Andaman eilanden 2017 (2)

Visreis.nl

Door Joris Nieuwenhoff

Op dag drie gaan we naar de Incredible Banks en we vertrekken om 05:00 uur ’s ochtends. Vandaag gaan we een hele dag jiggen. En als je denkt dat dat relaxter en minder vermoeiend is dan popperen dan kom je bedrogen uit!

Het is de bedoeling om je speedjig met een constante en snelle beweging omhoog te vissen en er voor te zorgen dat de jig ook nog eens tijdens het omhoog gaan naar de zijkanten uitslaat. Dat betekent snel draaien en korte stevige rukken aan je korte jighengel en dat allemaal tegelijkertijd. Succes!

De Incredible Banks is een rif dat vanuit een grote diepte van meerdere honderden meters omhoog komt naar zo’n 30 tot 70 meter. Hier vindt je dogtooth tonijn, GT, barracuda, groupers, haaien en soms ook marlijn en zeilvis.

Om op de Incredible Banks te komen is het bijna twee uur varen (enkele reis). Dat is het dubbele van wat we op reguliere visdagen varen. We vertrekken dan ook al om 05:00 uur ’s ochtends als de zon net aan het opkomen is.

We beginnen op een diepte van 70 meter waar zich een kleine drop off bevindt en Lars haakt binnen 15 minuten direct een mooie GT. Deze vissen zitten dus ook op dieper water en vang je niet alleen met een popper maar dus ook met de speedjig. Ondanks dat het geen hele grote vis is geeft hij een mooie drill.

Gedurende de dag verplaatsen we ons over verschillende hotspots en overal is er actie en we hebben eigenlijk doorlopend aanbeten. Aan het einde van de dag hebben we rond de 35 á 40 aanbeten gehad en hebben we 16 vissen gevangen.

Dogtooth tTuna, GT’s, Bluefin, Grouper. Helaas geen reusachtige vissen maar er zitten zeker mooie exemplaren tussen en we hebben een hele mooie en actieve visdag. Aangezien we rond 17:00 uur weer in de haven moeten zijn varen we om 14.30 uur weer richting huis met een hele mooie visdag als herinnering.

Dag vier en vijf zijn weer de reguliere visdagen van 08:00 tot 17:00 uur. Dat zijn op zich al lange dagen als je de hele dag die poppers door het oppervlakte water moet trekken. Gelukkig hebben we aan boord voldoende gekoelde dranken.

Water en cola zijn in ruime mate aanwezig en daar maken we ook gretig gebruik van. Per dag gaat er per persoon tussen de vier en zes liter vocht er doorheen. En dan nog hoef je ’s avonds bijna niet te plassen. Dan kan je wel nagaan wat je op een dag aan vocht verliest.

Dat is ook niet heel raar want het is ’s ochtends al warm en dat is iedere dag weer een voorbode van wat nog komen gaat. Overdag lopen de temperaturen op het eiland op tot boven de 35 graden. Gelukkig zijn wij dan op de visboot en hebben we een relatief verkoelende zeebries.

Maar het blijft nog steeds warm en we kleden ons ook nog eens in t-shirts met lange mouwen, handschoenen, petten, zonnebril en een buff om zoveel mogelijk uit de zon te blijven. Daarnaast smeren we ook nog met factor 50!

Op dag vier en vijf gaan we weer naar het noorden en vissen we op verschillende stekken langs en rondom de eilanden. Iedere dag stijgt het aantal aanbeten en gevangen vissen. Gemiddeld hebben we op deze dagen zo’n 15 tot 20 aanbeten en landen we 8 tot 10 vissen.

Dus de vangratio ligt rond de 50%. En je vraagt je toch echt af als je een aanbeet krijgt en slaat drie keer heel hard aan dat ze het dan toch voor elkaar krijgen om niet te haken. Maar doordat we doorlopend aanbeten krijgen is het een hele intensieve maar heerlijke visserij.

Wat ook opvalt is dat we regelmatige dubbele hookup’s hebben. De vissen zijn dan meestal met meerderen tegelijk aanwezig. Het is daarom dan ook van belang dat als iemand een aanbeet krijgt om eigenlijk direct een extra popper op twee meter achter de plek van de aanbeet te gooien. Dat geeft regelmatig resultaat.

Het mooiste moment was nog wel dat ik en Bas tegelijkertijd een mooie GT aan het drillen waren. Toen mijn GT dichterbij kwam was heel goed te zien dat er nog een andere GT omheen zwom om te zien wat zijn vriendje toch voor lekkers in zijn bek had.

Hij bleef maar rondom de vis cirkelen. Ik zei dus tegen Lars dat hij snel zijn popper er naast moest gooien. Nadat hij de camera had terug gelegd die hij ondertussen in zijn handen had en zijn popper er naast gooide was het dan ook direct raak en knalde de derde GT er vol op.

Mazzel voor Lars want het was het grootste exemplaar van de drie! Zo kan je dan ook met drie man tegelijk op de foto met een GT en dat is best bijzonder.

Wat ik ook nooit ga vergeten waren de lunches. Dat deden we regelmatig bij de mooiste ‘bounty-eilanden’ die ik ooit gezien heb. We gaan dan bij kleine eilanden in een baai voor anker want je mag niet aan wal. Maar er is daar helemaal niemand, je ziet geen andere boten, helemaal niets.

En dan zijn er ongeveer een miljoen kleuren blauw en groen te zien en het is echt overweldigend met schitterende natuur. Daarbij nemen we dan ook een verkoelende duik of snorkelen even een rondje rondom de boot.

En vervolgens staat onze lunch met rijst of noodles en komkommer/tomaat en andere heerlijkheden al weer klaar. De kapitein Bibek en de deckhand Tiger zorgen bijzonder goed voor ons. Naast de lunch zien ze ook feilloos waar de vis zich bevindt of weten ze windpruiken in no time uit je lijn te halen.

Op de laatste dag heeft Tiger zelfs met snorkel en zwemvliezen hele mooie onderwaterbeelden gemaakt van de vissen die we vingen. Kortom, deze jongens zorgen erg goed voor ons en snappen het spelletje erg goed.

Op de weg terug stopt Bibek nog op een hele scherpe rand langs een eiland en Bas en haken hebben weer een dubbel hook up met nu een grouper en een needlefish. We besluiten de grouper mee te nemen en in ons restaurant klaar te laten maken. Een goede keuze blijkt op die avond waar we genieten van een heerlijk bereide en zelf gevangen vis.