‘Pike-Triangle’: Deel 8

Het is maandag 20 juli en de wekker gaat vroeg. 4:00 mooi op tijd weg en met zonsopgang op het water dat is toch het mooiste wat er is? Vandaag ga ik samen met Haico op pad en hopen we een paar mooie vissen te vangen.

Normaal is Haico niet van het vroege opstaan maar voor een dagje vissen kan hij wel een uitzondering maken, al kost het hem wel de nodige moeite. We hebben beide wat opstart problemen want we vergeten een paar dingen voor we eindelijk de straat uitrijden. Onderweg moeten we altijd door een stukje bos en is het al prachtig om te zien hoe de wilde zwijnen langs de weg staan te wroeten met hun jongen. Maar ook zeker gevaarlijk want het is altijd oppassen geblazen want ze schieten alle kanten op.

Inmiddels zijn we op het water, het traileren van de boot ging weer soepel en de spullen lagen er ook snel in, ready to go! Als we op het water liggen komt de zon net door er hangt nog een mooie douw lucht boven het water. We moeten nog een 20 minuutjes varen naar de stek maar dat is meestal de moeite wel waard. Op de stek aangekomen kunnen de hengels direct uit we gaan we achter de grote dames aan vandaag. Haico had onderweg al het aas al aan de hengels gehangen, planerboards eraan en we beginnen. De eerste hengel ligt uit en we varen rustig verder. Haico wil net de tweede hengel uitgooien als plots de uitgegooide hengel dubbel klapt. Ho is even dat is snel, binnen een minuut. We hebben al snel in de gaten dat het niet om een hele grote vis gaat maar zin om in de boot te komen had hij ook niet. Mooi in het scharnier van de bek gehaakt, zonder tangetje tikt Haico hem los en snel even op de foto.

Een bliksemstart

We geven elkaar een boks en hopen dat het niet stil valt de rest van de dag zoals wel vaker naar een snelle vis. De hengels liggen er allemaal in en ondertussen laat ik Haico iets zien op het scherm van mijn Raymarine element. Alle hengels klappen gelijk dubbel, we blijken door niet opletten dwars door een plantenbed te varen en na een boel gelach hebben we de hengels weer in het water. Ik stuur over een paar mooie taluds heen en zorg dat het planerboard over de rand van het talud gaat. En ja hoor bam! Daar gaat die, flinke klap op de hengel ik grijp snel de hengel en sla hem nog een keer aan; hangen! Ik voel direct dat dit een betere vis is, en na een stevige dril komt er een mooie snoek na boven. Ze heeft de Savage Gear Burbot met volle overtuiging gegrepen.

Met 98 centimeter net geen metervis

We besluiten een andere stek te pakken en halen de hengels binnen. Daar krijgen we al snel de nodige missers die ons nieuwe rubber al snel toetakelen. Ik besluit de stek opnieuw te pakken want ik voel gewoon dat er snoek moet liggen.

Het nieuwe rubber al snel toegetakeld.

De savage gear Burbot 50cm ; Een topper.

We zijn nog maar net over het eerste talud heen of de hengel met daaraan de vijftig centimeter lange Burbot schiet uit de clip van het planerboard. Ik voel direct weer een goeie vis aan de andere kant van de lijn en houdt de hengel goed op spanning. Ondertussen een beetje chaos want we lagen net in een versmalling en kregen tegemoetkomende boten. Haico draait als een bezettende alle andere lijnen uit het water en het gevecht kan beginnen.  Al snel moet ze zich gewonnen geven en kan Haico het net onder de snoek schuiven. Deze is een stuk forser gebouwd dan de vorige en blijkt met 105 centimeter ook een stukje langer.

Een schitterende vis die even zorgde voor wat chaos aan boord.

Inmiddels is het al richting het eind van de middag en we moeten zo het water af. We trollen nog een stukje terug richting de trailerhelling en weten nog een mooie snoek van rond de negentig centimeter te vangen. We besluiten om de dag erna samen nog een dagje het water op te gaan.

De afsluiter op weg naar de trailerhelling.

