Festival 2017 Saltstraumen

Visreis.nl

Visdag 1 Wout van Leeuwen Noorwegen Festival 2017 Saltstraumen

Donderdag 25 mei zijn we vertrokken naar Saltstraumen voor al weer de zevende editie van het Wout Van Leeuwen Noorwegen festival. Het is voor de tweede keer dat we met het festival hier zijn.

De reis verliep zeer spoedig waarbij we van Amsterdam naar Oslo vlogen met een half leeg vliegtuig met de SAS en het beste nieuws was nog wel dat we in Oslo onze bagage niet meer hoefden op te halen. Dit is sinds kort verandert en je bagage gaat dus vanaf nu direct door. Aangekomen in Bodo bleek dat allemaal goed gegaan te zijn en konden we de bus in voor de 30 minuten durende reis naar Saltstraumen.

Nadat we ’s avonds zijn aangekomen hebben we meteen de safety drill gedaan waarbij de camp-en visregels worden uitgelegd door Kurt de campmanager en mijzelf mbt het festival gedeelte. Daarna hebben we snel gegeten en de hengels klaar gemaakt want de volgende gaat het dan toch echt gebeuren de eerste visdag.

In totaal zijn er negen boten gehuurd waarbij er verschillende duo’s een eigen boot en soms ook huisje hebben geboekt.

Het merendeel van de groep zit in drie hagelnieuwe en grote acht persoonsappartementen die een waanzinnig uitzicht hebben op Saltstraumen.

De woningen zijn twee weken geleden opgeleverd en supermooi. Het weer is extreem goed de eerste dag. De wind is 1 meter per seconde (net niks dus) en de zon schijnt uitbundig. De warmte pakken zijn tijdens het vissen duidelijk te warm maar dat mag de pret niet drukken.

We vertrekken met alle liefhebbers (acht boten in totaal) gezamenlijk deze eerste ochtend. Nadat we onder de brug en midden in de Saltstraumen eerst een paar koolvissen als aas hebben gevangen gaan we direct door naar de open zee.

Onderweg voor de ingang naar de haven van Bodo komen we eerst nog een 15 tal grienden (kleine walvissen) tegen en dat levert direct een mooie bonus op. Indrukwekkend hoe deze mooie beesten zich gracieus door het water bewegen.

Vervolgens vissen we de gehele dag op verschillende stekken. Het loopt niet storm en het is toch echt zoeken geblazen. Zo vangen we op iedere stek onze vissen. Koolvis, lom, leng, roodbaars, kabeljauw en heilbot. Maar echt heel wild wordt het niet. Maar het weer maakt al een hoop goed.

Roland zette vandaag wel een eerste serieuze kabeljauw op het leaderbord met 114 centimeter. Prachtige vis en een nieuw PR voor Roland!  Ronald heeft een eerste heilbot gevangen maar dat was bijvangst met slechts 93 centimeter. Vanaf morgen gaan ze hier gericht op vissen. De rest is dus gewaarschuwd.

Tony heeft vandaag vier keer zijn PR kabeljauw weten te verbreken en dat leverde dus ook een grote glimlach op. Henk viste voortdurend met licht materiaal wat regelmatig een extreem doorgebogen hengel tot gevolg had en ook hier een grote glimlach.

Al met al hebben we deze eerste dag echt genoten van het weer, de natuur en de visserij. En dat is hoe het vissen moet zijn.

Morgen gaan we de groepen weer en beetje verdelen en vissen er weer een aantal andere mensen met elkaar en hebben we weer een dag in het vooruitzicht met amper wind en mooi weer. Morgen dus weer meer.