**KLAAR**            Visweek in Denemarken omgeving “Gele             Rif”

Visweek in Denemarken omgeving “Gele Rif”

door Nico ten Broek en Han Jongboer

Deze keer was het al weer voor de twaalfde maal, dat de afdeling “Denemarken” van de Politie Sport Vereniging Renkum van 6 tot en met 12 april een visreis organiseerde naar Denemarken. Meestal wordt er naar een locatie gezocht, welke nog niet bekend is. Zo bezochten we in voorbije jaren o.a. Middelfart, Langeland, Skagen, Ebeltoft, Dit jaar ging de reis voor het tweede jaar op rij naar Hirtshals in het Noord-Westen van Denemarken, ongeveer 930 kilometer van huis. We kozen wederom voor deze locatie, omdat we vorige jaar goede ervaringen hadden opgedaan met het “Gele Rif” en de boot waarvan we gebruik maakten.

Elk jaar wordt deze visreis ondernomen met 14 personen. Dit is echt het maximaal aantal deelnemers daar we anders problemen krijgen met de organisatie van deze trip. Denk hierbij aan vervoer en huisvesting. Tijdens deze week zijn we geheel selfsupporting wat wil zeggen, dat we alles vanuit Nederland meenemen. Niet alleen onze vis benodigdheden maar ook de voeding in de vorm van geheel verzorgde maaltijden en drank worden door ons meegenomen. De reis wordt daarom ondernomen met 3 personenauto’s en een groot formaat bestelbus.

De reis begint jaarlijks op zondagmorgen omstreeks 04.00 uur, zodat we in de namiddag op de plaats van bestemming arriveren. Ditmaal betrof dit een groot (14-persoons) vakantiehuis gelegen op een vakantiepark ongeveer 25 kilometer vanaf Hirtshals. Gedurende de week bleek, dat dit weliswaar een prachtig huis was met een inpandig zwembad, sauna, solarium e.d. maar niet echt geschikt voor een groep vissers. Dit huis was daar niet op ingericht. Zo was er bijvoorbeeld geen voorziening om de gevangen vis schoon te maken en was er geen extra invries mogelijkheid.

Op maandag om 08.00 uur stond onze eerste tocht gepland vanuit de haven Hirtshals. Een 6 uur durende tocht voor de kust op het M/S Tinker van schipper/eigenaar Anders Lund. Het betreft hier een motorschip van ongeveer 15 meter wat prima is toegerust voor de visserij. Het enige nadeel van dit schip is voor ons, dat het slechts 12 personen mag meenemen. Wij lossen dit op door per dag 2 personen naar de put&take te laten gaan. Maar uit het feit, dat wij ook het vorig jaar gebruik maakten van dit schip en ook al weer voor 2004 hebben geboekt, mag blijken dat we zeer tevreden zijn over dit schone en goed verzorgde schip. Er wordt met afwisseling gevaren door 2 kapiteins, die zeer kundig zijn in het opsporen van de goeie stekken en die het vissen behulpzaam zijn daar waar dat nodig mocht zijn.

Deze eerste dag werd er nog niet geweldig gevangen. Naast een enkel koolvisje werd er overwegend gul gevangen. Het was echter een mooie dag om te wennen aan het zeeleven en je materiaal te testen voor de mooie dagen die beslist nog zouden komen. Aan boord wordt uiteraard de gevangen vis schoon gemaakt op de goed ingerichte schoonmaakplaats, maar bij thuiskomst moet deze nog verpakt worden en zonodig gefileerd.

De tweede dag stond onze eerste trip naar het Gele Rif gepland. Dit betekende vroeg op en om 04.00 uur vertrekken vanuit de haven van Hirtshals. Een 2 ½ tot 3 uur durende vaart bracht ons op het Gele Rif, waar we onze pilkers met bijvangers lieten zakken tot een dieptes van 30 tot 60 meter en het was meteen raak. Deze dag overtrof al onze verwachtingen en we vingen ongeveer 450 kilo vis, voornamelijk kabeljauw maar ook koolvissen van 55-60 centimeter en als klapstuk van deze dag ving een van onze deelnemers een zeewolf van ongeveer 90 centimeter lang en 6 kilo zwaar.

