Persbericht NKS: wedstrijd Lauwersmeer 20 september 2009

De 7e en één na laatste wedstrijd in de NKS competitie van dit seizoen zal plaatsvinden op het Lauwersmeer, gelegen op de grens van Friesland en Groningen.

Het organiseren van een NKS wedstrijd in de noordelijke provincies was een lang gekoesterde wens van de organisatie omdat er in met name Friesland erg veel meren zijn waar snoekbaars rondzwemt en… waar veel snoekbaarsvissers wonen.

Hoog tijd dus om met het NKS eens die kant op te gaan en voor de Friese en Groningse snoekbaarsvissers ook eens een ‘thuiswedstrijd’ te organiseren. Het NKS staat ten slotte voor ‘Nederlands Kampioenschap’. Naast een harde kern van de regelmatig aanwezige competitievissers is er de mogelijkheid voor incidentele deelname aan deze wedstrijd.

Wil je je als noordelijke snoekbaarsvisser nog eens meten met de landelijke topvissers dan is nu de kans! Met het nodige geluk pak je een NKS Finaleticket en maak je kans op een prachtige Monark boot en vele andere mooie prijzen. Durf je de uitdaging niet aan maar wil je toch eens kijken hoe een dergelijk evenement verloopt dan ben je ook van harte uitgenodigd.

Prachtig om op dergelijk water te vertoeven.

Grote delen van het Lauwersmeer zijn ingericht als natuur- en stiltegebieden en het is daarom al prachtig om op een dergelijk water te vertoeven! De vaarregels zijn echter streng en hard varen is daarom uit den boze!

Het Lauwersmeer is een potentieel zeer rijk viswater maar zoals op zovele Hollandse wateren hebben de beroepsvisserij en het stropersgilde afgelopen jaren wel hun tol geeist. Dat neemt niet weg dat er nog steeds goed snoekbaars wordt gevangen op het Lauwersmeer en dat er elk jaar weer de nodige vangstberichten doorkomen, niet alleen van grote snoekbaarzen, maar ook van snoek en baars.

Om de ‘Catch & Release’ hengelsport te promoten in het algemeen en het belang van een goede snoekbaarsstand op het Lauwersmeer in het bijzonder heeft de Hengelsportfederatie Fryslân dit jaar vergunning verleend om de wedstrijd te organiseren maar heeft, net als de eerdere wedstrijden gehouden op het Noordzeekanaal en Gooimeer, een extra restrictie gegeven op de NKS reglementen en dat is het verbod op het aan boord hebben van levende aasvis. Het is dus alleen toegestaan om dood aas mee te nemen naar de wedstrijd.

Eén van de vele bijzonderheden van het Lauwersmeer: de visarend.

Verder is Hengelsportfederatie Fryslân zelf enthousiast en actief in het promoten van deze unieke wedstrijd. Op de site van Federatie Fryslân vind je een fotoverslag van een verkenningsdag van enkele roofvissers. Klik op de volgende link: http://www.visseninfriesland.nl//actueel/default.asp?page=detail&id=53

Op de wedstrijd zullen net als voorgaande wedstrijden weer 3 controleboten aanwezig zijn om de gevangen vissen te meten en te registreren. Naast de vaste NKS controleurs heeft het NKS een derde controleboot bereid gevonden om deze wedstrijd te controleren. Die derde boot is een eigen ontwerp aluminium visboot, genaamd de ‘Middelsee Fishing’ gebouwd door de firma Tomasco uit Stiens.

De boot wordt bemand door Tom Jorna die deze wedstrijd aangrijpt om zijn visboot te promoten onder de NKS deelnemers. Kijk voor meer informatie over deze nieuwkomer in het aluminium segment op: www.middelseefishing.nl

Het NKS hoopt op op veel (lokale) deelnemers en kunnen zich inschrijven via de website: www.nksnoekbaarsvissen.nl

Heb je vragen en wil je meer informatie dan kun je contact opnemen met Gerben Mul, telefoon 06 55808056 of info@nksnoekbaarsvissen.nl