Reisgarantie. Leuk! Maar wat heb ik er aan?

Persbericht Visreis.nl

Reisgarantie. Leuk! Maar wat heb ik er aan? 

Sinds enkele jaren is er in Europa, en dus ook in Nederland, een reisgarantieregeling voor consumenten. Maar wat is dat nu voor een regeling en wat heb je er aan als consument?

De reisgarantieregeling houdt in dat reisbureaus die een pakketreis verkopen wettelijk verplicht zijn om hun klanten een reisgarantieregeling aan te bieden. Reisbureaus die dat niet doen zijn feitelijk in overtreding van de wet.

Maar wat is nu een pakketreis?

Een pakketreis is een reis die wordt aangeboden door een reisbureau en voldoet aan twee voorwaarden:
    •    de reis bestaat uit minimaal twee diensten. Bijvoorbeeld een vliegticket of veerbootovertocht met een verblijfslocatie en daarnaast
    •    de reis duurt minstens 24 uur of bevat minimaal één overnachting.



Ook wanneer de reis wordt samengesteld uit losse elementen (bijvoorbeeld een losse vlucht en overnachting in een aparte locatie), is er sprake van een pakketreis. Het reisbureau wordt dan reisorganisator en dient ook aan alle verplichtingen te voldoen die voor reisorganisatoren gelden.



Enkele voorbeelden van een pakketreis waarbij sprake is van een wettelijk verplichte reisgarantieregeling:
    •    visreis met eigen vervoer naar Noorwegen met veerbootovertocht, verblijf en visboot
    •    visreis naar Ierland met vliegtuig, huurauto, verblijf, maaltijden en vissen op een charterboot
    •    visreis naar Costa Rica met vliegtuig, transfer, hotel, maaltijden en visboot

Wanneer er alleen een vliegticket of verblijf wordt geboekt, is er géén sprake van pakketreis.



Zekerheid
Concreet betekent het dat wanneer je een vakantie / visreis boekt bij een reisbureau met de wettelijk verplichte reisgarantieregeling je als klant verzekert bent dat je reis doorgaat of dat je je (vooruitbetaalde) geld terugkrijgt wanneer er een van de leveranciers van je pakketreis failliet gaat. Er zijn namelijk nogal wat leveranciers van een pakketreis. Dat zijn bijvoorbeeld:
    •    het reisbureau zelf,
    •    een eventuele autoverhuurder,
    •    de lokale leverancier van de verblijfslocatie of
    •    de vervoerder (vliegmaatschappij of veerbootmaatschappij).

Er zijn dus heel wat schakels waar het mis kan gaan met een pakketreis. Mocht je op vakantie zijn en een van de leveranciers gaat failliet of er is sprake van een andere calamiteit (brand, natuurramp, weersomstandigheden etc), word je ook gerepatrieerd als dat nodig is. Wees dus zuinig met je vakantiegeld en kies een reisbureau dat voldoet aan de wettelijke verplichtingen. In het geval er zich een calamiteit voordoet, scheelt dat veel kopzorgen en onnodige kosten. En “last but not least” ga je met een gerust gevoel op visreis.

Controle
Maar hoe weet ik nu of mijn reisbureau de wettelijk verplichte reis garantieregeling aanbiedt?

Het reisbureau is verplicht je te informeren over hoe zij de regeling hebben geregeld. Dat kan het makkelijkst door deze informatie op de eigen website te vermelden, maar u kunt er uiteraard ook zelf  naar vragen.

Er zijn verschillende garantiefondsen waarbij een reisbureau zich kan aansluiten. De Stichting Garantiefonds Reisgelden (= SGR) is de grootste en meest bekende organisatie. Tegelijkertijd zijn kosten voor deelname in dit fonds voor reisbureaus fors en niet altijd in verhouding met het aantal klanten. Er zijn ook andere fondsen zoals de Stichting Take Over (= STO), de Stichting Garantiefonds Specialistische Touroperators (= SGST) of het Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (= GGTO). Al deze garantiefondsen voldoen aan de wettelijk gestelde criteria van de reisgarantieregeling.

De controle op de naleving van de wettelijk verplichte reisgarantie regeling is de verantwoordelijkheid van de Autoriteit Consument & Markt (= ACM). De ACM is op 1 april 2013 ontstaan uit het samengaan van de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA). De ACM is een onafhankelijke toezichthouder die de belangen van consumenten en bedrijven controleert en optreedt bij overtredingen. Zij hebben in het verleden al meerdere reisbureaus die hun zaken niet op orde hadden middels juridische stappen gedwongen hun werkzaamheden te beëindigen of te voldoen aan de wettelijke eisen.

Conclusie
Wees kritisch waar en wanneer je een vakantie of visreis boekt. Vraag het reisbureau naar de reisgarantieregeling die je als klant geboden wordt. Neem met minder geen genoegen en kies voor je eigen zekerheid.

Visreis.nl biedt al haar gasten die een visreis boeken de STO-reisgarantie. Deelname aan het STO garantiefonds is op basis van een bijdrage van € 12,- per boeking (ongeacht het aantal deelnemers) waarmee je verzekerd bent van je vakantie(geld). Kijk op de website voor meer informatie en alle bestemmingen waar we garant voor staan.

www.visreis.nl

ANDEREN LAZEN OOK

image description
Peter dobbert door… naar 2023…
Willem Moorman -
image description
De Allrounder
Marc Borst -