Hey Witte,
Waarom inschrijven in Belgie? inschrijven in Nederland is veel makkelijker en u mag met deze ook in Belgie varen, ge krijgt gewoon een Nederlands registratie nr. bij de post in nl. kan u dit snelheidsbewijs verkrijgen.Betalen nr plakken op uw boot en varen ,maar wel is een vaarbewijs vereist.
Witte,
Voor uw boot te laten registreren in Belgie,
Heb je zeker nodig,
CE attest van de boot,
Ce attest van de motor,
En ga dan naar de site,mobilit.belgium.be
Daar moet je zelf alles in vullen.
Immatriculatie plaatje is brief geworden €50
vlaggenbrief €50 voor 5 jaar.
geen CE attest is niet inschrijven
Binnenkort(2015) dienen al de belgische boten ingeschreven in Nedereland een corectieve oefening uitvoeren, dixit , hun boten in te schrijven in Belgie , Nederlandse registratie nummers aangebracht op Boten van Belgische eigenaars zullen dan niet meer geldig zijn en dit ten koste een geld boete oplopend tot € 1500
artikel komt uit vakblad ;Royal Brussels yacht club
kan je eens preciseren welk artikel precies, hun site RYCB is Franstalig....
geloof er eerlijk gezegd niet veel van.....maar goed, eerst artikel vinden.....
ik ben eens gaan kijken op internet, vond dit terug maar geen datum te vinden, toch de moeite waard eens te lezen;
In Nederland is het goedkoper en veel sneller. Je gaat er naar het lokale postkantoor en stapt enkele minuten later buiten met een geldige registratie. In België moet je naar het postkantoor (fiscale zegels 50 €), naar het gemeentehuis (nationaliteitsbewijs op zegel en bewijs van woonst) en dan naar de Dienst der scheepvaart om alles af te geven. Naar aanleiding van een PV, uitgereikt door de scheepvaartpolitie van Antwerpen aan een jetskiër, varende als Belg met Nederlandse registratie niet over een vlaggenbrief beschikte, werd door ons de wetgeving onderzocht .
Volgens volgende wetteksten was deze PV onterecht en werd de zaak ook zonder gevolg geklasseerd door het parket van Dendermonde.
· Volgens de Europese regelgeving mogen de onderdanen van EU lidstaten hun pleziervaartuig in een andere EU lidstaat laten inschrijven.
· De bestuurders van buitenlandse plezierboten moeten in het bezit zijn van de scheepspapieren die door hun land van herkomst worden geëist.
· De snelvarende buitenlandse plezierboten moeten hun nationale vlag voeren en op de voorsteven het letterteken van hun land van herkomst dragen.
· De gemachtigde ambtenaar levert voor elk ingeschreven pleziervaartuig een vlaggenbrief af tot bewijs van het recht de Belgische vlag te voeren. De vlaggenbrief wordt ondertekend door de gemachtigde ambtenaar. Naast of door de handtekening wordt de stempel van het bestuur van de Maritieme Zaken en van de Scheepvaart aangebracht. (niet van toepassing als men onder een andere vlag vaart dan de Belgische) · Het ANWB uit Nederland voegde er aan toe dat men al geruime tijd geen vlaggenbrieven meer uitreikt en men dus ook geen kan bezitten.
Ik moet binnenkort ook een boot inschrijven. Nu heb ik gehoord.....
-Dat ik als Belg mijn boot kan inschrijven in Nederland.
-Maar dat ik dan niet in een ander land als Nederland zou mogen varen.
-Indien ik hem in België zou registreren , mag ik overal ter wereld varen.
Het Nederlandse registratiebewijs is alleen geldig op de Nederlandse binnen wateren.
Registratie is verplicht op vrijwel alle binnenwateren. Voor de Eems/Dollard, de Westerschelde, het Kanaal van Gent naar Terneuzen en de Grens-Maas is deze verplichting niet in het daar geldende scheepvaartreglement opgenomen. Daar kan wel een registratieplicht gelden op grond van een plaatselijke verordening. Geadviseerd wordt ook bij het varen op die wateren het vaartuig te laten registreren.
Er zit verandering aan te komen maar mijn zoon zijn snelvaarder (zware speed boot) is nog steeds ingeschreven in Nederland en dit na reeds diverse controles hier in België.
Het is simpel en "stukken" goedkoper dan hier in pestwetland.
Heb een boot 2 dehands gekocht die is ingeschreven in Nederland kan ik het bestaande nummer YG 36 65 van de verkoper overnemen?wat moet ik daarvoor dan doen?
