soorten aas gebruikt. Op natuurlijk aas word nog weinig vis gevangen behalve dat de Lom het aas terroriseert. Het ander bootje heeft even gevist op 120m en hier 2 roodbaarzen gevangen.

We hebben wel heel de dag door vis gevangen maar de echt grote vissen hebben zich nog niet laten zien. Wel zijn er weer wat nieuwe soorten gevangen wat altijd leuk is. Henry heeft 2 leuke roodbaarzen gevangen en Bart een mooie zeewolf. En eindelijk heb ik mijn langverwachte heilbot kunnen strikken, weliswaar een baby maar ik ben er ontzettend blij mee. De komende 2 dagen trekt de wind behoorlijk aan dus zullen we niet naar de verre stekken kunnen en zullen we binnen het fjord moeten gaan vissen. Nu gaan we de luiken maar eens sluiten want het was weer een lange dag. De groeten

Dag 3
Vandaag werd er wat wind voorspeld dus het was even afwachten hoe deze dag ging verlopen en welke stekken bevisbaar waren. Wij hadden wat stekken uitgekozen maar op de weg er naar toe kwamen we erachter dat dat kort haalbaar was want de golven waren te groot om hier wat drifts te gaan maken, dan maar even het plan veranderen en kozen we ervoor om in de monding van het fjord te gaan vissen. Ik kan kort zijn over de dag.

Het was niet best vandaag, alleen Henry was vandaag met zijn electrische reel in combinatie met een eigengemaakte bottomship de koning van de dag. Hij ving 6 grote kabeljauwen met als grootse precies 1.00m lang en lekker dik, terwijl de anderen geen beet konden verschalken. Daarna nog even op diep water geprobeert, hier had Pierre op half water nog een schelvis en ik een leuke koolvis van 87cm gevangen.

Nu gaan we een lekkere ovenschotel eten in combinatie met verse kibbeling en gaan we zo even een avondje voetbal kijken onder het genot van een lekker biertje. Morgen wordt nog steeds veel wind voorspeld dus zal het weer sprokkelen worden maar de rest van de week geeft hij goed weer om er ver uit te gaan. Ik brei er een eind aan want het eten is klaar. Ik zeg proost en tot de volgende.

Binnenkort deel 2

Wil je meer weten over deze locatie? Kijk hier voor de details: https://www.visreis.nl/bestemmingen/lauklines/

Zicht op zeebaars: Klein kunstaas.