Oostzeesnoek, zalm, zeeforel en brasem in Sågarbo, Zweden (1)

Door Leonard Muys en Ron Smits

Om 17.30 uur komen we met de boot aan in Gotenburg Zweden. Nu nog een kleine zes uur rijden met de auto naar Sågarbo Herrgård Stuguthyrning Älvkarleby. Omstreeks elf uur ‘s avonds komen we aan. Beate en Eric wachten ons buiten al op en wijzen ons vakantiehuisje voor deze week.

Elk huisje heeft twee kamers voor twee personen met een eigen toilet en douche alsmede een eigen keukenblok en twee bedden. Kortom een heel comfortabel verblijf voor deze week.

De informatie, die we via Joris van Visreis.nl hebben ontvangen is weer tiptop in orde en scheelt ons weer heel wat denkwerk en voorbereidingstijd. Tijd die we nodig hebben om de mogelijkheden van deze locatie uit te vissen, want buiten de rivier Dalälven, ligt hier een heel maagdelijk gebied op ons te wachten.

Geheel links op de foto zie je nog net een stukje van het fjord waar we snoek en brasem hebben gevangen.

Ons heel gezellig 'Total Fishing'onderkomen deze week.

Zaterdagmorgen hebben we een afspraak met de toezichthouder op het gedrag van de sportvissers annex verstrekker van vergunningen en last but not least de visgids Peter Boström van Älvkarleby Sportfiske. Een heel fijne man, die ons een goed advies geeft wat we nodig gaan hebben en hoe er gevist wordt op de rivier, Dalälven.

Omstreeks half tien ’s morgens worden we door Peter opgehaald en laat hij zien waar we kunnen gaan vissen op de rivier. Aangezien het water te laag staat en de wind recht vanuit zee op de rivier waait zijn de omstandigheden niet zo goed op deze ongeveer vier meter diepe rivier.

Gelukkig zien we hier en daar een paar sportvissers een vis vangen (zelfs een vals gehaakte brasem in de rugvin). De vangsten worden ook door de sportvissers in een overzicht genoteerd, zodat deze dezelfde dag nog op de website zichtbaar zijn.

Er is een heel goed bestand aan zeeforel en zalm op de rivier omdat het geld, afkomstig van de visvergunningen, gebruikt wordt voor het beheer van de vis op de rivier. Jaarlijks worden er 70.000 smolts van zeeforel op de rivier uitgezet en van de zalm ook nog eens 200.000 smolts.

Volgens Peter is dit één van de allerbeste zalmrivieren in Europa. Er is een zeer strenge controle op vergunningen, maar ook op wangedrag van de sportvissers. Dagelijks zijn er 15 controleurs (520 km, rivier), met vergaande bevoegdheden in de weer om toezicht te houden op de diverse secties.

Meerdere keren per dag wordt u gecontroleerd. Bij wangedrag wordt onmiddellijk de vergunning ingetrokken. De vergunning dient duidelijk zichtbaar op de kleding gedragen te worden (linkerarm).

Heel belangrijk is dat er beslist niet met lood en ook niet met gevlochten lijnen op de rivier gevist mogen worden. Ook als er zich te veel zalm en/of zeeforel op een bepaald gedeelte van de rivier bevindt, wordt deze sectie onmiddellijk gesloten.

De grootste snoek van de rivier gevangen door een negenjarig jongetje.

De watertemperatuur van de zee is op dit moment 3.7 graden Celsius en op de rivier 5.3 graden Celsius. Het zullen deze week zware omstandigheden worden aan zee om een vis te verleiden.

Zondagochtend zijn we tegen beter weten in teruggegaan naar de rivier. We hebben de hele morgen en een gedeelte van de middag op de rivier gevist. Helaas geen aanbeet gehad.

In het weekend is het elektriciteitsverbruik lager dan door de week, omdat veel bedrijven stilliggen. Hierdoor is de noodzaak om veel energie op te wekken minder en daarom stroomt er dus ook minder water door de rivier. Hierdoor is de waterstand veel lager dan door de week.