Patrick, gewoon samen met de vorige eigenaar bij een nederlands postkantoor binnenlopen en daar laten overregistreren. Een paar weken later krijg je per post je immatriculatiekaartje toegestuurd. Fluitje van een cent.
Ik vaar zo al 2 jaar rond op de Leie, maar ik hoor de wildste verhalen dat het niet zou mogen en er boetes uitgedeeld worden. Ik vermoed omdat de nederlandse vlag niet uithangt en het kenteken van NL op de voorboeg ontbreekt ? Ik weet het niet.
Ik heb vandaag een e-mail gestuurd naar registration.yachting@mobilit.fgov.be . Hopelijk komt nu duidelijkheid.
Dag Jean, heb je zover al een antwoord gekregen? Ga hier namelijk eerstdaags mijn boot registeren en zou dit bij voorkeur doen in Nederland. Gewoon omdat het zoveel eenvoudiger is. Het gaat om een pleziervaartuig maar als je hier in België dingen opzoekt maken ze het toch graag zo moeilijk!! Ze halen het woord plezier uit pleziervaartuig! Groeten
heb al geruime tijd een snelle motorboot en deze is in Nederland gekocht en was daar ingeschreven ik heb deze registratie gewoon overgenomen van de vorige eigenaar. Maar hoor de laatste tijd steeds meer verhalen over hoge boetes in Belgie als je als belg je vaartuig niet registreerd in Belgie zelf.
Hallo Bart. Ja man die wetgeving is wat.. Ben vorige week naar Oostende geweest DIV om mn boot in te schrijven. M'n boot is een open consoleboot 4,4mx1,8m met 30pk bb) Ik wil met mijn boot gaan vissen in Nederland maar zeker ook op de Maas in België. Deze info gaf ik door aan het loket DIV. Dit werd me als antwoord gegeven .... Ten eerste moet ik een immatriculatie hebben voor mn boot en bijkomend zeiden ze me ook dat ik een vlaggenbrief moet aanvragen (om te varen in het buitenland) De meeste van mijn viskameraden hebben, als Belg zijnde, hun boot ook ingeschreven in Nederland. Éen van hen kreeg onlangs nog degelijke controle in Nederland en was in orde. Nu mag je als je boot ingeschreven is in Nederland, sowieso varen in Nederland. Volgens DIV Oostende ben pas in overtreding als je in België (binnenwateren) zou varen. Was zaterdag in Nieuwpoort (haven) en heb daar even gepraat met een agent vd scheepvaartpolitie. Ik legde alles zoals bovenstaand uit en ze vertelden met dat ik voor binnenwateren België, Nederland helemaal geen vlaggenbrief nodig heb. Alsook dat Belgen van wie hun boot in Nederland is ingeschreven ook geen boete krijgen. De wet was (denk vorige maand) gewijzigd. Wel spijtig want die vlaggenbrief kost 147 euro, immatriculatie 147euro. In Nederland is dit alles toch een heel stuk eenvoudiger, goedkoper en sneller! De site vd overheid is niet up to date. En op verschillende kanalen van ons eigen overheid (DIV, scheepvaartpolitie) krijg je verschillende info!! Hoe moet je dit alles kunnen volgen als je (zoals in mijn geval) nog geen ervaring mee hebt. Eerlijk gezegd weet ik momenteel niet wie ik moet geloven.
vandaag contact gehad met het FOD zij wisten mij te vertellen dat ik als belg zonder problemen mijn boot kan registreren in nederland, hier krijg ik dan een registratie nummer en registratie pasje van. Met deze registratie ben ik in orde om in Nederland te varen maar niet in Belgie en sommige andere landen. Voor in orde te zijn in Belgie en de rest van Europa moet ik een ICP aanvragen.
ik sta op het punt om boot in Nederland te kopen. Geldt het nog steeds dat ik met vorige eigenaar naar postkantoor kan gaan en deze overzetten op mijn naam. Zij zeiden van wel.
En waar mag ik dan varen ?
Iemand die hier de juiste inlichtingen omtrent heeft ?
Hey Witte,
Waarom inschrijven in Belgie? inschrijven in Nederland is veel makkelijker en u mag met deze ook in Belgie varen, ge krijgt gewoon een Nederlands registratie nr. bij de post in nl. kan u dit snelheidsbewijs verkrijgen.Betalen nr plakken op uw boot en varen ,maar wel is een vaarbewijs vereist.
