Ervaringen Alumacraft Fisherman 145?
Hallo,

Ik wil me binnekort een andere boot aanschaffen. Nu is mijn oog gevallen op de Fisherman 145. Wat zijn jullie ervaringen mbt deze boot? Dus stabileit, vaar- en drifeigenschappen, hoogte vrijboord etc. En is hij geschikt voor backtrollen? Tevens welke motor kan ik er het beste aan hangen. Ik was aan het denken aan een 25 pk met electr. start en trimm. Is dat niet te zwaar voor deze boot? M.a.w. blijft de boot mooi recht bij stilstand? Alle info is welkom.

Bij voorbaat dank!
Snoekbaarzer, onbekend, 15/01/2008

REAGEER

Gravatar
Stefan
.

Hallo Snoekbaarzer. Mijn vismaat heeft een Fisherman Alumacraft. Hij bevalt zeer goed.

De vaar en drift eigenschappen zijn voor deze categorie boot gewoon goed. Natuurlijk moet je hem niet vergelijken met een navigator.

De fisherman heeft hoge vrijboorden is voor 2 man groot genoeg en ook is hij met zijn gewicht van 210 kilo kaal goed te traileren. Dat vinden wij het grote voordeel van deze boot. We traileren hem namelijk ook gewoon van een laag kantje en een trailerhelling is dus niet altijd nodig. Vis je vaak met 3 man dan zou ik toch eerder kiezen voor een 4.80 m boot.

Mijn vismaat heeft er eerst een 20 pk Honda op gehad. Op de rivier met stroming en met veel wind is gebleken dat het dan langer duurt alvorens hij in plane komt. Verbruikt dan dus ook onnodig veel benzine. Uiteindelijk hebben we er voor gekozen een 30 pk Honda er op te plaatsen. Wat een verschil in eigenschappen zeg. Veel meer power en veel sneller in plane. Daarnaast is hij ook gewoon goed bruikbaar bij het trollen en ga je absoluut niet te hard.

Mijn advies: als je budget toereikend is, schaf gewoon een BBM aan welke maximaal is toegestaan op de boot. Je krijgt er later spijt van als je een te lichte BBM hebt aangeschaft. Die extra kilo's die een BBM met meer pk's weegt merk je nauwlijks met traileren.

  • 16 years and 3 months geleden
Gravatar
john
.

Zijn er ook ervaringen met de kwaliteit op langere termijn met deze alumacraft????

  • 16 years and 3 months geleden
Gravatar
Snoekbaarzer
.

@Stefan:
Dank voor het antwoord. Toch nog wat vraagjes. Gebruiken jullie een motor met electr start en trimm? Ik vraag mij dit af of de motor dan niet te zwaar wordt en hierdoor naar achter gaat hellen of is dit niet zo? Hoe is de stabiliteit van de Fisherman eigenlijk op groter water met wind en golfslag?

  • 16 years and 3 months geleden
Gravatar
Wilfred
.

Ik vis in een Alumacraft V16 (5 meter lang, kaal slechts 130 kg) in combinatie met een 30 pk honda viertakt handgestart. Mij bevalt dit prima. De handstart laat me nooit in de steek en je spaart er toch wat gewicht mee uit. veel vissers met een electrische start hebben 2 accu's aan boord (een voor brandstofmotor en een voor de electro). Qua gewicht (heb er zelf vlonders en een werpplateau in gemaakt) en vaargedrag is mijn boot vergelijkbaar met de fisherman. In combinatie met een 25 of 30 pk motor lijkt me optimaal voor deze boot!

  • 16 years and 3 months geleden
Gravatar
Stefan
.

Mijn vismaat heeft een honda 30 PK electrische start. Geen electrische trim. Nee hoor hij helt niet over. Je merkt geen verschil met de 20 pk. Wij kunnen het weten omdat we beide er op hebben gehad.

Op groot water gedraagt hij zich ook goed. Bedenk wel nogmaals dat het geen deep V model is, een type als de Navigator om maar even bij Alumacraft te blijven heeft gewoon betere drift eigenschappen. (weegt ook even twee keer zoveel). Met de hoge vrij boorden pakt hij natuurlijk wel redelijk veel wind. Wil je een alroundboot die je op verschillende wateren in kan zetten dan is de Fisherman gewoon een goede optie. Vis je alleen op de rivieren of plassen dan kan je natuurlijk ook voor iets groter gaan.

Wij hebben er zowel een front als een backtroller op, werkt allemaal prima.

De lange termijn: ach ja bij goed gebruik gaat een kwaliteitsboot gewoon altijd lang mee. Belangrijk is de indeling, gewichtsverdeling en de trailer en hoe de boot op de trailer ligt. Veel belangrijker als die onzin dat de boot gelast of geklonken moet zijn.

Er zijn altijd mensen die stomverbaast zijn als er iets misgaat met hun boot terwijl ze zelf "onprofessioneel" aan hun boot of ander materiaal knutselen.

  • 16 years and 3 months geleden
Gravatar
Otto
.

Jouw V16 is niet helemaal te vergelijken met een Fisherman hoor. De Fisherman weegt 210 kilo. Dus zwaarder dus ook betere drifteigenschappen dan jouw boot. Daarnaast is de Fisherman beter afgewerkt.

  • 16 years and 3 months geleden
Gravatar
.

HALLO STEFAN EN ANDERE BOOTVISSERS. BEN VAN PLAN BOOT AAN TE SCHAFFEN OM TE SNOEKBAARZEN.
WAT ZIJN DE VOOR EN NADELEN TUSSEN EEN ALUMINIUM EN POLYESTER WAT BETREFT VAAREIGENSCHAPPEN EN ONDERHOUD.
ALVAST BEDANKT

  • 16 years and 3 months geleden
Gravatar
Wilfred
.

Otto, ik ken de fisherman. Is een luxe afgewerkte boot; de V16 van mij een kale bak met banken. Met wat huisvlijt en handigheid is-ie nu even luxe als de fisherman en vergelijkbaar qua gewicht. Dus vergelijkbare eigenschappen!

  • 16 years and 3 months geleden
Gravatar
Otto
.

ja Wilfred dat vermeld je nu pas. Dan is het inderdaad een vergelijkbare boot

  • 16 years and 3 months geleden
Gravatar
Snoekbaarzer
.

Bedankt weer voor de antwoorden.

Toch nog een vraagje. Moet aan deze boot een lang- of een kortstaartmotor?

  • 16 years and 3 months geleden
Gravatar
Stefan
.

er moet een Langstaart motor aan.

Tsja hoge vrije boorden he en een redelijk hoge spiegel

  • 16 years and 3 months geleden
Gravatar
Snoekbaarzer
.

Aha, weet ik dat ook weer! wink

Tja die hoge spiegel heeft aan de andere kant natuurlijk weer als voordeel dat je niet zoveel last hebt van golfslag naar binnen bij het backtrollen nietwaar?

  • 16 years and 3 months geleden
Gravatar
Stefan
.

precies je moet geen lage spiegel hebben met backtrollen. Met een beetje wind krijg je een smak water in de boot.

  • 16 years and 3 months geleden