molen Daiwa opus slip werkt niet
Beste medevissers,
Afgelopen zomer heb ik op aanraden van mijn winkelier een Daiwa opus plus E4500A gekocht voor de lichte pilker visserij op gul en zeebaars (ca 80 euro). Na 1 enkele trip startte de slip in een relatief lichte stand met horten en stoten op. Molen is teruggegaan en voorzien van nieuwe slipschijven. Bij thuiskomst bleek het nog niet goed en heb ik de molen terug gestuurd. Na reparatie bij Daiwa in Engeland de molen weer terug, maar bij alle 3 de spoelen is de slip echt slecht te noemen. Ik heb de winkelier al aangegeven om bij te willen betalen voor een duurdere en betere molen, maar deze geeft aan dat Daiwa dat niet wil doen. Daiwa zelf heb ik gebeld, maar deze bellen niet terug. Weet iemand hoe het kan dat de slip zo slecht werkt? Lijkt toch in de molen te zitten, want alle 3 de spoelen hebben er last van. Toch jammer dat een molen van ruim 80 euro na 1 keer vissen de prullenbak in kan. Ik hoor graag jullie advies, ook voor een eventueel aan te raden andere molen voor de lichte visserij op gul en zeebaars.
Afgelopen zomer heb ik op aanraden van mijn winkelier een Daiwa opus plus E4500A gekocht voor de lichte pilker visserij op gul en zeebaars (ca 80 euro). Na 1 enkele trip startte de slip in een relatief lichte stand met horten en stoten op. Molen is teruggegaan en voorzien van nieuwe slipschijven. Bij thuiskomst bleek het nog niet goed en heb ik de molen terug gestuurd. Na reparatie bij Daiwa in Engeland de molen weer terug, maar bij alle 3 de spoelen is de slip echt slecht te noemen. Ik heb de winkelier al aangegeven om bij te willen betalen voor een duurdere en betere molen, maar deze geeft aan dat Daiwa dat niet wil doen. Daiwa zelf heb ik gebeld, maar deze bellen niet terug. Weet iemand hoe het kan dat de slip zo slecht werkt? Lijkt toch in de molen te zitten, want alle 3 de spoelen hebben er last van. Toch jammer dat een molen van ruim 80 euro na 1 keer vissen de prullenbak in kan. Ik hoor graag jullie advies, ook voor een eventueel aan te raden andere molen voor de lichte visserij op gul en zeebaars.
een slechte winkelier deze had na mij inziens je een andere molen moeten leveren en dit verschil met zelf met daiwa
moeten regelen
hg jan
Volgens mij heb je volgens de Nederlandse wet recht op een goed product!
Ik ben het met Jan eens. Je koopt op aanraden van je winkelier een molen, die niet werkt en na reparatie en 3 verschillende spoelen nog steeds niet werkt. Het zou de winkelier sieren als de molen omgeruild kan worden voor een vergelijkbaar model en dat hij het oplost.
Zeer trieste zaak vind ik het. Je betaald toch ook met goed geld lijkt me. Altijd hetzelfde mooie praatjes van de verkopers en producenten maar als er iets mis is neemt niemand zijn verantwoordelijkheid.
Echter ik vrees dat een molen met drie spoelen van 80 euro wel wat optimistisch is. Ik zou je een Penn spinfisher aan bevelen. Prijs kwaliteit is dit echt top. Is wat ruiger en zwaarder tov de japanse merken in dezelfde prijsklasse maar wel duurzamer en degelijker. Wil je een high tech lichtgewicht molen voor deze visserij moet je al naar een twinpower SW ofzo maargoed das een veelvoud van de prijs.
Deze molen kost iets van 60 a 70 euro, voor dat geld kan je nu eenmaal niet een molen met een superslip verwachten.
Een beetje goede zeemolen kost minimaal 150 euro voor een beetje kwaliteit en dan zelfs voor die prijs moet je goed uitkijken.
Bovendien is de molen waar je het over hebt een 400 grams molen, niet echt een molen om eens zwaar lood of een flinke pilker met vis en al te takelen. Je zou eens marktplaats in de gaten moeten houden, en zoek dan eens op Mitchell 498, met een beetje mazzel kan je zo voor 50-60 euro een redelijke 498 vinden, gaat je leven lang mee.
Wil je iets nieuws dan zal je toch wat dieper in de buidel moeten tasten, reken op 150euro tot 200 euro voor een goede zeemolen.
Erik,
Ik kan mij niet voorstellen dat een winkelier het hier bij laat. Helemaal niet als jij zelf aanbied bij te willen betalen voor een andere. Daiwa is waardeloos als het gaat om antwoord geven.
Ik zou zeggen: geef de winkelier nog een kans. Hij /zij is degene die jou de molen verkocht heeft en is hiervoor verantwoordelijk. Laat hem het maar uitvechten met Daiwa. Weigert hij weer dan zou ik zijn naam hier bijplaatsen. Ben benieuwd.
Je winkelier is wettelijk verplicht een ondeugdelijk product terug te nemen (zie website Radar) Hij moet het verder uitvechten met Daiwa, daar heb jij niets mee te maken. Immers je bent een contract met de winkelier aangegaan en niet met Daiwa.
Hoi Erik,
Slip van een 80 Euro molen moet gewoon werken klaar. Dit heeft niets met pilkervisserij te maken. Een slip werkt of werkt niet. Als hij niet naar behoren werkt dan mag je een beroep doen op de winkelier, die verkoopt jou je molen zelfs aangeraden.
Het feit blijft wel dat ik het persoonlijk ook een licht molen vind voor pilker visserij.
