SDM Fishing in Spodsbjerg 2015 (deel 2)

SDM Fishing in Spodsbjerg 2015  (deel 2)

Door Ninja Klapwijk & Richard Ludema

Dag vijf begon met veel wind en er was nauwelijks te vissen. Pas in de avond uitgevaren en laat in de avond wisten we op een zeer scherp talud op 14 kilometer van de haven een noemenswaardige hoeveelheid vis te vinden. Het formaat van deze vissen was echter beduidend lager dan de voorgaande dagen, maar er zaten enkele leuke uitschieters bij.

De aanbeten waren dusdanig frequent dat het simpelweg zeer amusant was na de voorgaande dagen. Tijdens een drift kon je gemakkelijk twee vissen vangen. Naarmate de avond vorderde, trok de vis het talud op tot een diepte van ongeveer 25 meter. Hierdoor konden we met licht materiaal tot laat in het donker ontelbaar veel vis vangen.

We hebben enkele leuke vissen meegenomen zodat we al voldoende filet hadden voor deze vakantie. Rond de klok van 23:00 uur moesten we nog 14 kilometer varen richting de haven. Met de avondschemer nog prima te doen.

Ondanks de kleinere vissen op deze stek werd toch besloten om de volgende dag nogmaals dezelfde stek te bevissen in de hoop een school grotere kabeljauw te vinden. De condities waren voortreffelijk met een lichte drift, weinig wind en veel zon.

Ondanks de gigantische aantallen vis die we wederom vingen op deze locatie, besloten we toch een andere stek te gaan zoeken aangezien slechts incidenteel een vis gevangen werd van 70 centimeter of groter.

Met de ervaringen van de eerste dagen besloten we daarom om via de vaargeul terug naar de haven te varen in de hoop een nieuwe school kabeljauw te vinden. Ook vandaag leek dit zoekwerk haar vruchten af te werpen daar een mooie school vis gevonden werd net boven een talud.

Vreemd genoeg kwam er slechts zeer sporadisch een vis naar boven. Gezien de beperkte bijtlust van de vis werd besloten om onze zogenaamde ‘Trollpro’ het diepe in te sturen om wat onderwateropnames te maken.

Uit nadere bestudering van de beelden bleek dat de school vis een grote school koolvis betrof en dat deze geen interesse hadden in ons traag gepresenteerde kunstaas. De puzzelstukjes vielen dus uiteindelijk op zijn plek.

Op de weg naar het zuiden hebben we diverse stekken aangedaan waarbij we nauwlettend de apparatuur in de gaten hielden in de hoop een mooie school vis te vinden. Helaas bracht dit deze middag niet het gewenste resultaat.

In de avond besloten wij iets meer richting het noorden te gaan vissen waarbij de zogenaamde Bermuda driehoek eindbestemming was. Ook hier wisten we weer enkele vissen te vangen. Richard viste met eerder gevangen haringen aan een loodkop, op elke haring kreeg hij beet waarvan er twee aanbeten verzilverd werden. Toch de moeite waard om zo te experimenteren.

Dag zeven begon vroeg in de ochtend met een zeer minimale en afnemende stroming. Besloten werd daarom om pas in de middag uit te varen want geen stroming is geen vis. Na was overleg werd de keuze snel gemaakt, het diepere water opzoeken in het Zuiden in de hoop een nieuwe hotspot te vinden.

Geloof het of niet, dit lukte zowaar op enkele honderden meters afstand van de stek waar we de voorgaande dag de koolvissen troffen. Op de fishfinder tekende een mooie school vis af welke garant stond voor zeer veel vangsten.

Ondanks de afwezigheid van de stroming wisten we op deze stek ontzettend veel vis te vangen. De school vis verplaatste zich continue en door de draaiende wind was ook de drift telkens anders. Dit vergt aanpassingsvermogen en gelukkig wisten we hier telkens samen goed op te anticiperen door het begin van de drift aan te passen.

