Standpunten politieke partijen
Beste sportvissers,
De afgelopen dagen zijn in ieder geval in Rotterdam, Amsterdam en Utrecht de voornaamste politieke partijen gevraagd naar hun standpunten inzake de hengelsport. We verwachten donderdag de antwoorden terug te krijgen en zullen deze dan via de belangrijkste websites worden bekendgemaakt.
Hieronder vind je de gestelde vragen die je ook bij de politieke partijen in jouw eigen gemeente kunt neerleggen. Probeer de antwoorden die je krijgt onder zoveel mogelijk sportvissers te verspreiden!

VRAGEN AAN POLITIEKE PARTIJEN

1) Hoe staat u tegenover de hengelsport; een hobby waar circa 2 miljoen
Nederlanders veel plezier aan beleven en die goed is voor een jaaromzet van bijna 700 miljoen euro?
Meer info over dit onderwerp: www.sportvisserijnederland.nl/sportvisserij_nederland/feiten_en_cijfers/

2) Kan de kiezer erop rekenen dat u zich inzet om de
sportvismogelijkheden in uw gemeente te behouden en waar mogelijk te
vergroten?

3) Hoe staat uw partij tegenover vislessen op basisscholen, waarbij
kinderen onder bekwame begeleiding leren over de biologie in en rond
het water, verantwoord leren vissen en hoe respectvol om te gaan met
de natuur?
Meer info over dit onderwerp: www.sportvisserijnederland.nl/sportvissers/jeugd/vissenschool/?page=vissenschool

4) Hoe staat uw partij tegenover Actief Biologisch Beheer (ABB)
waarbij op grote schaal vissen als brasem en karper wordt geruimd als
alternatief voor baggeren om helder water te verkrijgen? ABB is geen
bewezen effectieve methode om water blijvend helder te krijgen terwijl
brasem en karper zeer waardevolle vissen voor de hengelsport zijn.
Meer info over dit onderwerp: www.sportvisserijnederland.nl/vis_en_water/visstand_en_visserij/?page=actief_biologisch_beheer

Met vriendelijke groet,
Juul Steyn
Juul Steyn, Amsterdam,, 23/02/2010

REAGEER

Hans

Goed initiatief Juul.

mark
.

laat het maar weten op deze site ,ben benieuwd........

.

Inderdaad een goed initiatief. Alleen zou ik graag gezien hebben dat er nog een vraag aan was toegevoegd, namelijk wat de betreffende partij in het verleden voor de sportvisserij gepresteerd heeft.
Dan kunnen we het oprechtheidsgehalte van de antwoorden beter inschatten.

Vriendelijke groet

Juul Steyn

Beste Fuut,
Daar heb je een punt en voor de landelijke verkiezingen zal ik dat zeker meenemen. Nu gaat het er echter om dat de partijen zich duidelijk uitspreken over de hengelsport en daar kunnen we hen vervolgens aan houden. Het is in ieder geval prettig te zien dat de partijen de hengelsport serieus nemen en de tijd nemen om een zo goed mogelijk antwoord te formuleren. Op mijn verzoek neemt Sportvisserij Nederland de steden Utrecht en Den Haag voor haar rekening, dus dan hebben we in korte tijd toch nog een behoorlijk deel van de grote gemeentes kunnen coveren. Als de overige sportvissers ook nog een beetje onderzoek doen, moet het helemaal goed komen.
Gegroet!
Juul

.

Juul, je reageert zoals ik gehoopt had. Bij de gemeenteraadsverkiezingen dit jaar is het voor het eerst dat dit soort vragen gesteld wordt. Dan is vragen naar de opstelling van politici in het verleden niet zo gewenst. Voor de landelijke verkiezingen zijn die vragen wèl relevant. Ik ben blij dat je dat opgepikt hebt.

Vriendelijke groet