Andaman eilanden 2017 (3)

Visreis.nl

Door Joris Nieuwenhof

Dag 6 is de dag waarop we naar Invisible Banks gaan. Deze locatie ligt op twee uur en drie kwartier varen enkele reis en belooft een hele bijzondere visserij te worden. Dus ook hier vertrekken we om 05:00 uur ’s ochtends.

Op deze plek komt het rif tot op 10 meter onder het wateroppervlak omhoog. Hierdoor ontstaan hier massieve golven die midden in de oceaan breken. Het is een spectaculair gezicht.

Halverwege komen we een grote school dolfijnen tegen en ook zien we een aantal geelvintonijnen ertussendoor zwemmen. Snel pakken we de popperhengels en proberen we om een geelvintonijn te vangen maar dat lukt niet helaas. Maar we zijn direct even goed wakker geschud want er zwemt hier dus genoeg.

Aangekomen op Invisible Banks gooit Lars zijn popper in het water en is het in drie seconden direct raak. Een knappe GT heeft zich vergrepen aan de popper van Lars die met een glimlach van oor tot oor voorop de punt staat.

De volgende worp van Lars is niet anders en de worp daarna ook niet. Bas, Dirk en ik staan gewoon drie nul achter in 15 minuten. Dat belooft wat. Het gaat helaas niet in dezelfde snelheid door maar we vangen hier van alles en er is echt doorlopend actie.

We vangen barracuda, Dogtooth Tuna, grouper en GT. Ook vissen we achter de boot met hele aasvissen van 3 kilo. Deze aasvissen worden tot twee keer toe gegrepen. De eerste keer precies achter de laatste haak. En de tweede keer is alles met een korte en heftige run verdwenen inclusief de stalen onderlijn!

Verder is er een groep Spanish Mackerels die veel aandacht hebben in ons aas maar het wonder boven wonder niet pakken. Jigs, poppers of shads, niets pakken ze. Ook een paar mahi mahi komen kijken maar laten zich niet verleiden. We vangen in totaal 20 vissen en we hebben rond de 40 aanbeten. Goede actie dus en wederom een mooie visdag.

De laatste visdag laat Dirk aan zich voorbij gaan. Hij wil graag het eiland bekijken want beach number seven staat in de top 10 van mooiste stranden ter wereld en hij heeft bij de lokale timmerman twee originele kleine GT’s besteld die hij graag wil ophalen.

Zijn dag is dus goed gevuld. Wij gaan deze laatste dag met drie vissers weer naar het noordelijke deel van de eilandengroep. Vandaag focussen we meer op het filmen. Foto’s hebben we al genoeg en nu is Tiger de deckhand super enthousiast als hij met de Go Pro, snorkel en zwemvliezen direct het water in duikt als we een aanbeet hebben.

In totaal vangen we deze laatste dag acht vissen en hebben we in totaal 20 aanbeten. Het is dus weer een goed gemiddelde en ik word weemoedig als Bebik de woorden ’last cast’ laat klinken.

Het was een supermooie visweek. We hebben gemiddeld en dus goed gevangen. Iedereen heeft een nieuw PR GT gevangen waarbij mijn exemplaar van 35 kilo er een was om in te lijsten (de foto natuurlijk).

De organisatie was verbluffend goed. Alles wat geregeld zou worden was ook geregeld. Het verblijf was voor Indiase begrippen heel goed dus het was een mooie en indrukwekkende visreis.

Ik ben nu twee weken terug en nog steeds kan ik me verbazen over de schoonheid en verbluffende natuur, de echte bounty eilanden met een miljoen kleuren groen en blauw, de Indiase bureaucratie met al zijn stempels, de vriendelijke mensen en veel zaken die we in Europa gewoon anders doen.

Maar dat is voor mij ook een belangrijk onderdeel van de gehele visreis. Meegaan in de lokale cultuur en gewoonten. Dat maakt voor mij een visreis compleet. Dirk, Bas en Lars, bedankt voor weer een mooie nieuwe herinnering van een gave visreis!

Wil jij hier ook eens naar toe en dit avontuur meemaken met je vismaten? Kijk dan hier    http://www.visreis.nl/bestemmingen/big-game/andaman-2/        voor de informatie over deze reis. Ben je alleen of met twee man? Dan kan je je ook aansluiten bij de groepsreis    http://www.visreis.nl/bestemmingen/big-game/groepsreis-andaman/    die we voor volgend jaar gepland hebben staan. Er zijn hier in totaal zeven plaatsen beschikbaar en er daarvan zijn de eersten al vergeven. Dus wees er op tijd bij.