Over het algemeen had het kunstaas slechts de kans om drie keer de bodem aan te raken gevolgd door een doffe dreun op de hengel. Dit resulteerde zeer vaak in double hookups en gierende slippen. In de loop van de middag was de bult vis niet langer vindbaar met de fishfinder en kwam de stroming opzetten.

De vangsten bleven echter doorgaan tussen de gemaakte waypoints waarin de school zich deze middag bevond. Al met al ontzettend veel vis gevangen deze dag waarvan 17 vissen 80 centimeter+ waren, 7 vissen van 90 centimeter+ werden gevangen en 5 vissen van over de meter.

Ninja ving de metervissen varienend van 100 centimeter, 103 centimeter, 103 centimeter en maar liefst 110 centimeter. Richard pakte een geweldige vis van 102 centimeter wat het feest voor deze dag compleet maakte. Overigs zwemmen deze vissen stuk voor stuk weer rond in de Langelandbelt.

Dag acht, de keuze was snel gemaakt. Terug naar deze stek en op zoek naar deze school vis. Deze werd werderom na enig zoekwerk gevonden maar door de afwezigheid van stroming was het hard werken om een vis te kunnen vangen. We moesten werkelijk waar alles uit de kast halen om de vis te verleiden tot een aanbeet.

Door pilkers te presenteren wisten we enkele vissen te triggeren. Hierna ging Ninja over op de good old Cutbait Herring. Dit gaf duidelijk de doorslag en direct volgde de eerste metervis van exact 100 centimeter.

Hierna zijn we beiden overgeschakeld op dit topaas en vervolgens nam het aantal aanbeten in rap tempo toe ondanks de afwezigheid van de stroming. Dankzij deze aanpassing wisten we deze dag negen vissen van 80 centimeter+ te vangen, 2 van 90 centimeter+ en 4 vissen over de meter.

De grootste vis van deze dag was 109 centimeter gevangen door Ninja. Ook deze vissen zwemmen weer rond zodat ze kunnen zorgen voor een goede reproductie om zodoende nog lang te kunnen genieten van deze visserij.

Al met al kunnen we tevreden terugblikken op een geweldige week vissen in Denemarken. Buiten kijf staat dat de condities gecreëerd door Moeder Natuur een directe invloed hebben op de vangsten en het algehele succes. Ondanks dat kan men in een week over het algemeen altijd dergelijke succesvolle dagen ervaren.

Dankzij de ervaring die we in de loop der jaren alhier opgedaan hebben weten we vaak in te spelen op de omgevingsfactoren. Het is niet altijd makkelijk, maar onthoud dat volharding wordt beloond. Onthoud ook dat de druk van zowel de beroeps- als de sportvisserij in deze regio aanzienlijk toeneemt.

Wees daarom een sportvisser en overweeg een duurzaam meeneembeleid zodat wij hier nog lang kunnen genieten van onze hobby. Wij wensen jullie allemaal strakke lijnen toe en wellicht zien wij elkaar aan de waterkant.

Tot slot nog een overzicht van de voornaamst gebruikte materialen:
Edgde Dynamic Powercast 8-10Lb – 240 centimeter.
Penn Spinfisher 5500.
Westin W3 Powercast 130 gram - 251 centimeter.
Spro Zaltarc HD.
Whiplash Crystal Pro 0.12mm – 16.7kg.
Berkley Fluorcarbon 0.45mm – 15.6kg.
Loodkoppen varierend tussen de 120 – 180gram.
Culprit Shads kleur rood.
Delalande GT Shad roze.
Action Plastic Shad kleur rood.
Cutbait Herring 270 gram.

Voor meer informatie omtrent de visserij in langeland verwijzen wij jullie graag naar de website van Kees Michielsen: www.zeevissenlangeland.nl

Twee filmpjes van deze trip staan bij de Vrijdagmiddagfilmselectie van deze week.