Witte,
Voor uw boot te laten registreren in Belgie,
Heb je zeker nodig,
CE attest van de boot,
Ce attest van de motor,
En ga dan naar de site,mobilit.belgium.be
Daar moet je zelf alles in vullen.
Immatriculatie plaatje is brief geworden €50
vlaggenbrief €50 voor 5 jaar.
geen CE attest is niet inschrijven
In nl is dat formulier ce dus niet nodig dan zal het dat worden denk al ast bedankt
Binnenkort(2015) dienen al de belgische boten ingeschreven in Nedereland een corectieve oefening uitvoeren, dixit , hun boten in te schrijven in Belgie , Nederlandse registratie nummers aangebracht op Boten van Belgische eigenaars zullen dan niet meer geldig zijn en dit ten koste een geld boete oplopend tot € 1500
artikel komt uit vakblad ;Royal Brussels yacht club
Lode
kan je eens preciseren welk artikel precies, hun site RYCB is Franstalig....
geloof er eerlijk gezegd niet veel van.....maar goed, eerst artikel vinden.....
grt
wim
ik ben eens gaan kijken op internet, vond dit terug maar geen datum te vinden, toch de moeite waard eens te lezen;
In Nederland is het goedkoper en veel sneller. Je gaat er naar het lokale postkantoor en stapt enkele minuten later buiten met een geldige registratie. In België moet je naar het postkantoor (fiscale zegels 50 €), naar het gemeentehuis (nationaliteitsbewijs op zegel en bewijs van woonst) en dan naar de Dienst der scheepvaart om alles af te geven. Naar aanleiding van een PV, uitgereikt door de scheepvaartpolitie van Antwerpen aan een jetskiër, varende als Belg met Nederlandse registratie niet over een vlaggenbrief beschikte, werd door ons de wetgeving onderzocht .
Volgens volgende wetteksten was deze PV onterecht en werd de zaak ook zonder gevolg geklasseerd door het parket van Dendermonde.
· Volgens de Europese regelgeving mogen de onderdanen van EU lidstaten hun pleziervaartuig in een andere EU lidstaat laten inschrijven.
· De bestuurders van buitenlandse plezierboten moeten in het bezit zijn van de scheepspapieren die door hun land van herkomst worden geëist.
· De snelvarende buitenlandse plezierboten moeten hun nationale vlag voeren en op de voorsteven het letterteken van hun land van herkomst dragen.
· De gemachtigde ambtenaar levert voor elk ingeschreven pleziervaartuig een vlaggenbrief af tot bewijs van het recht de Belgische vlag te voeren. De vlaggenbrief wordt ondertekend door de gemachtigde ambtenaar. Naast of door de handtekening wordt de stempel van het bestuur van de Maritieme Zaken en van de Scheepvaart aangebracht. (niet van toepassing als men onder een andere vlag vaart dan de Belgische) · Het ANWB uit Nederland voegde er aan toe dat men al geruime tijd geen vlaggenbrieven meer uitreikt en men dus ook geen kan bezitten.
Ik moet binnenkort ook een boot inschrijven. Nu heb ik gehoord.....
-Dat ik als Belg mijn boot kan inschrijven in Nederland.
-Maar dat ik dan niet in een ander land als Nederland zou mogen varen.
-Indien ik hem in België zou registreren , mag ik overal ter wereld varen.
Klopt dit nu of niet.
Barry,
da's dikke zever, schrijf je boot in NL maar in, zorg wel dat je alle nodige documenten bij hebt, en je mag overal varen in EU.
grt
wim
nederlandse registratie is enkel in Nederland geldig:
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Waar-is-registratiebewijs-geldig.aspx?path=Portal/Particulier/Vaartuigen/Registratiebewijs en registratieteken
Het Nederlandse registratiebewijs is alleen geldig op de Nederlandse binnen wateren.
Registratie is verplicht op vrijwel alle binnenwateren. Voor de Eems/Dollard, de Westerschelde, het Kanaal van Gent naar Terneuzen en de Grens-Maas is deze verplichting niet in het daar geldende scheepvaartreglement opgenomen. Daar kan wel een registratieplicht gelden op grond van een plaatselijke verordening. Geadviseerd wordt ook bij het varen op die wateren het vaartuig te laten registreren.
Varen on Belgische vlag zorgt ervoor dat je ook zonder vaarbewijs mag varen met de jetski/boot. Dit wel op zee. Telt dit ook onder Nederlands vlag
Er zit verandering aan te komen maar mijn zoon zijn snelvaarder (zware speed boot) is nog steeds ingeschreven in Nederland en dit na reeds diverse controles hier in België.
