**KLAAR**          Zeebaarskriebels           2

Zeebaarskriebels 2

door Joop Folkers

Ook een veelgestelde vraag; Aan welke criteria, moet een goede zeebaars uitrusting (hengel, molen, lijn etc) voldoen? De zeebaarsvisserij vanaf de kant vraagt om vaak langere hengels dan die vanuit de boot. De te gebruiken molens zijn daarentegen precies hetzelfde. Ook de te gebruiken hoofdlijnen verschillen nauwelijks van elkaar. Laten we eerst de kantvisserij eens onder de “zeebaars-loep” nemen.

                       


“Er zit wel behoorlijk verschil tussen boot-en kanthengels”

Omdat we op sommige stekken vriend zeebaars vaak op een behoorlijke afstand moeten zien te verleiden is een langere/zwaardere hengel helaas vaak een must. Laten we als voorbeeld even de (wandel)-pier van Hoek van Holland nemen. Hier liggen aan de Waterwegkant over een lengte van pakweg een kilometer nog vele restanten van de jaren geleden “gesloopte”oude pier. Een superstek voor onze gestekelde vrienden dus, ware het niet dat je vaak echt alles uit de kast moet halen om dit soort obstakels te kunnen bereiken. Kortom, visstekken waar we een stevige strakke spinlat met een behoorlijke body nodig hebben. Dankzij de meest moderne “ingredienten” als titanium en carbon worden veel hengels steeds slanker afgebouwd. Voordeel hiervan is weer, dat je minder weerstand ondervind tijdens je worp! Een belangrijk gegeven, zeker als we met tegenwind te maken hebben. We zoeken dus een niet al te zware, strakke hengel met een werpgewicht dat varieert van 50 tot 100 gram die tegen een stootje kan. Logisch, want onze spulletjes krijgen het er tijdens zo’n zeebaarssessie behoorlijk van langs. Een heel belangrijk facet, is de lengte van onze hengel. Zelf zweer ik vanaf de kant bij een lengte van 11 ft. (330 cm.) Voordeel hiervan is dat hij a: lekker makkelijk te hanteren is en b: je er de vis tijdens de dril goed mee kunt “sturen”. Je ziet tegenwoordig steeds meer zeebaarsvissers die overstappen op hengels met een lengte die varieert tussen de 330 en 390 cm. Sommige vissers maken het nog gekker en staan de hele dag met een relatief zware vier meter stok te “smijten”. Maar goed, we gaan er van uit, dat een stevige 330 cm. lange spinlat met een werpgewicht van 50-100 gram, de ideale hengel is, waarmee we op vrijwel alle zeebaarsstekken langs onze kust terecht kunnen. Uiteraard zijn er een aantal firma’s die op het fenomeen zeebaars hebben ingespeeld en er zelfs een behoorlijke range voor hebben ontworpen. Je kunt het, net zo als met andere hengels, net zo duur maken als je zelf wilt. Maar… let goed op, want ook hier gaat het gezegde; “goedkoop is duurkoop” helaas maar al te vaak op!

Een aantal goede zeebaarshengels

Bij Avicentra in Oostvoorne kwam ik een tophengel van Ron Thompson (de Ron Thompso Azzuro-Bass 390 50-100 gram) tegen. Ondanks de lengte van 390 cm. viel het gewicht me reuze mee. Mede dankzij zijn superstrakke, diepblauwe gekleurde blank ziet deze stok er zondermeer gelikt uit!
Wout van Leeuwen uit Vlaardingen was een van de eerste hengelsportzaken, die vele jaren terug al de originele Zealand hengels op de markt bracht. Als je het over het neusje van de zalm hebt zijn het deze hengels wel. Perfect afgewerkte, strakke, diep blauw gekleurde spinhengels welke zijn voorzien van een kurken handgreep. Speciaal voor de kantvisser hebben ze een 350 cm. uitvoering op de markt gebracht! Een “top-stokkie” dat met zijn werpgewicht van 50-100 gram precies voldoet aan de eisen die een zeebaars-kantvisser aan zijn materiaal stelt!
Dat een goede zeebaarsstok niet direct duur hoeft te zijn bewijst Shimano met zijn toch wel unieke Beastmaster serie. De SBM 330XH (50-100 gram)is ondanks zijn “pittige” gewicht van 369 gram een perfecte, superstrakke zeebaarsstok.

