koeling bevroren
Allen,
Vooreerst een geslaagd 2009 gewenst aan iedereen.

Gisteren toch maar de gok gewaagd en wat gaan bikkelen met de boot. Eenmaal de boot op het water lag en de motor gestart bleek het koelwater niet te stromen, dit was bevroren. Ik heb de motor even zo laten draaien en na enkele minuten was het terug ok.
Mijn vraag is of dit niet schadelijk is voor de waterpomp voor de boot?
Nog mensen met ervaring hierover?

Snkgrt,
N.
Nico, Be, 04/01/2009

REAGEER

Gravatar
Baitrebel
.

Niet goed. Je impellor kan op deze manier beschadigd raken. Beter had je de boot even in het water laten liggen om het de kans te geven te ontdooien. de motor warmt ook veel te snel op zonder koeling. Misschien heb je geluk gehad en was alleen de indicatie van je koelwater bevroren (straaltje) en niet de thermostaat. Rijwind veroorzaakt een koudere lucht en laat de boel bevriezen. Eenmaal in het (open)water gewoon een bakkie doen en dan pas starten.

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
Marco
.

Als het water in je impellerhuis bevriest, dan breken de impellerbladen bij het aantrekken van de motor al af. Einde koeling. Heel toevallig heeft een vriend van me uit Gorssel het (ondanks waarschuwingen) ook net gepresteerd.

Als je je motor niet oververhit hebt, is de schade waarschijnlijk heel beperkt. Ik zou toch de waterpomp laten nazien. Een impeller vervangen kost niet veel. De schade die je kunt oplopen met een defecte pomp is wel aanzienlijk.

  • 15 years and 4 months geleden
Gravatar
Wout
.

Het beste is de bbm vorstvrij bewaren, indien dit niet mogelijk is, de bbm in iedergeval ruim voor een eventuele vorst periode, ophangen zodat het overige koelwater er uitkan lopen en door blazen met lucht, als je gaat vissen, de bbm in het water laten hangen en laten ontdooien, voorkom in iedergeval dat de impeller vast zit, zodat zoals Marco al zegt, de Impeller niet kapot getrokken word, en kontroleer zeker of de kontrole straal of de hoofd uitlaat, water geeft.
Ook is het belangrijk dat de staartvinolie word nagekeken, als er lekkage bij de oliekering is, komt er water in het staartstuk met alle gevolgen van dien, die vriest kapot, het is te zien als de olie er uit ziet als melk.

Gr Wout

  • 15 years and 4 months geleden