Zeeforeltrip Denemarken 2009

Door Jelle Westerhuis

Een week zeeforellen is helaas alweer tot een einde gekomen en de tijd is voorbijgevlogen. Het waren fantastische dagen met bijzonder mooi weer, vrijwel continu zon en een matig tot stevige oostenwind. We hebben enkele dagen moeten afzien en sommige dagen vielen we volop met de neus in de boter, het blijft tenslotte zeeforelvissen…

Zaterdagmiddag kwamen we aan, huisjes regelen, proviand inslaan en de hengels optuigen, zo ongeveer inmiddels wel de standaard start van een weekje zeeforelvissen.

De deelnemers druppelden langzaam maar zeker binnen en ’s avonds konden we na de soepmaaltijd gelijk al aan de bak. Op enkele honderden meters van het huisje zouden de eerste lijnen al natgemaakt gaan worden. Vrijwel direct werden er al wat aanbeten gevoeld en de stemming zat er goed in.

Prachtige visserij in een nog mooiere omgeving.

Zondagochtend zijn we met z’n allen naar Trelde Klint gegaan en hebben daar samen met Jesper gevist. Het is een prachtige stek met wierbedden in alle formaten. Pol ving vrijwel direct drie vissen door middel van stenen in het water gooien… Op zich bizar natuurlijk. Kinderen liepen vanaf het strand vlakbij hem stenen in het water te gooien en Pol had er al flink de pee in. Toch ging hij weer het water in en viste het stuk af en kreeg vis in het net.

Trelde is een perfecte plaats met grote variëteit aan verschillende typen stekken.

Ook Geert en Marco kwamen snel in de vis, er was actie genoeg, echter de grotere vissen kwamen nog niet aan de haak. ’s Middags een barbecue en nog een paar uur gevist, helaas geen vangsten meer.

Geert pakte het verstandig aan; hij begon met de kleinste…

’s Avonds weer vlakbij de huisjes gevist en ik pakte drie vissen vlak achterelkaar op de lepel, geen grote, maar ja, het is iets. Wat opviel is dat alle vissen bijzonder slank waren. Duidelijk geval van ondervoeding en ze waren dan ook gretig op zoek naar versterkende prooien. Bij Pol draaide er ook nog een plaat van een vis die kennelijk geen zin in de vlieg had op dat moment.

Zeer slanke vis maar klaar om flink te groeien…

Maandag was Wimsema al vroeg op pad. Een Belg, die bij hem stond te vissen trok een exemplaar van 65 cm uit het zoute en miste nog een soortgelijke vis. Toch lijkt het erop dat de vis nog niet echt voltallig langs de kust zit, althans hier zeker niet. We besluiten de rest van de dag naar het fjord te gaan om het daar te proberen.

De bellyboten worden uit de wagens getrokken en het merendeel flippert al snel door het fjord heen, geweldig gezicht is dat! Pol pakt in de middag een prachtige zeeforel van 51cm op de Magnus, een typische fjordvis.

Pol met een stevige fjordvis van 51 cm.

Dirk pakt ook een mooie, Ruud heeft er 3, Marco 2 en Jesper heeft een dikke vijftiger verspeeld… Thomas kreeg 3 strikes en daar bleef het bij.

Ruud pakte een drietal vissen waaronder deze maatse.

Dirk kreeg op dezelfde plek een klap op de hengel…

.....Waanzinnig mooi gezicht zo’n vis in het kraakheldere water…..

… En wist ook zijn eerste vis te landen.

....Geheel tevreden met de vangst.

Aan het einde van de dag hebben we nog een Deen een plaat van een goed gevulde vis zien vangen van exact 60 cm. Een dag met volop actie die ons doet besluiten hier morgen weer terug te keren.

Plaat van een zeeforel voor de Deen.

Het is inmiddels dinsdag en de dag is geheel weer op het fjord doorgebracht, het is doods, slechts één vis gevangen door Marco en verder geheel niets! Op onverklaarbare wijze is de actie die we gisteren nog hadden geheel uitgebleven, terwijl de omstandigheden nagenoeg hetzelfde zijn… Hoe dan ook, het weer is prachtig en de vis lijkt er op de een of andere manier compleet inactief door geworden. Nergens een volger of een serieuze aanbeet, we moeten iets anders gaan verzinnen. Toch maar ergens weer langs de kust.