We zijn iets later gegaan omdat we nu dichterbij huis gingen vissen, een uur of 6 half 7 zaten we in de auto . 15 minuutjes rijden ff tanken en we komen aan bij het water waar we gaan vissen vandaag. Even snel tanken en door naar de helling. Bij de helling zien we in de verte al een auto staan; een hele bekende auto. Stefan, een gezamenlijke vriend blijkt ook op het water te zitten. We hebben even telefonisch contact, hij dacht het water mooi voor hem zelf te hebben en hij blijkt nog niks te hebben, we besluiten de andere kant te gaan bevissen. Op zich geen slechte keus want bij ons begint het direct te lopen en binnen no time hebben we drie vissen van tussen de zeventig en tachtig centimeter in de boot gehad.

Een snelle start voor Haico

Het zonnetje begint langzaam warm te worden en het begint al goed te branden. Uiteindelijk krijgt hacio nog een goede aanbeet op de Roach 25 centimeter maar lost hem net voor de boot. Ai dat was 100% een meter bak.

Even later komen we Stefan weer tegen, en besluiten we gezellig een biertje te doen op het nabijgelegen strandje, een beetje gezelligheid kan geen kwaad. Na een half uurtje besluiten we weer verder te gaan voor het echt warm word. Stefan gaat ons voor een trolt over een mooi taluudje wat wij ook besluiten mee te pakken. Waar het bij Stefan echter stil blijft in de boot knalt bij ons Haico zijn hengel ongenadig dubbel en hangt er direct een enorm gewicht aan de andere kant van de lijn. Lang blijft de vis diep en vragen we ons af wat er nou die Line thru pike 37centimeter heeft gegrepen. Dan komt ze boven en blijkt het een schitterende vette riviersnoek te zijn. Op het oog de langste tot nu toe dit seizoen in de boot. Ik pak het net en schuif haar er behendig in. Even snel een paar foto's en ook deze prachtdame mag terug het water in.

108 centimeter riviersnoek.

Een vis in top conditie

Hierna blijft het even stil en slepen we terug in de richting van de helling, we willen vandaag niet te lang doorvissen vanwege de warme uren die eraan komen. Op het moment dat we bij een brug komen draai ik mijn buitenste planerboard iets in om er onderdoor te kunnen. De roach zwemt mooi ondiep een meter of 5 erachter als ik er ineens een snoek op zie schieten. Ik gris de hengel uit de steun en sla aan. Wat een schitterend gezicht. Even denk ik dat ik het me verbeeld maar tijdens de aanbeet en dril zie ik nog een tweede snoek onder deze snoek hangen. Snel dril ik de snoek uit mag ze op de foto en weer terug.

Met precies 100 centimeter de tweede metersnoek van de dag.

We draaien de boot en gaan nog een keer onder de brug door. Ik weet vrijwel zeker dat ik nog een snoek eronder zag. Net op het moment dat ik mijn planerboard iets verder van de boot laat lopen precies langs een paar pijlers schiet deze met twee schokken onder en loopt mijn hengel traag dubbel. Ik krijg de hengel amper uit mijn scotty steun zo tekeer gaat deze snoek direct al. Ze neemt direct een paar meter lijn richting de pijlers maar ik weet haar te blokken met mijn zware planerboard hengel. Wat zijn ze toch sterk zo in de stroming zomers. We zien direct dat dit weer een metervis is en schuiven direct het net eronder als we de kans krijgen. Net op tijd eenmaal in het net lost ze vrijwel direct de haak. Deze dame is het er echter niet mee eens en neemt een laatste ontsnappingspoging waarbij ze uit het net glipt en tergend langzaam langs de boot weg zwemt. Even balen we, maar het is niet anders.

We besluiten dat het mooi is geweest en we gaan traileren. Het was al weer wat warmer aan het worden. De watertemperatuur steeg dus was dit de laatste keer vissen voor ons totdat de watertemperatuur weer daalt. Maar een paar dagen rust is niet erg. Vanaf de opening tot nu mogen we niet klagen, absoluut niet. We hebben al gigantisch veel vis op de boot gehad deze openingsweken. Waaronder 9 metervissen voor mij en twee metervissen voor mijn opstappers. Heerlijk; Hard werken wordt beloont.  Mensen als je wat wil, maak een plan en heb vertrouwen en blijf door zetten.