Wie al eens een zeewolf gevangen heeft weet wat dit betekent. Eerst denk je dat je vast zit en als je dan tot de ontdekking komt dat er toch een vis aan je lijn zit begint de, uiteindelijk voor de zeewolf, ongelijke strijd. Als de vis dan tenslotte aan boord is gebracht, wordt deze onooglijke vis met ontzag door de rest van de opvarenden bewonderd. Met zijn stompe kop en scherpe tanden boezemt hij zelfs ontzag in bij de schipper en weet je meteen waarom deze vis de wolf van de zee wordt genoemd.

Ondanks onze logistieke problemen waren we uiteraard zeer te spreken over deze geweldige 12-uur durende tocht naar het Gele Rif, waarover deze dag nog lang werd nagepraat. Het merendeel van de deelnemers viste met een reel met daarop een gevlochten lijn en breeklijntjes van 0,45 tot 0,70mm. Er wordt gebruik gemaakt van pilkers, variërend van 150 gram tot 350 gram, welke door ons zelf worden gemaakt. Rekening houdend met diepte en stroming proberen we zo licht mogelijk te vissen.

Tot vorig jaar werden de pilkers door ons met mallen vervaardigd uit lood. Daar het in Denemarken thans formeel verboden is om met lood te vissen hebben we gezocht naar een alternatief. Daarom hebben we dit jaar onze pilkers vervaardigd van roestvrij stalen staaf. Staaf van 15 tot 18 mm voldoet hierbij het beste, omdat je bij een lengte van ongeveer 15 a 20 cm tot de gewenste pilkers komt. Natuurlijk is hierbij het gewicht van belang. De rvs pilkers worden door ons aan beide zijden onder een hoek van respectievelijk 45 en 60 graden afgezaagd en voorzien van gaatjes, ter bevestiging van de splitring en dreg. Onze ervaring met deze rvs-pilkers is dat het een goed alternatief voor de loden pilker is, maar aanzienlijk duurder.

Als bijvanger werd de onderlijn over het algemeen van 1 of 2 octopussy’s voorzien. Op momenten dat de vis wat aangemoedigd moest worden werd ook gebruik gemaakt van aas, zoals zagers en stukjes inktvis. Ook deze aassoorten voldoen prima en zorgen voor resultaat als het even tegen zit. Tijdens het vissen met zagers of inktvis werd hoofdzakelijk gebruik gemaakt van de Octopus Circle haken van Gamakatsu. Een haak die door zijn kromme vorm moeilijk geslikt kan worden maar bij de aanbeet wel goed gezet wordt.

””

Op de 3e en 4e dag konden we door de te harde wind helaas niet uitvaren. Het weer blijft, zeker aan deze kant van Denemarken steeds een factor waar terdege rekening mee gehouden moet worden. Zeker voor een trip naar het “Gele Rif” is de weersgesteldheid van doorslaggevend belang.

Wanneer zeevissen niet mogelijk is dan richten we onze pijlen op de put&take. We hadden vorig jaar al een prima put&take ontdekt in Serreslef. Deze put&take ligt ongeveer 57 kilometer ten zuiden van Hirtshals en 32 kilometer van ons vakantiehuis verwijdert. Deze put&take ligt in een prachtig natuurgebied en bestaat uit 5 natuurlijk aangelegde vijvers. Dagelijks worden er door de eigenaar zalm- en regenboogforellen uitgezet en het moet dan ook al gek zijn als je hier geen forel vangt.

In tegenstelling tot de meeste forellenvijvers in Nederland is het in Denemarken toegestaan middels alle gangbare vistechnieken te vissen. We visten met meelwormen (jumbo’s), power bait en met de blinker. Dit jaar was de power bait, maar ook de blinker erg succesvol. Gedurende de 2 dagen werden er tientallen grote zalm en regenboogforellen gevangen.

Op dag 5 konden we weer uitvaren. We hadden deze week 2 dagen “Gele Rif” gepland, maar dat zat er niet meer in. We gingen deze dag niet verder dan 1 ½ uur uit de kust en vingen naar behoren. Alleen de grote kabeljauw, werd door ons meegenomen.

Zoals gezegd hebben we voor het volgende jaar reeds de M/S Tinker gereserveerd. Het ligt in de bedoeling om dan het “Gele-rif” over te steken. Dit betekent een vistocht van 18 uur, maar dan kan er ook op dieptes van meer dan 100 meter gevist worden met de kans om een grotere verscheidenheid aan vis te vangen van grotere afmetingen. Elke keer de uitdaging zoekend tijdens onze visreizen en hopend op goed weer doen we volgend jaar graag verslag van onze ervaringen!