Savage Gear Halibut Challenge Dag 2 en 3

Visreis.nl

Door Joris Nieuwenhoff

Dag 2 begint met een zonnetje zoals we hem niet al te vaak zien in Noord Noorwegen. Strak blauwe luchten en de hoeveelheid licht is overweldigend. De aluminium Arronet boten liggen te glimmen voor onze vakantiewoning. We zijn om 6.30 uur opgestaan en om 7 uur wacht ons een uitgebreid ontbijtbuffet.

Maar wanneer we vervolgens naar het hotel lopen voor ons ontbijt blijkt de wind een best deuntje te blazen. En daar wringt de schoen van die dag. De wind is tussen zes en acht meter per seconde. In het Nederlands heet dat windkracht vier tot vijf. Maar de buien die er tussendoor waaien zijn zeker windkracht zes en dat uit het zuidoosten.

Daarmee is de oversteek naar het oostelijke eiland niet mogelijk en zijn ook de zuidelijke delen niet bevisbaar. Onze keuze valt op de noordelijke eilanden Ingeroya en Masoy. Aan de oostelijke zijde van het eerste eiland trollen we onze Cutbait Herring shads langzaam maar gestaag naar de Akkarfjord. Het levert helaas geen aanbeten op.

Maar direct aan de monding van de Akkarfjord ligt over de gehele breedte een mooi plateau van 30 meter diepte. Dit plateau driften we met behulp van de harde wind af en we houden de snelheid beperkt tot twee mijl per uur. Bij de tweede drift is het Ronald die een heilbot haakt. Het is een redelijk exemplaar van 82 centimeter en na een korte maar pittige dril ligt de vis in de boot en begint de fotoshoot. Nog voordat de heilbot weer kan knipperen met haar ogen ligt ze alweer in het water.

We maken nog een aantal driften en op de door mij aangeboden koolvis komt er nog een krachtige aanbeet maar ik weet deze niet te verzilveren. De betreffende koolvis heeft flinke schade opgelopen maar wel precies tussen de twee haken helaas.

Nadat de stroming er uit is gegaan gaan we in de middag op pad om op dieper water in het noorden op de kabeljauw te gaan. We hoeven niet lang te zoeken en rond de 40 tot 50 meter vinden we al snel de eerste exemplaren. Geen grote, want daarvoor moeten we verder de zee op en dat gaat niet met deze wind, maar het zijn toch leuke formaten waar we met onze lichte hengeltjes ( 40 toty 80 gram) veel plezier aan beleven.

In de namiddag gaan we toch weer op de heilbot. Aan de noordzijde van het eiland Masoy ligt een mooie baai van rond de 20 meter diepte en met de met de wind uit oostelijke richting drift deze ons er recht  overheen.

Na tien minuten roept Ronald, "Ja ik heb beet". Je ziet inderdaad de top van de hengel snel heen en weer gaan. De aanbeet zet niet door maar tegelijkertijd komt mijn shad vast te zitten……. In de bek van een heilbot, blijkt na vijf seconden.

Het duurt een kleine vijf minuten en daar ligt de kleine boef. We meten hem niet op maar rond de 70 centimeter schatten we en maken een paar foto’s van dit mooie exemplaar. De rest van de dag zijn wind en stroming niet onze beste vrienden. We proberen nog wat te driften en wat te trollen maar alles bij elkaar blijft de heilbot stand van deze dag op twee en in het totaal op drie staan.

Teruggekomen in de haven vragen we altijd aan de andere vissers wat zij gevangen hebben en het blijkt vandaag dat we de enigen zijn die heilbot hebben gevangen. Zelfs de gidsboot die een flink stuk is gaan varen kwam met een nul terug. Heel tevreden openen we het biertje nadat we de vissen gefileerd hebben en het komt hier op neer: vandaag zijn de Hollanders de beste vissers!

Dag 3
De wind! Hij is er nog steeds en het is zelfs meer geworden. De wind doet vandaag met gemak negen meter per seconde met buien van zeker 10 tot 11 meter per seconde. We worden dus nog verder beperkt in onze keuzes om te gaan vissen.

Iedereen gaat naar de westelijke havenuitgang en probeert een beschuit plekje te vinden achter de hoge steilwanden. Wij varen naar het noordelijke deel van het eiland en zien voor ons de Hurtigruten boot voorbij ploeteren door de wind maar echt hoge golven zijn er niet.

Dat kunnen wij dus ook. Rustig maar met volledige controle varen we beheerst naar de overzijde om toch weer de Akkarfjord aan te doen. Daar aangekomen blijkt al snel dat de standaard bij de boot behorende driftzak een noodzakelijkheid is geworden.

Het blijkt lastig om de shad goed in de buurt van de bodem te houden. We schatten in dat we zo’n 120 a 150 meter lijn moeten uitzetten om de shad enigszins op de juiste plek aan te kunnen bieden. Het is hard werken maar het resulteert in een harde aanbeet. Ik kan alleen nog de hengel vast houden.

De vis neemt snel lijn en het is direct duidelijk dat het geen klein exemplaar is. Iedereen draait snel op. Ronald springt achter het stuurwiel en begint langzaam op te varen richting de vis.

Maar deze blijft lijn nemen, al wordt het al snel minder en kan ik weer wat terugwinnen naarmate Ronald meer gas geeft om achter de vis aan te gaan. Ondanks dat de lijn continue strak heeft gestaan heeft de vis dit keer gewonnen. Na een serieuze drill van zo’n 5 a 6 minuten schiet de haak los en hebben we het nakijken. Het is de voorbode van de rest van de dag.

We zijn terug gegaan naar het zuiden en daar nog getrold langs de steilwand. De plek waar ik mijn eigen PR heb gevangen komen we ook nog voorbij maar niets brengt de heilbotten op andere gedachten. We hebben dapper gestreden maar om 16 uur trekken we de stekker er uit en kunnen we eindelijk een rustig plekje zoeken zonder wind! Ons eigen huis.

Jan en John zijn vandaag goed bezig geweest. Na eerst wat gezocht te hebben op verschillende locaties en achter de eerste eilandjes ‘om de hoek’ is er niet veel actie maar door structureel te zoeken op dieptes rond de 100 meter hebben ze uiteindelijk twee kisten vol mooie kabeljauwen gevangen. John  vangt fraaie exemplaren op een diepte van 80 meter. Ze zijn nog lang bezig geweest met het fileren maar het was een mooie dag.

Tot morgen en daarbij zijn de voorspellingen helaas ook weer met wind.