Alu of poly
Stel ik vis regelmatig op de rivieren. Stel dat ik een paar keer per jaar het zout op ga. Zou ik dan echt beter af zijn met een polyester boot? Zo ja, een gipsy misschien? Ik heb al eens een alu boot gehad die ook mee naar Denemarken was geweest, ik heb er nooit wat van memerkt.
Bob, onbekend, 07/05/2014

REAGEER

Gravatar
Dennis
.

Er varen m.i. heel veel aluminium boten op zee. Als je twijfelt, dan is er wat aan de hand met de kwaliteit van de alu boot. wellicht is het voor de duurzaamheid beter om de alu boot uit het zeewater te halen na een visdag. Ik ga graag en regelmatig met vakantie naar Florida (ultieme visparadijs!), daar zie ik de ganse dag aluminium (vis-)boten in de havens en op zee liggen. Ik kan me niet voorstellen dat die (dure) alu boten na korte tijd gebreken zouden vertonen. Ik ben persoonlijk liefhebber van poly boten (heb er zelf een van Scandinavische makelij) maar vaar en vis ook veel met de alu boten van mijn vismaten. Onlangs nog op de Oostzee geweest (zalmvissen) met hun Amerikaanse alu boten. Erg veel plezier mee beleefd, ze hebben bewezen dat het ook perfecte boten zijn voor de zeevisserij! Uiteraard speelt persoonlijke keuze een belangrijke rol. Jezelf goed laten informeren/adviseren is al een halve stap naar de juiste keuze. Succes!

  • about 9 years and 12 months geleden
Gravatar
Bob
.

Thnx Dennis. Ik hoop dater nog iemand ervaring heeft. Ik ben benieuwd naar stoelpoten en assesoires. En ook je electro motor, meestal roesten boutjes en zo al op zoet water laat staan zout. Ik weet dat je alles er na kan afspoelen maar er is niet altijd zoet water voor handen. Laat staan dat je na een dag vissen het wel zat bent. Ik duid dan op meerdere dagen (tripje) dan vind je het wel eens best. Ps. de lagers van de trailer houd ik wel uit het water.

  • about 9 years and 12 months geleden
Gravatar
Luc
.

Ik denk dat het antwoord genuanceerd moet worden.

Alles hangt af van de inrichting van de aluminium boot. Is het een zuivere aluminium kuip (zoals bv. de Tinn Silver modellen) met rubber of kunststof bekleding, dan is dat geen enkel probleem voor zover je alles na de visdag grondig met zoet water afspoelt.

Ik zou echter nooit of te nimmer met een 16 of 17 voet Lund of Alumacraft de zee opgaan. Niet dat het niet veilig zou zijn, maar wel omdat de vrijboord op die boten vrij laag is. Je krijgt zowiezo spray of een kleine golf binnen (is op zoetwater net zo). Dat stelt op het vlak van de veiligheid geen probleem, maar in het tapijt blijft dat zout water hangen, en gaat traag maar zeker zijn verwoestende werk doen. Zonde van de boot.

Net als bij een volledige aluminium kuip, stelt dit probleem zich niet met een polyester boot, voorzien van rubber bekleding. Ook hier kan je na de visdag zoveel emmers zoet water doorspoelen als je wilt.

Concreet is het aanbod aan dergelijke boten niet zo ruim. Ofwel kies je voor een Tinn Silver ofwel voor een Gipsy 480V. Met beide kan je (beschut) zeevissen onder de kust zeker aan.

Wat elektro motoren betreft, enkel de zeewaterversies gebruiken (bv. de Riptide modellen van Minn Kota). Zoetwatermodellen gaan er onherroepelijk aan bij gebruik in zeewater.

Wat de trailer betreft, enkel modellen gebruiken die voorzien zijn van een wielremspoelsysteem of anders zeker de lagers uit het zeewater houden, en ook hier na gebruik grondig met zoet water afspoelen.

Succes
Luc

  • 9 years and 11 months geleden
Gravatar
brecht
.

Ik ben toch voorstander van polly boten, waarom? Omdat als een pollyester boot lek is, je hem gemakkelijk kunt maken. Een allu boot is ook niet zo stabiel omdat een allu boot lichter is.


Succes

  • 9 years and 11 months geleden
Gravatar
Patrick
.

Een (goede) aluminium boot is altijd beter !
Sterker, duurzamer, gaat vele malen langer mee etc. etc.
Moet ie wel goed gebouwd zijn natuurlijk. Maar dat geld voor alle boten ongeacht waar ze van gemaakt zijn.
Wel is een alu boot duurder om te maken dan een polyester boot.
Wil je bewijs voor deze stelling vraag je dan maar eens af waarom al gauw 95% van alle politie, leger, kustwacht, "patrol" schepen en andere types boten zoals bv voor transport personeel booreilanden, inspectie en bevoorrading windmolenparken etc. etc. altijd van metaal zijn (staal of aluminioum). Dat is gewoon omdat de hele optelsom van zo'n schip/boot, Zwaar in het voordeel uitpakt van metalen schepen. Een boot/schip is een dure investering en de betrokken instanties wereldwijd (en dat zijn geen kleintjes) zijn echt niet gek. In tegendeel zelfs. En daarom kopen zij (vrijwel) geen polyester boten.
Je kunt het allemaal zelf wel proberen uit te gaan rekenen maar dit is over de hele wereld al 100duizenden malen gedaan met de bg uitkomst. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Overigens is polyester niet slecht maar wel een stuk minder goed. Kost doorgaans wel minder dat plastic maar schift wel veel harder af. Dus na bv al 1 jaar is die polyester toch weer duurder !

  • 9 years and 11 months geleden
Gravatar
Bob
.

Bedankt zover. Ben aan het zoeken maar het is niet zo dik bezaaid met aanbod. Weet echter nog steeds niet of het alu of poly wordt. Iedereen denkt er anders over, laat staan een bootverkoper...

  • 9 years and 11 months geleden