Marco heeft als enige deze dag nog een zeeforel weten te scoren… vanuit de BB.

Woensdag vertrekken we richting het zuidoosten van Funen. Het gebied is prachtig met geweldige wierbedden, of zoals Dirk dat de hele week zei: “Dit is een prachtige habitat voor die krengen!”

We besluiten op te splitsen en meerdere stekken te gaan bevissen. We staan amper te vissen en de mobiel gaat af… Chris aan de andere kant van de lijn: “Er staat hier een hele gelukkige Peter naast mij”, zegt hij. Peter had een prachtige zilveren pijl weten te verleiden van 58 cm! Peter is helemaal in zijn nopjes en heeft zijn topvis te pakken. Ook Marco en Chris komen redelijk goed in de vis, geen grote meer maar allemaal zo’n veertig plus.

Peter Schoonackers trekt de boel flink krom op zijn aankomend record…

58 Centimeters…

Ook Chris in de vis.

Wij daarentegen hebben nog totaal niets gezien en besluiten ook richting die kant op te rijden. Ondanks alle instructies van Chris krijgen we het niet voor elkaar om de andere mannen te vinden en we besluiten maar gewoon naar het water te rijden en te gaan vissen. Een waanzinnig stuk water ligt voor ons en de hoop begint met de seconde te groeien.

Een waanzinnig stuk water (uitstekende habitat) ligt voor ons.

Wimsema, die er nog maar weinig geloof in had, pakte de lepel en maakte een paar worpen. Terwijl wij ons nog in de pakken stonden te hijsen brulde hij al iets uit dat wees op een aanbeet. Hoe krijg je een stel zeeforelvissers gek? Zo dus!

Hij landde een puur zilveren zeeforel van zo’n 55 en kreeg nog enkele aanbeten. Ruud was inmiddels zo opgewonden dat hij te snel het water in was gelopen… Hij was vergeten om de rits van zijn waadpak te sluiten… Oerkreten klonken over het water… Het nog knap koude water gleed zo langs het edele deel zijn pak in… Er komen verder geen vissen meer uit helaas en voor mij is het inmiddels de vierde dag dat ik loop te blanken op de vlieg…, best balen.

Binnen enkele worpen raak.

Donderdag besluiten we om weer terug te keren richting het gebied rond Assens. Het is op het ogenblik zo’n beetje de meest productieve kant van het eiland. Eenmaal aangekomen rijden we door de bossen om bij de stekken te komen, echter we worden teruggestuurd. Het schijnt regel te zijn in Denemarken dat je niet in de bossen mag rijden met de auto, iets dat ik dus niet wist, maar ja, het gehele stuk lopen, daar hadden we echt geen zin in.

En eigenlijk wel logisch ook… het stikte er van de hazen om maar niet te spreken over de hoeveelheid mannenfazanten die voor 100% op de daad gefocust waren en menig gevecht aangingen met andere mannetjes terwijl de hennen toekeken.

Vervolgens zijn we maar stekken tussen Assens en Middelfart gaan bevissen zonder echte resultaten. Thomas, de maat van Jesper, hing inmiddels aan de lijn en vroeg of we hem kwamen vergezellen aan de andere kant van het fjord, hij had eten en drinken meegenomen om goed gevuld de avond in te gaan. Dat is altijd oergezellig! Gewoon langs de waterkant eten en drinken en dan met z’n allen vissen en genieten!

Frensk Hotdogs… Inmiddels wel zo’n beetje het standaard diner in Denemarken.

Soms is ketchup lastig in het broodje te krijgen.

Pol wist al vrij snel vis te pakken, 3 stuks op een rij… Op onbegrijpelijke wijze kwam er geen enkele reactie van de vis verder die avond. Wimsema pakte er weliswaar een paar op de lepel, maar op de vlieg kwam totaal niets.

Pol pakte er drie achter elkaar…

...Op een super eenvoudig garnaal-imitatie.