Een goed uitgeruste lokale sportvisser met een spinhengel met een werpgewicht van 25 gram, een wobbler en 0.25mm nylon (trekkracht 8 kilo).

Even later...Beet!...Jammer het is een vals gehaakte brasem.

Prachtige rivier...

...met in het weekend een lage waterstand.

Woensdag gaan we het bij een hogere waterstand nog eens proberen. Bovendien krijgen we dan een rondleiding in het zalm/zeeforel project aldaar. ‘s Avonds hebben we het hier in de buurt nog even geprobeerd op de snoek. Het water is hier aan de kant slechts een halve meter diep en van enige plantengroei is niets te zien. Maar morgen gaan we deze baai met de visboot verder afvissen op zoek naar snoek.

Mooie zeeforel.

Aan de rivier zijn overkappingen en banken gemaakt. Er zijn ook mogelijkheden om te BBQ-en .De BBQ’s staan al klaar voor je.

Strenge controle.

De energiecentrale regelt de waterstand op de rivier. Rechts van de centrale zie je de natuurlijke weg van de zalm en zeeforel om hoger op de rivier te komen. Er loopt een project om de vrije doorgang voor de trekkende vis zoals de zalm en de zeeforel te verbeteren.

Op maandag is het weer werkelijk prachtig, heel weinig wind, een mooi zonnetje en een watertemperatuur van net geen zes graden. Ideaal dus om de snoek te belagen in het fjord, direct gelegen aan de 10 hectare grond waarop ons vakantiehuisje staat. Leonard heeft al snel de eerste mooie snoek te pakken op een Jerkbait van Westin.

Allemaal lekkere dikke dames. Misschien niet zo groot als in Nederland, maar wel beresterk. Leonard pakt ook nog twee mooie brasems, die hij boven in de rugvin haakt. Prachtige vissen, zonder slijm, maar wel al met paaipukkels.

Dus ook voor de witvisser is het hier een ideale locatie om te vissen. Bijvoorbeeld met een penhengel en dan heerlijk al of niet met waadpak de kant afvissen. Ook met een roeibootje, kayak of bellyboot kun je in dit fjord fantastische visdagen beleven.

In totaal hebben we de teller vandaag op elf snoeken staan. Misschien niet echt geweldig, maar wij zijn er als echte zoute sportvissers heel blij mee, dat we op onbekend water een goed resultaat kunnen neerzetten.

Ook ik weet een snoek te pakken aan de Salmo Perch 12.

Een prachtige dag vandaag. In het begin heb ik nogal wat missers en volgers gehad, omdat ik niet geconcentreerd aan het vissen was, door de prachtige natuur om ons heen.

Vanmorgen hebben we twee zeearenden gezien. Volgens onze gastvrouw Beate zitten er op deze locatie twee zeearenden die regelmatig om ons vakantiehuisje cirkelen. Regelmatig krijgen Beate en Eric bezoek van elanden.

Alleen jammer dat Leonard vandaag de grootste, de meeste, de kleinste en ook nog de meeste soorten vis gevangen heeft. Waarschijnlijk ga ik deze week regelmatig horen dat hij vandaag zo succesvol is geweest. Ik zal mijn beste beentje voor moeten zetten.

De wind steekt behoorlijk op en het wordt ook wat kouder op het water. We besluiten terug te gaan en nog wat spinners te halen om de baars te belagen vanavond.

Een lokale sportvisser heeft ons verteld dat hier een heel goed baars bestand aanwezig is met grote exemplaren van boven de vijftig centimeter. Bovendien worden hier ook heel goed zeeforel gevangen, met regelmatig exemplaren van 3 kilo. Daar gaan we ons ook nog op richten, deze week.

Eén van de twee brasems, die Leonard haakt.

Dit fjord heeft een maximumdiepte van drie meter, met her den der grote stenen en een rietkraag. De rust, de natuur, de gezonde lucht en het vissen hier geeft je de nodige vitaminen. Het fjord is qua vissen nog geheel maagdelijk. In tegenstelling tot de rivier is hier geen visvergunning vereist.

Binnenkort deel twee van ons verblijf hier in Zweden.