Marktplaats is inderdaad een goed alternatief voor nieuw maar kijk uit met wat je koopt. Persoonlijk ben ik geen fan van de chineese lijn van PENN. Je ziet ze ook tevaak op MP staan, relatief nieuwe molens. Ik heb dan altijdz zoiets.....zou er wat mee zijn? Heb je al eens gedacht om met een 2speed reel te vissen. Dit geeft zoveel meer dril plezier. Een double speed reel van Shimano, Daiwa of accurate is super. Ik vis zelf al jaren problemloos met een Shimano Saragosa werpmolen.
Stap hoger is inderdaad Twinpower of Stella en van Daiwa zul je toch echt richting een Certate of Saltiga moeten gaan. De oude Saltiga's zijn worden wel eens op MP aangeboden en zijn zeer zeker de moeite waard mits in geode staat.
En tip.....spoel in de winkel wat dyneema erop en hang er een volle emmer water aan (15KG)vertikaal en speel dan even met de slip. hier moet de molen gewoon tegen bestand zijn.
Misschien dat upgraden met carbon schijven verbetering brengt:
http://www.ebay.nl/itm/Daiwa-carbon-drag-OPUS-PLUS-4500-5000-5500-6000-/121537060331?hash=item1c4c2c5deb:g:SYQAAOSw-nZTqaml
Wel een poging waard, lijkt me.
Ik ben zeer benieuwd naar de naam van de winkelier....
De vraag is of het inderdaad een ondeuglijk product is, ik lees dat het probleem is gekomen nadat er eenmaal mee is gevist.
Dan denk ik onmiddelijk dat de molen niet is afgespoelt na gebruik in zoutwater, iets wat je altijd moet doen, ook met een 500 euro molen.
Waarschijnlijk slipschijven verroest.
Ik zou sowieso een reel gebruiken voor te pilkeren, als het echt een molen moet zijn kijk dan even op de website van cordes travel, zie je meteen wat hun gebruiken in noorwegen.
Bedankt voor jullie reacties. Mijn standpunt was al duidelijk wordt alleen bevestigd. Ik was ook zeker niet op zoek naar een topmolen (is maar voor hooguit 2x per jaar). Maar dit is wel heel erg. Mijn vismaat vist met de Spro zalt arc van 95 euro en doet dit al jaren probleemloos. Het hoeft dus niet altijd duur te zijn om goed te zijn. Inmiddels heb ik meer gelijke klachten over Daiwa gehoord. Wat service betreft: Fauna hengelsport heeft bijvoorbeeld wel eens een soort gelijk probleem voor mij opgelost. Helaas was dit een andere winkelier.
Hallo Erik,
Het is allemaal maar relatief hoor die molen handel. Ik heb dezelfde Spro Zalt Arc na één enkele keer weg kunnen gooien. E.a. cheap kunstof ringetje binnenin de as was gebroken en daardoor zijn tandwielen beschadigd.
Ik viste vroeger eigenlijk steevast met de Daiwa's gold Onverslijtbaar natuurlijk maarnate ik meer ging vissen ben ik wel overgegaan op lichtere molens.
Fauna heft my ook prima geholpen en je kunt goede deals maken met gebruikte top hengels.
Kortom wil je voor zeker weten goed koop dan op marktplaats een geode maar gebruikte daiwa gold, daar kom je i.i.g. altijd mee terug en laat je niet in de steek. Wil je voor lichter spul dan ben ik toch bang dat je onder de 100.- de kans loopt om een chinees onding te kopen waarbij iedereen roept dat het een goed apparaat is.
Zoals ik al zei, probeer i.i.g. de slip en molenwerk uit met 15KG belasting in de zaak.
Succes met kiezen
Zoals gezegd heb jij als consument helemaal niks te maken met de fabrikant. De winkelier draagt wettelijk de volledige verantwoordelijkheid naar jou toe.
Die heeft maar te zorgen dat jouw molen goed gerepareerd wordt en als dat niet kan MOET hij tevens GRATIS een nieuwe leveren.
Maar als hij zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen en de wet respecteren dan heb je gewoon een probleem. Voor 80 Euro ga je geen juridische procedure starten dat schiet niet op natuurlijk. Het jammere is dat die winkelier dat ook weet. Mocht je een rechtsbijstandverzekering hebben dan kun je die ff aan het werk zetten want dat kost niks. Baat het niet ....
En anders rest je niks anders dan inderdaad deze winkelier zg te "namen & shamen". Dat kost hem hoe dan ook omzet en zal hij de volgende x misschien anders handelen dus dan help je hopelijk toekomstige klanten..
Heb een Mitchell 498 als je interesse heb mag je hem hebben voor 45.00 euro zit vol gespoeld met een zeer goede dinema en een dikke voorslag mail is .(JavaScript must be enabled to view this email address)
Hallo Jan,
Niet bij laten zitten. Zoals al is gezegd, dit is het probleem van de winkelier en niet van jou. Hij hoort service te verlenen en een nieuwe molen te geven en daarna zelf het probleem op te lossen met de fabrikant. Mensen geven vaak het merk de schuld en dat is niet terecht. Het is de winkelier die bepaalt of je garantie krijgt of niet en niet andersom... Voor die mannen van Daiwa is het vervangen van zo'n molen peanuts. Voor 80 euro moet de slip toch zeker werken
Groeten,
Dennis
Je weet wat je al wist... waarom dit soort vragen op een forum belanden en wat je er mee op schiet. Dit is iets tussen jou en de winkelier en daar kunnen wij niets aan veranderen. Suc6