Vanuit een boot kun je de vis veel makkelijker en vooral rustig uitdrillen. Voordeel is dat je hoeft ze niet over de stenen naar je toe te “sturen”maar louter van de bodem moet zien te houden. Mede omdat je in een boot toch een vrij beperkte ruimte hebt, en je geen grote afstanden hoeft te overbruggen is een te lange hengel eigenlijk alleen maar onhandig! Een hengel met een lengte van maximaal 3 meter voldoet hier dan ook perfect. Zelf geef ik de voorkeur aan een strakke sterke spinlat ook al weer met een werpgewicht dat varieert tussen de 50 en 100 gram. Vrijwel alle hengelsport firma’s zoals Spro, Cormoran enz. hebben tegenwoordig wel een goede en betaalbare zeebaars hengel in hun assortiment.

                       


”Een gode bootmolen is ook een goede kantmolen”

Zo, en dan nu de molens. Eigenlijk kunnen we gewoon kort zijn. Kiezen we alleen voor het vissen met een nylon hoofdlijn, dan kunnen we vrijwel iedere molen gebruiken. Wel is het zaak dat je een molen aanschaft met een perfect werkende slip. Dit omdat zeebaars vaak snelle, lange onberekenbare runs neemt. Iedere hapering van je slip kan dan ook fatale gevolgen hebben! Een heel ander verhaal wordt het echter, als je kiest voor het vissen met een dyneema lijn. Heb je dan een molen, die de lijn tijdens het binnendraaien niet goed op de spoel legt, dan heb je een probleem en is de kans groot, dat je regelmatig enorme pruiken gooit! Ik heb al wat vissers horen vloeken en tieren, omdat hun dure dyneema lijn na een paar worpen al in een grote warboel veranderde! Dus ben je van plan om dyneema lijnen te gaan gebruiken, schaf dan (om dit soort problemen te voorkomen) ook de juiste molen aan. Uiteraard zijn er vele molen uitvoeringen die de lijn op de juiste manier op de spoel leggen waardoor er nauwelijks problemen ontstaan.

Kies je voor een nylon lijn, houdt dan een lijndikte van 40/00 mm. aan. Kies voor een lijn met niet al te veel rek. Over dyneema lijnen, hebben we het op Totalfishing enige tijd geleden al uitgebreid gehad. Er zijn drie geteste lijnen die er werkelijk uitspringen tijdens het gebruik op of aan zee. Allereerst is dat de Fire-Line van Berkley (20/00 mm. 13,2 kg -kleur smoke) . Een andere topper van dezelfde firma is de Whiplash- pro. Een soepele, ijzersterke dyneema die in de (groene) uitvoering van 10/00 mm. een trekkracht van maar liefst 14.1 kilo kent! Ook de 20/00 mm. Antares van Shimano heeft een trekkracht van ruim 13 kilo. Deze zeer slijtvaste special-dyneema is op (voordelige) bulkspoelen van 1000 meter verkrijgbaar.

                       


“Het blijft een van de sterkste zeevissen”

Nadeel van het gebruik van een dyneema lijn vind ik, dat je altijd een voorslag op moet zetten. Dit is zondermeer nodig, omdat dyneema ondanks zijn enorme trekkracht, makkelijk breekt als het in aanraking komt met stenen obstakels. Zelf gebruik ik een voorslag van maximaal 120 cm. Lijndikte, schrik niet, van 55/00 mm, maar het werkt zondermeer perfect. Juist als een zeebaars tijdens de dril in de stenen duikt, heb je met deze korte zware voorslag toch nog een zeer reele kans om de vis binnen het bereik van je net te krijgen. Oja, knoop de voorslag doormiddel van een eenvoudige halve bloedknoop. Maak de knoop, voordat je de beide lijnen aantrekt altijd even een beetje nat. Knip de dyneema lijn nooit helemaal af, maar laat er pakweg zo’n halve cm. aan zitten. Wil je helemaal goed doen, zet er dan nog even een druppeltje seconde lijm op. In deel Zeebaarskriebels 3 gaan we echt vissen!