**KLAAR**              Funen                 met de camper

Funen met de camper

Door Lodewijk Harmeling

Afgelopen herfstvakantie zijn mijn vismaat en ik met de camper naar Funen (Denemarken) geweest om op zeeforel te vissen. Voorgaande jaren huurden wij altijd een huisje aan het Gamborgfjord , maar om mijn droom te verwezenlijken (dromen wil je altijd zo snel mogelijk doen uitkomen) heb ik begin oktober een camper gekocht met alles erop en eraan. Wij zouden ons op deze manier, zelfs zonder stroom van buitenaf, moeten kunnen redden.

“Ideaal, je eigen huisje op wielen en alles bij de hand…”

Daar mijn vismaat Henk reeds in het bezit is van een camper (hij heeft een losse opzetunit) en reeds in tal van Scandinavische landen heeft gevist en gekampeerd, kwam deze trip naar Denemarken precies op het juiste moment om mijn camper eens goed te leren kennen!

Vrijdagmiddag 15 oktober vertrokken wij voor de reis naar Denemarken. Bepakt en bezakt met alles wat we maar nodig konden hebben, reden we de autobaan richting Hamburg op. De gehele reis verliep, op enkele files na, voorspoedig.

‘s Nachts tegen half 2 kwamen we op de plaats van bestemming aan in Ronaes, een klein plaatsje ongeveer 12 km. van Middelfart . Bij dit kleine dorpje ligt het schitterende Gamborgfjord, welke wij de volgende ochtend wilden bevissen. Maar eerst de slaapplaatsen in de alkoof inrichten, een kleine versnapering na de toch wel lange reis en daarna slapen.

Om 0.600 uur ging de wekker al, snel wassen, tandenpoetsen en eten. Toch ideaal zo’n camper, alles bij de hand en van alle gemakken voorzien! Werkelijk ideaal. Als wij naar buiten komen, kijken we over in een nevel gehuld Gamborgfjord . Snel worden de hengels opgetuigd. Henk vliegvisser in hart en nieren begint met een 9 foot (ca. 2.70 m .) lange vliegenhengel voorzien van een aftma 6 lijn en een eigen gebonden imitatiegarnaal.

Als kunstaasvisser wil ik beginnen met een 2.70 m . lange spinstok met een werpgewicht van 15 tot 40 gr., een Shimano Sahara 3000 molen gevuld met 12 lb. Fireline . Als kunstaas voor de zeeforel gebruik ik kleine lepels van het type Pako T16 (16gr.) en T12 (12gr.), kustpluggen van het type Gladsax (Deense kustplug), diverse soorten plastics zoals jerkworms, scatter shads, finn-s, allen gevist met een 10 tot 14 gram eriejigkop. Als attractor plaats ik ongeveer 70 cm boven het kunstaas een kunstvlieg (garnaalimitatie).

Ook de alom bekende buldo wordt gebruikt met op de hoofdlijn 2 soorten imitatiegarnalen. Naast het kunstaas ben ik ook een voorstander van levend aas, jawel de zeepier en zager zijn naast de garnaal, zandaaltjes , krabbetjes etc. een geliefd aas voor de zeeforel. Zeepieren en zagers gevist op de “stoot” (het snoekbaarssysteem) en met de verzwaarde dobber hebben ons in het verleden heel wat zeeforel opgeleverd als andere methoden uitbleven.

We beginnen meteen vooraan bij het fjord te vissen. Langzaam wadend en werpend met mijn vertrouwde 16 grams Pako lepel probeer ik de forel tot een aanbeet te verleiden. Vismaat Henk probeert hetzelfde met zijn nieuwe bellyboat en de vliegenhengel. Henk haakt al gauw zijn eerste zeeforel en kort daarna zijn tweede. Ik blijf stug doorwerpen met mijn lepel. Opeens een kreet vanuit de bellyboat , weer een vis dacht ik, maar aan het wijzen van Henk te zien was het wat anders. Vlak bij zijn bellyboat zwommen twee bruinvissen, een prachtig schouwspel. Als die jongens hier zwemmen zit er ook vis dacht ik bij mezelf.

Stug doorlepelen, soms langzaam, dan weer versnellen, blijven variëren. Een onverwachte en keiharde beuk op mijn hengel kondigt mijn eerste zeeforel aan en wat voor een! Twee, drie keer springt hij uit het water en ik heb alle moeite om hem in bedwang te houden. Na tien minuten geeft hij uiteindelijk de strijd op en kan ik hem landen. Een beer van een zeeforel, 65 cm. lang en moddervet. Nog een paar van deze jongens en mijn dag kan niet meer stuk.

Ik vang nog enkele zeeforellen, maar dan is het opeens net of alles is uitgestorven. Als Henk het water uit komt heeft hij toch 9 mooie forellen weten te vangen, zo zie je maar wat op sommige momentende voordelen kunnen zijn van een bellyboat.

De volgende dag gaan we naar Toro Huse een schitterend natuurgebied aan de Oostzee. Toro Huse staat bekend als broedgebied van vele vogelsoorten. Vooral de Denen zelf trekken hier in het weekend met het hele gezin erop uit. De visserij op zeeforel is bij de Denen in dit gebied ook populair. Men kan vissen in de ondiepere slenken of in de diepere gaten rondom dit natuurgebied.

Henk ging weer als vanouds met de bellyboat . Door het slechte weer en de harde wind was hij ook nu weer in het voordeel. Waar een ander met zijn neus tegen de wind in staat te werpen, kon hij zijn bellyboat telkens zo manoeuvreren dat hij steeds de wind in de rug had. Door de harde wind was ik als wadend visser telkens in het nadeel. Aan het eind van de rit had Henk 3 mooie zeeforellen weten te vangen en mijn scorebord stond nog steeds op 0… Soms kan deze visserij bijzonder taai zijn. Doordat de wind steeds in kracht toenam besloten we om het hier voor gezien te houden en ons heil de volgende dag weer bij het Gamborgfjord te zoeken.

De volgende morgen is het weer radicaal omgedraaid, volop zon en een strakblauwe hemel. Deze dag willen we aan de andere zijde van het fjord vissen, met diepere plekken om ’ s-middags het rif (ondiepere zandplaat) van het Gamborgfjord te bevissen. Naast het vissen met lepels, kustpluggen en allerlei soorten plastic, ga ik het vandaag met de aloude buldo gevuld met water proberen.

Voor de buldo worden aan zijlijntjes 3 verschillende vliegen geknoopt, meestal een garnaalimitatie. Door het gewicht van de buldo kan ik relatief ver werpen, maar even zo belangrijk, langzaam binnenvissen! Deze tactiek blijkt succes te hebben en in korte tijd vang ik 4 kleine zeeforellen.

Ook ’ s-middags op het rif vis ik met deze methode. Langzaam binnenvissen, af en toe versnellen, soms laten liggen, kortom variëren. Dat de zeeforel je aas komt halen zie je op een spectaculaire manier aan de hartverzakkende V-vorm achter het kunstaas. Blijf dan maar eens rustig! Op het rif vangen Henk en ik toch nog 3 mooie zeeforellen. Supersnel en ijzersterk.

Als we op de oever aankomen en richting camper lopen zit onze korte Funenvakantie er weer op. Al met al toch redelijk gevangen, al moet je met deze visserij geen wonderen verwachten. Het is met deze visserij hard werken om de nodige vissen te vangen, maar heb je eenmaal een dril van een flinke zeeforel meegemaakt, dan ben je verkocht. Zeker weten en veel succes!