Het is simpel en "stukken" goedkoper dan hier in pestwetland.
Heb een boot 2 dehands gekocht die is ingeschreven in Nederland kan ik het bestaande nummer YG 36 65 van de verkoper overnemen?wat moet ik daarvoor dan doen?
Patrick, gewoon samen met de vorige eigenaar bij een nederlands postkantoor binnenlopen en daar laten overregistreren. Een paar weken later krijg je per post je immatriculatiekaartje toegestuurd. Fluitje van een cent.
Ik vaar zo al 2 jaar rond op de Leie, maar ik hoor de wildste verhalen dat het niet zou mogen en er boetes uitgedeeld worden. Ik vermoed omdat de nederlandse vlag niet uithangt en het kenteken van NL op de voorboeg ontbreekt ? Ik weet het niet.
Ik heb vandaag een e-mail gestuurd naar registration.yachting@mobilit.fgov.be . Hopelijk komt nu duidelijkheid.
Dag Jean, heb je zover al een antwoord gekregen? Ga hier namelijk eerstdaags mijn boot registeren en zou dit bij voorkeur doen in Nederland. Gewoon omdat het zoveel eenvoudiger is. Het gaat om een pleziervaartuig maar als je hier in België dingen opzoekt maken ze het toch graag zo moeilijk!! Ze halen het woord plezier uit pleziervaartuig! Groeten
heb al geruime tijd een snelle motorboot en deze is in Nederland gekocht en was daar ingeschreven ik heb deze registratie gewoon overgenomen van de vorige eigenaar. Maar hoor de laatste tijd steeds meer verhalen over hoge boetes in Belgie als je als belg je vaartuig niet registreerd in Belgie zelf.
Hallo Bart. Ja man die wetgeving is wat.. Ben vorige week naar Oostende geweest DIV om mn boot in te schrijven. M'n boot is een open consoleboot 4,4mx1,8m met 30pk bb) Ik wil met mijn boot gaan vissen in Nederland maar zeker ook op de Maas in België. Deze info gaf ik door aan het loket DIV. Dit werd me als antwoord gegeven .... Ten eerste moet ik een immatriculatie hebben voor mn boot en bijkomend zeiden ze me ook dat ik een vlaggenbrief moet aanvragen (om te varen in het buitenland) De meeste van mijn viskameraden hebben, als Belg zijnde, hun boot ook ingeschreven in Nederland. Éen van hen kreeg onlangs nog degelijke controle in Nederland en was in orde. Nu mag je als je boot ingeschreven is in Nederland, sowieso varen in Nederland. Volgens DIV Oostende ben pas in overtreding als je in België (binnenwateren) zou varen. Was zaterdag in Nieuwpoort (haven) en heb daar even gepraat met een agent vd scheepvaartpolitie. Ik legde alles zoals bovenstaand uit en ze vertelden met dat ik voor binnenwateren België, Nederland helemaal geen vlaggenbrief nodig heb. Alsook dat Belgen van wie hun boot in Nederland is ingeschreven ook geen boete krijgen. De wet was (denk vorige maand) gewijzigd. Wel spijtig want die vlaggenbrief kost 147 euro, immatriculatie 147euro. In Nederland is dit alles toch een heel stuk eenvoudiger, goedkoper en sneller! De site vd overheid is niet up to date. En op verschillende kanalen van ons eigen overheid (DIV, scheepvaartpolitie) krijg je verschillende info!! Hoe moet je dit alles kunnen volgen als je (zoals in mijn geval) nog geen ervaring mee hebt. Eerlijk gezegd weet ik momenteel niet wie ik moet geloven.
vandaag contact gehad met het FOD zij wisten mij te vertellen dat ik als belg zonder problemen mijn boot kan registreren in nederland, hier krijg ik dan een registratie nummer en registratie pasje van. Met deze registratie ben ik in orde om in Nederland te varen maar niet in Belgie en sommige andere landen. Voor in orde te zijn in Belgie en de rest van Europa moet ik een ICP aanvragen.
ik sta op het punt om boot in Nederland te kopen. Geldt het nog steeds dat ik met vorige eigenaar naar postkantoor kan gaan en deze overzetten op mijn naam. Zij zeiden van wel.
En waar mag ik dan varen ?
Iemand die hier de juiste inlichtingen omtrent heeft ?