Vrijdag keerde we weer terug naar het gebied rond Assens en wat een dag… binnen enkele uren had iedereen vis gevangen, ik ook eindelijk. Vijf dagen blanken en dan eindelijk toch vis!

Eindelijk… Het is niet groot maar de eerste aanbeet maakt veel goed… de nul is van m’n bord…

…Dankzij de vlieg van Thomas Samuelsen….

.....Maar ook de Hollandse Garnalorie deed het goed toen de vlieg van Thomas versleten was.

Peter pakte al direct een zeeforel van kort tegen de vijftig en dacht daarmee de eerste te zijn… Om de hoek had Marco er al twee te pakken en ook Ruud wist al een vis te haken. Chris loste er twee en de hilariteit was compleet. Deze dag zou alles goedmaken.

Peter met een snelle happer…

…Terwijl Marco er al een paar te pakken had!

Dirk kwam ook al snel aan de vis in de zeeforelhabitat.

Wimsema ging wat verderop met de vlieg vissen en ik volgde tot halverwege om ver genoeg van elkaar af te staan. Binnen enkele worpen hing hij al in een kromme hengel en wuifde dat ik naar hem toe moest komen. Weer een plaat van een vis van zo’n 55 cm… gekker moet het toch niet worden! Na een paar foto’s te hebben gemaakt vissen we samen onze weg terug.

Wimsema pakte met een van de eerste worpen een zilveren pijl.

Binnen enkele minuten krijg ik een imposante aanbeet. Het leek aanvankelijk alsof ik de Hollandse garnalorie in de planten trok, maar planten zwemmen niet. Zonder hevige reactie of spartelen doet de vis niets meer dan cruisen. Dit is een bak! Tot twee keer toe neemt de vis nagenoeg de gehele lijn mee de zee in en na een 10 minuutjes rustig beuken komt de vis eindelijk aan strand… het is een echte bak!

Na twee keer de spoel van de lijn te hebben ontdaan, eindelijk langzaam de kant op trekken…..

Wimsema schiet helemaal wezenloos een partij afbeeldingen. Geweldig dit! Een zeeforel van zo’n 65 ligt in mijn handen en ik ben er helemaal waanzinnig blij mee. Met trillende handjes en benen vissen we verder het stuk af nog in de roes van die twee topvissen…

.....Een prachtige vis in handen, het is helemaal goed zo…...

.....Op de intermediate glaslijn… een, voor mij, topvis….

Strik met een plaat van een vis.

Ook Ruud weet er een paar te strikken.

De dag is meer dan geslaagd, fantastisch weer, iedereen loopt met verbrande koppen en heeft vis gevangen… wat wil je nog meer. We hebben in totaal 20 vissen gevangen. Het is tijd om te gaan happen. Pizza’s op tafel en veel bier, whisky en rum, tot alles op is eigenlijk… Het wordt laat en weer snurken geblazen vanavond…

Zaterdag gaan we na het succes van gisteren weer terug naar Assens. Her en der komen er wederom prachtige vissen uit, Geert pakt een exemplaar van 55. Hij zag de vis draaien en gooide direct zijn vlieg erop. Twee keer strippen was genoeg om de vis te haken! Er volgen nog vele aanbeten en meerdere vissen worden geland. We vissen nog een poosje bij Middelfart met Thomas en Chris pakt zijn welverdiende vis van 58 midden in de stroming waardoor een goed gevecht plaatsvindt. Het is wederom een topdag.

Relaxed vissen…

Topvis voor Geert, draaien, gooien, strippen en hangen!

Welverdiende vis voor Strik!

En dan komt de spijtige zondag, de dag van vertrek. De hengels worden afgebroken en het is weer tijd om terug te gaan naar de wereld van werken en zo. Het was een sublieme week, af en toe harde visserij, maar het is goed zo. Iedereen is dik tevreden, heeft het fantastisch naar de zin gehad, weer veel geleerd, veel gezien en daar gaat het uiteindelijk om.

Terug naar huis, grrr…

Volgend jaar weer zeeforeltrippen, maar nu eerst weer onderweg naar de zalm…

De 2024 vliegvis aquarellen muurkalender
Ben u van de partij op 13 en 14 mei?